arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۲۵ تير ۱۴۰۲

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکست

کونیگزگ (Koenigsegg)، خودروساز سوئدی، می‌گوید در سوپرکاری که در دست تولید دارد تغییراتی داده که آن را به قوی‌ترین ماشین جهان تبدیل می‌کند. نام این ماشین جمیرا (Gemera) است و تولیدش از اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. کونیگزگ سه سال پیش کانسپتی از جمیرا را نمایش داد. رونمایی از آن به این دلیل خبرساز شد، چون کونیگزگ توانسته بود سوپرکاری طراحی کند که با داشتن موتوری قوی و ظاهری اسپرت برای چهار سرنشین بزرگسال جا داشت و امکانات رفاهی یک ماشین لوکس را ارائه می‌کرد. قوای محرکه‌ای که کونیگزگ برای جمیرا در نظر گرفته بود ترکیبی از یک موتور سه سیلندر بنزینی و سه موتور الکتریکی بود. این چهار موتور در مجموع ۱۷۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. اما هفته گذشته کریستین فون کونیگزگ، مدیر کارخانه گفت جمیرا به جای سه موتور الکتریکی، تنها یک موتور الکتریکی خواهد داشت که در جلوی ماشین گذاشته می‌شود. این موتور که توسط مهندسان کونیگزگ ساخته شده ابعاد کوچکی دارد و ۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: سوپرکار میلیون دلاری با قوی‌ترین موتور جهان، صدای ماشین مسابقات رالی برای مدل الکتریکی اسپرت هیوندای، چالش خودروسازان ژاپنی در بازار چین و افزایش صادرات خودروسازان چینی به روسیه.

قوی‌ترین ماشین جهان

کونیگزگ (Koenigsegg)، خودروساز سوئدی، می‌گوید در سوپرکاری که در دست تولید دارد تغییراتی داده که آن را به قوی‌ترین ماشین جهان تبدیل می‌کند. نام این ماشین جمیرا (Gemera) است و تولیدش از اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.

کونیگزگ سه سال پیش کانسپتی از جمیرا را نمایش داد. رونمایی از آن به این دلیل خبرساز شد چون کونیگزگ توانسته بود سوپرکاری طراحی کند که با داشتن موتوری قوی و ظاهری اسپرت برای چهار سرنشین بزرگسال جا داشت و امکانات رفاهی یک ماشین لوکس را ارائه می‌کرد.

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکستکونیگزگ جمیرا یک موتور هشت سیلندر در عقب و یک موتور الکتریکی در جلوی ماشین دارد

قوای محرکه‌ای که کونیگزگ برای جمیرا در نظر گرفته بود ترکیبی از یک موتور سه سیلندر بنزینی و سه موتور الکتریکی بود. این چهار موتور در مجموع ۱۷۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد.

اما هفته گذشته کریستین فون کونیگزگ، مدیر کارخانه گفت جمیرا به جای سه موتور الکتریکی، تنها یک موتور الکتریکی خواهد داشت که در جلوی ماشین گذاشته می‌شود. این موتور که توسط مهندسان کونیگزگ ساخته شده ابعاد کوچکی دارد و ۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. با حذف دو موتور الکتریکی که قرار بود در عقب باشد، جا برای گذاشتن موتور بنزینی هشت سیلندری باز شده که ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. ترکیب این دو موتور بنزینی و الکتریکی قدرت جمیرا را به ۲۳۰۰ اسب بخار افزایش می‌دهد که رکوردی تازه است. 

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکست

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکستکونیگزگ جمیرا امکانات رفاهی یک ماشین لوکس را برای چهار سرنشین فراهم کرده است

کونیگزگ یک مدل از جمیرا با ترکیب یک موتور الکتریکی و یک موتور سه سیلندر بنزینی هم می‌سازد که قدرتش ۱۱۰۰ اسب بخار است. ماشین می‌تواند تنها با موتور الکتریکی تا حداکثر ۵۰ کیلومتر حرکت کند.

