arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

آنکارا: ثبات در قفقاز مرتبط به روابط جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه است

وزیر خارجه ترکیه گفت که روند توافقات در خاورمیانه و قفقاز جنوبی سرعت گرفته و عادی سازی روابط ترکیه با ارمنستان و ارمنستان با جمهوری آذربایجان بر این مسئله مهم تاثیر می‌گذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه اظهار داشت که امنیت در قفقاز جنوبی در سایه عادی سازی روابط ترکیه با ارمنستان و صلح جمهوری آذربایجان با ارمنستان است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نشست سفرای خارجی در «آنکارا» گفت که روند توافقات در خاورمیانه و قفقاز جنوبی سرعت گرفته است.

فیدان گفت: «برای تضمین ثبات، رفاه و امنیت در قفقاز جنوبی، مهم است که روند عادی سازی روابط ترکیه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان با ارمنستان به طور موازی پیش برود.»

وزیر خارجه ارمنستان نیز اخیرا گفت که زمان مذاکره با ترکیه برای عادی سازی روابط بین دو کشور فرا رسیده است.

«آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: «به دلیل مبارزات انتخاباتی در ترکیه، ما درروند مذاکرات وقفه ایجاد کردیم.»

 بر اساس این گزارش، ترکیه، ارمنستان را به کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی متهم می‌کند. ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده است. در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

این در حالی است که چندی قبل، وزیر امور خارجه ترکیه ارمنستان را در رابطه با نصب بنای یادبود در شهر«ایروان» پایتخت این کشور تهدید کرده بود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز هنوز به صلح پایدار نرسیده‌اند و وزارت دفاع ارمنستان روز دوشنبه از حملات خمپاره‌ای نیروهای جمهوری آذربایجان به مواضع خود خبر داد.

وزارت دفاع ارمنستان مدعی شد که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با سلاح‌های سبک و خمپاره به مواضع این کشور اطراف استان «گغارکونیک» حمله کردند. وزارت دفاع ارمنستان این اقدام باکو را نقض آتش بس اعلام کرد.

جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. با این حال درگیری‌های مرزی ادامه داشته و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند. این دو کشور همسایه مدت‌هاست که مذاکره برای صلح پایدار را آغاز کرده‌اند اما تاکنون به نتایج مطلوب منتهی نشده است.

روسیه که دارای نیروهای حافظ صلح در قفقاز جنوبی است، همراه با آمریکا و اتحادیه اروپا طور جداگانه تلاش می‌کنند صلح پایدار بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار کنند.

برچسب ها: ترکیه ، آذربایجان ، قفقاز
نظرات بینندگان