arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۱ مرداد ۱۴۰۲؛ از اظهارات آمریکایی‌ها درمورد عدم دسترسی مستقیم ایران به پول‌های آزادشده و عدم رفع هیچ تحریمی از تهران تا کشیده شدن دعوای تیم قالیباف و رییسی به فضای مجازی و زمزمه بازگشت گشت ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ادعای نیوزیلند علیه ایران
سرویس اطلاعات و امنیت نیوزیلند مدعی شد که کشور‌های روسیه، چین و ایران برای دخالت در امور داخلی نیوزیلند تلاش می‌کنند. نیوزیلند مدعی شد که "ایران با نظارت و گزارش در مورد جوامع ایرانی و گروه‌های ناراضی در نیوزیلند درگیر مداخلات اجتماعی شده است". 

سخنگوی دولت: رییس جمهور با درد یتیمی بزرگ شده
بهادری جهرمی سخنگوی دولت درباره این جمله‌اش که «رییسی وقتی کالایی گران می‌شود شب خوابش نمی‌برد»، گفت: من یکی از شب‌های محرم در یکی از کوره‌های آجر پزی جنوب تهران به هیاتی محلی در آنجا رفتم. یک شب میهمان آنجا بودم. بعد از مراسم اصرار کردند که درباره مسائل و مشکلات معیشتی صحبت کنیم. می‌گفتند شما مشکلات ما را که می‌بینید، به دولت خبر بدهید. من که در پاسخ به این مساله صحبت کردم و گفتم که «الحمدلله امروز فردی رییس جمهور و نفر دوم کشور و رییس قوه مجریه است که با درد یتیمی بزرگ شده است و تصور نکنید نمی‌دانند. آقای رئیسی حافظ منافع شما در جلسات مختلف دولت است؛ وقتی که یک کالایی گران می‌شود این طور نیست که معطل بماند به او گزارش برسد و شروع می‌کند به بحث کردن و مطالبه کردن. به وزیر می‌گوید شما بیشتر از این وقت بگذارید و شب را محل کار بمانید». 

مرحلۀ اول نتایج کنکور اعلام شد
نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۲ روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.  طبق اعلام قبلی سنجش، این نتایج تنها شامل نمرۀ خام، درصدها و نمرۀ کل سابقۀ تحصیلی است و رتبه‌های نهایی در روزهای آینده اعلام خواهد شد. 

آمریکا: برای بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی در ایران هیچ تحریمی را رفع نکردیم
وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از کنفرانس خبری مشترک با همتای مکزیکی خود به نگرانی‌ها در مورد وضعیت پنج شهروند آمریکایی که در ایران از زندان اوین آزاد اما در حبس خانگی قرار گرفتند، پرداخت. آنتونی بلینکن تصریح کرد که تلاش برای بازگرداندن این آمریکایی‌ها به خانه منجر به «رفع هیچ‌گونه تحریمی» برای ایران نخواهد شد. وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که در صورت پیگیری چنین تلاش‌هایی، منابع مالی خود ایران صرفا برای «اهداف بشردوستانه» در حساب‌های «محدود و همسو» با «معافیت‌های تحریمی موجود» و برای «اقلام غیرتحریمی» استفاده می‌شود. وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش‌ یکی از خبرنگاران اظهار داشت که تا آنجا که می‌داند، در حال حاضر هیچ آمریکایی دیگری به جز پنج نفری که در کانون مذاکرات دیپلماتیک بودند، در زندان‌های ایران نگهداری نمی‌شود.

کارشناس آمریکایی: ایران اصلا به منابع مالی آزاد شده دسترسی مستقیم ندارد
برخی ناظران از جمله بارابارا اسلاوین کارشناس آمریکایی پنجشنبه شب در توئیتی مدعی شدند: ایران می‌تواند سفارش غذا، دارو و شمار محدودی تجهیزات پزشکی را نزد بانکی در دوحه ثبت کند. بانک مذکور در دوحه نیز هزینه کالا‌ها را پرداخت می‌کند و شرکت‌های قطری آن‌ها را به ایران تحویل می‌دهند. ایران اصلا به منابع مالی دسترسی مستقیم ندارد. 

نیویورک‌تایمز: مبادله زندانی میان ایران و آمریکا بخشی از توافقی گسترده‌تر است
یک روز پس از اعلام معامله میان دولت آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بر سر مبادله زندانی میان دو کشور، مقام‌های ارشد اسرائیلی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز خبر از این دادند که این معامله بخشی از «تفاهم‌های گسترده» است. دو مقام ارشد امنیتی در اسرائیل که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند که در چارچوب «تفاهم‌های گسترده تر» که به صورت «غیرمستقیم» میان ایران و آمریکا حاصل شده، فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران «محدود» و حملات نیرو‌های نیابتی وابسته به تهران به نیرو‌های آمریکایی حاضر در منطقه «متوقف خواهد شد». 