سرعت و شتاب جمیرا به طور رسمی اعلام نشده، اما رسانه‌ها گزارش داده‌اند که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین زیر دو ثانیه و حداکثر سرعتش ۴۰۰ کیلومتر در ساعت است. قیمت پایه جمیرا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار است و گفته می‌شود مدل قوی‌تر ۴۰۰ هزار دلار گران‌تر است. تنها ۳۰۰ دستگاه از جمیرا ساخته خواهد شد.

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکستهیوندای برای آیونیک ۵ N نرم‌افزارهایی طراحی کرده که رانندگی یک ماشین رالی را شبیه‌سازی می‌کند

رالی الکتریکی

هیوندای مدلی اسپرت از آیونیک ۵ به بازار عرضه کرده که می‌گوید مثل ماشین‌های مسابقات رالی چابک و سریع است. این ماشین اولین مدل الکتریکی در زیرمجموعه N کارخانه است که مدل‌های تقویت‌شده هیوندایی را تولید می‌کند.

ظاهر آیونیک ۵ N نسبت به مدل معمولی آیونیک اسپرت‌تر است. بدنه ماشین محکم‌تر شده تا بتواند سرعت‌های بالاتر را تحمل کند. آیونیک ۵ N یک موتور الکتریکی در جلو و یک موتور الکتریکی در عقب دارد که در مجموع ۶۰۹ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. برای مقایسه، مدل معمولی آیونیک ۵ یک موتور الکتریکی ۱۷۰ اسب بخاری دارد.

همچنین امکانی به ماشین اضافه شده که راننده می‌تواند با فعال کردنش قدرت را برای ده ثانیه به ۶۵۰ اسب بخار افزایش دهد.

حداکثر سرعت ماشین ۲۶۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۴ ثانیه است. هیوندایی از مسافتی که ماشین می‌تواند با هر بار شارژ حرکت کند حرفی نزده،‌ اما می‌گوید راننده این امکان را دارد تا بین اسپرت‌بودن یا مسافت بیشتر یکی را انتخاب کند.

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکست

هیوندای برای آیونیک ۵ N نرم‌افزارهایی طراحی کرده که تا حد امکان رانندگی یک ماشین رالی را شبیه‌سازی می‌کند. با این که ماشین‌های الکتریکی دنده ندارند، آیونیک ۵ N دنده‌های مجازی دارد که با نرم‌افزار کنترل می‌شود. ماشین حتی هنگام عوض کردن دنده به راننده تکانی شبیه ماشین‌های اسپرت بنزینی می‌دهد.

نرم‌افزاری که برای ماشین طراحی شده با مدیریت نیرویی که به چرخ‌ها منتقل می‌شود به راننده امکان دریفت‌کردن می‌دهد. در ماشین‌های بنزینی، راننده با کنترل پدال گاز و کلاچ ماشین‌ را عمدا در حالتی قرار می‌دهد که هنگام پیچیدن لیز بخورد. ماشین‌های الکتریکی کلاچ ندارند و مهندسان هیوندایی این امکان را به صورت نرم‌افزاری برای آیونیک ۵ N شبیه‌سازی کرده‌اند.

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکست

هیوندایی با استفاده از صدای موتور ماشینی که برای مسابقات رالی ساخته، برای آیونیک ۵ N صداسازی کرده است. این صدا از بلندگوهای اتاق و دو بلندگو در بیرون ماشین پخش می‌شود. علاوه بر صدای ماشین رالی، راننده می‌تواند دو صدای دیگر هم برای ماشین انتخاب کند که یکی از هواپیمای جت الهام گرفته و دیگری «ماشین الکتریکی آینده» نام دارد.

آیونیک ۵ N از اواخر سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه می‌شود. قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما حدود ۸۰ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکستمیتسوبیشی هیچ ماشین الکتریکی در محصولاتش ندارد

روزهای بد میتسوبیشی در چین

میتسوبیشی اعلام کرد که تولید ماشین در چین را متوقف کرده و قصد دارد بخشی از نیروی کارش در این کشور را اخراج کند. خودروساز ژاپنی گفته قصد ندارد از بازار چین خارج شود، اما سهامدارانش از این کارخانه توقع دارند تا فعالیتش در بزرگ‌ترین بازار جهان بهینه باشد.