آذری جهرمی: بدهی ادعایی ۲۷۰هزار میلیارد تومانی دولت قبل منتفی شد؟
آذرى جهرمى، وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت: آیا می‌توان گفت که با آزادسازی ۶میلیارد دلار، معادل ۳۰۰هزار میلیارد تومان، از درآمدهای ارزی دولت قبل که به دلیل تحریم در بانکهای کره بلوکه شده بود؛ عملا موضوع ادعایی بدهی ۲۷۰هزار میلیارد تومانی دولت قبل برای دولت جدید منتفی است و به عبارت دیگر دولت روحانی خزانه را با مثبت ۳۰هزار میلیارد تومان به دولت جدید تحویل داده است؟ 

قطر: امیدواریم توافق تبادل زندانی به توافق هسته‌ای منجر شود
«محمد عبدالعزیز الخلیفی» وزیر مشاور دولت قطر در امور خارجه، در گفتگو با شبکه «الجزیره» درباره جزئیات توافق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا صحبت کرد.  وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم توافق واشنگتن و تهران منجر به توافق در پرونده هسته‌ای شود. 

تراز آب دریای خزر به پایین‌ترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر رسیده
تسنیم نوشت: تصاویر ماهواره‌ای به خوبی نشان می‌هد که چگونه تراز آب دریای خزر در نیمه شمالی طی سال‌های متمادی کاهش یافته و به پایین‌ترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر رسیده است! با افت ۹ متری آب حدود ۲۴ درصد از مساحت سطح خزر کوچک خواهد شد. با توجه به نقش ولگا در تأمین آب خزر، کاهش آبدهی این رودخانه در کنار عوامل طبیعی از جمله افزایش تبخیر آب خزر و افزایش حرارت آب (دمای آب خزر در سال ۱۴۰۰ نسبت به میانگین بلند مدت ۱ درجه افزایش یافته است) از مهم‌ترین عوامل کاهش تراز و پسروی آب خزر در سال‌های اخیر هستند. 

کشیده شدن دعوای تیم قالیباف و رییسی به فضای مجازی
دو چهره تیم رسانه ای رئیسی و قالیباف در فضای مجازی به یکدیگر اتهاماتی را وارد کردند.  جدل توئیتری پس از آن شروع شد که رضوی، مشاور قالیباف نوشت: شیخ سوپر انقلابی ... هم‌صدا با اصلاح‌طلبان و ضدانقلاب به زور میخواهد مسئله سلاح ورزی را گردن مجلس اندازد. حسن روزی طلب مدیرمسئول روزنامه ایران نیز در جواب نوشت: دعوا نکنید. آخرش همه در یک لیست هستید! رضوی در پاسخ به کنایه نوشت: به وزیرتون بگو. مدیرمسئول روزنامه ایران در پاسخ گفت:  نوبت او شده؟ بساط دروغ و  تهمت را جمع کنید. مشاور قالیباف نیز در جواب نوشت: تهمت را اونی داره میزنه که همزمان با اصلاح طلبان‌و ضد انقلاب داره مسئله سلاح ورزی که هیچ ربطی به رئیس مجلس نداره را می اندازه گردن مجلس و رئیس مجلس. روزی طلب در واکنش گفت: به مجلس و رئیسش هم ربط دارد . خودتون هم می دانید. جای پای بولتن نویس معزول (اخوی نماینده سوپر مدرن ) نذار برادر من! در ادامه رضوی پاسخ داد: یا قانون نمیدونی و نمیدونی به مجلس و‌ رئیس مجلس ربط نداره، یا میدونی و داری خودتو به اون راه میزنی که اینجوری یا شریان بستی برای تخریب مجلس و رئیس مجلس، یا با پدرخوانده شریان، یا داستان بالاتره!  گفتنی است شریان یا «شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی» در اسفند سال گذشته با حمایت جریاناتی در دولت اعلام وجود کرد. مهرداد بذرپاش وزیر راه و قاضی زاده طباطبایی رئیس بنیاد شهید از چهره های اثرگذار آن هستند.  به نظر می رسد منظور رضوی از شیخ سوپر انقلابی «حمید رسایی» از جمله چهره های مخالف ارایه لیست واحد با تیم قالیباف در انتخابات است. همینطور وزیر مورد اشاره مشاور قالیباف که از او به عنوان پدرخوانده شریان نیز از یاد کرده، «بذرپاش» است.

وال استریت ژورنال: ایران تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی را کاهش داده
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز جمعه ۱۹ مرداد در گزارشی نوشت که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی در سطح نزدیک به استفاده برای مقاصد نظامی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. در این گزارش به نقل از منابع خبری این روزنامه آمده که حتی برخی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در روند رقیق‌سازی قرار گرفته است. 

زمزمه بازگشت گشت ارشاد
روزنامه فرهیختگان در مطلبی با عنوان «کمیسیون گشت را برگرداند، جریمه‌ها را کم کرد» در خصوص لایحه حجاب نوشت: خبری از مجلس رسیده مبنی‌بر اینکه امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با ایجاد تغییراتی در لایحه عفاف و حجاب علی‌رغم کاهش میزان جرایم، دوباره پای پلیس را به مساله باز کرده و این در یک جمله یعنی روز از نو، روزی از نو! 

نظرات بینندگان