میتسوبیشی از اولین قربانیان تردید خودروسازان ژاپنی برای ساخت ماشین‌های الکتریکی است. در حالی که بازار ماشین‌های الکتریکی در چین پر رونق است، میتسوبیشی هنوز هیچ ماشین الکتریکی در محصولاتش ندارد.

شرکت‌های ژاپنی همچنین ضربه سختی از جنگ قیمتی خورده‌اند که تسلا در چین آغاز کرد. تخفیف‌های زیاد برخی خودروسازان به خریداران باعث شد تا قیمت محصولات میتسوبیشی گران به نظر برسد.

در چند ماه گذشته سهم خودروسازان ژاپنی از بازار چین از بیش از ۲۱ درصد به کمتر از ۱۸ درصد کاهش یافته است.

میتسوبیشی در چین با کارخانه GAC شریک است. این شرکت در پنج ماه اول سال کمتر از چهار هزار دستگاه ماشین تولید کرد که ۷۵ درصد از پارسال کمتر است. فروش میتسوبیشی در سال ۲۰۲۲ هم نسبت به سال قبل ۴۱ درصد کاهش یافته بود.

دینگ یواکین، تحلیل‌گر بازار خودرو در بانک HSBC به روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز گفته که فن‌آوری خودروسازان خارجی دیگر نسبت به خودروسازان چینی برتر نیست و بسیاری در چین دوست دارند ماشین چینی سوار شوند.

میتسوبیشی تنها خودروسازی نیست که در چین مشکل دارد. هوندا، در ماه ژانویه اعلام کرد که تولید محصولات لوکس آکورا را در چین متوقف خواهد کرد. مدیر مزدا هم هفته گذشته اعلام کرد که با وجود برنامه گسترده شرکتش برای افزایش فروش، بعید است این کارخانه بتواند امسال سودش را افزایش دهد. ماساهیرو مورو، که به تازگی به مدیریت مزدا منصوب شده می‌گوید وضعیت در چین طوری شده که فقط شرکت‌های قوی می‌توانند سرپا باقی بمانند.

جهان خودرو؛ خودروساز سوئدی رکورد قوی‌ترین ماشین جهان را شکستچری تیگو ۷ در ماه جاری میلادی پرفروش‌ترین ماشین خارجی در روسیه بود

«کاسبان تحریم»

اتحادیه خودروسازان چین اعلام کرده که روسیه در پنج ماه اول سال جاری میلادی به بزرگ‌ترین بازار صادراتی خودروهای چینی تبدیل شده است. خودروسازان چینی از ماه ژانویه تا می سال ۲۰۲۳ دویست و ۸۷ هزار ماشین به روسیه صادر کردند، در حالی که در کل سال ۲۰۲۲ صادرات ماشین به روسیه صد و ۶۲ هزار دستگاه بود.

دلیل اصلی افزایش ناگهانی فروش ماشین‌های چینی، تحریم‌های جهانی علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین است. روسیه با خروج خودروسازان کره‌ای، ژاپنی و غربی از بازار برای جبران کمبود خودرو به خودروسازان چینی رو آورد.

چری، جیلی و گریت‌وال سه خودروساز اصلی چینی در بازار روسیه هستند و یک سوم ماشین‌های نو فروخته شده در روسیه تولید این شرکت‌ها است. ماشین‌های شاسی‌بلند این کارخانه‌ها از جمله چری تیگو ۷ پرو، جیلی کول‌ری و گریت‌وال هاوال از پرفروش‌ترین مدل‌ها در روسیه هستند.

اوکراین در واکنش به افزایش صادرات خودروی چینی به روسیه، شرکت‌های جیلی و گریت‌وال را در فهرستی با عنوان «حامی مالی جنگ» قرار داده است. این اقدام جنبه حقوقی ندارد و تنها برای شرمنده کردن این شرکت‌ها در صحنه جهانی است.

پس از روسیه مکزیک بزرگ‌ترین بازار صادرات ماشین‌های چینی در پنج ماه اول سال جاری میلادی بود.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان