arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۰۸ تير ۱۴۰۲

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شد

رنو یک شاسی‌بلند کوپه رونمایی کرد که قرار است از بهار آینده به عنوان لوکس‌ترین مدل کارخانه به بازار بیاید. نام این ماشین رافال است و قوی‌ترین مدلش یک موتور هیبرید-الکتریکی ۳۰۰ اسب بخاری خواهد داشت. شاسی‌بلند جدید رنو در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی شد. نام رافال از هواپیمایی گرفته شده که در دهه سی میلادی با همکاری رنو ساخته می‌شد. در حال حاضر یک شرکت فرانسوی به نام داسو جت‌هایی جنگنده با همین نام تولید می‌کند. رافال اولین مدلی است که به طور کامل زیر نظر ژیل ویدال، مدیر طراحی رنو، طراحی شده است. آقای ویدال دو سال پیش از پژو به رنو آمد. از مهم‌ترین ماشین‌هایی که او برای پژو طراحی کرده بود، نسل جدید مدل ۴۰۸ است که از رقیبان اصلی رافال به شمار می‌آید. ظاهر رافال براساس الگوی تازه‌ای طراحی شده که به مرور در مدل‌های آینده رنو استفاده خواهد شد. جلوپنجره، چراغ‌های باریک و لامپ‌های ال‌ئی‌دی روی سپر که همیشه روشن است از مشخصه‌های بارز این الگوی جدید است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از لوکس‌ترین مدل رنو، وانت الکتریکی کوچکی که به اندازه وانت‌های بزرگ جادار است، واکنش مدیر فورد به وانت جدید تسلا و دادگاهی شدن خودروسازان آلمانی به اتهام استفاده از نیروی کار اجباری در چین

شاسی‌بلند لوکس رنو

رنو یک شاسی‌بلند کوپه رونمایی کرد که قرار است از بهار آینده به عنوان لوکس‌ترین مدل کارخانه به بازار بیاید. نام این ماشین رافال است و قوی‌ترین مدلش یک موتور هیبرید-الکتریکی ۳۰۰ اسب بخاری خواهد داشت.

شاسی‌بلند جدید رنو در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی شد. نام رافال از هواپیمایی گرفته شده که در دهه سی میلادی با همکاری رنو ساخته می‌شد. در حال حاضر یک شرکت فرانسوی به نام داسو جت‌هایی جنگنده با همین نام تولید می‌کند.

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شد

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدرافال، شاسی‌بلند لوکس رنو

رافال اولین مدلی است که به طور کامل زیر نظر ژیل ویدال، مدیر طراحی رنو، طراحی شده است. آقای ویدال دو سال پیش از پژو به رنو آمد. از مهم‌ترین ماشین‌هایی که او برای پژو طراحی کرده بود، نسل جدید مدل ۴۰۸ است که از رقیبان اصلی رافال به شمار می‌آید.

ظاهر رافال براساس الگوی تازه‌ای طراحی شده که به مرور در مدل‌های آینده رنو استفاده خواهد شد. جلوپنجره، چراغ‌های باریک و لامپ‌های ال‌ئی‌دی روی سپر که همیشه روشن است از مشخصه‌های بارز این الگوی جدید است.

خودروساز فرانسوی به تازگی دو شاسی‌بلند اسپاس و آسترال را به بازار عرضه کرده و رافال سومین شاسی‌بلندی است که در یک سال گذشته به محصولاتش اضافه می‌کند. هر سه شاسی‌بلند روی یک پلتفرم ساخته می‌شوند و رنو می‌گوید این سه ماشین از نظر فنی تا ۷۵ درصد مشترکند.

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شد

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدرافال، شاسی‌بلند لوکس رنو

قوای محرکه رافال هیبرید است و یک موتور سه سیلندر بنزینی و دو موتور الکتریکی دارد که ۲۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. مصرف سوخت ماشین ۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. رنو وعده داده که در آینده یک مدل هیبرید-الکتریکی ۳۰۰ اسب بخاری هم از رافال تولید خواهد کرد. پیش‌بینی شده که این مدل بتواند با نیروی الکتریکی بین ۵۰ تا ۶۵ کیلومتر حرکت کند.

رنو شاسی‌بلند جدیدش را به مجموعه‌ای از فن‌آوری‌های جدید و لوکس مجهز کرده است. با چرخاندن فرمان جهت چرخ‌های عقب تغییر می‌کند و سقف شیشه‌ای بزرگ ماشین با فشار یک دکمه مات می‌شود.

مدل‌های لوکس رنو در بازار موفق نیستند. پیش از رافال، لوکس‌ترین مدل رنو یک سدان به نام تالیسمان بود که سال گذشته به دلیل فروش کم تولیدش متوقف شد. لوکا دی مئو، مدیر رنو می‌گوید رافال به خاطر شاسی‌بلند بودن شانس خوبی برای موفقیت دارد.

کوچک اما جادار

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدقیمت وانت تلو پنجاه هزار دلار است

یک شرکت نوپای آمریکایی به نام تلو (Telo) طرح‌هایی از یک وانت الکتریکی منتشر کرده که می‌گوید با ابعاد یک هچ‌بک کوچک، امکانات یک وانت بزرگ را دارد.

شرکت تلو توسط دو مهندس جوان به نام جیسون مارکز (Jason Marks) و فارست نورث (Forrest North) تاسیس شده است. آقای مارکز متخصص سیستم‌های خودران است. آقای نورث سابقه کار در شرکت تسلا را دارد و پیش از این تجربه‌‌ای ناموفق در تاسیس یک کارخانه موتورسیکلت الکتریکی داشت. وانت آنها را ایو بهار (Yves Béhar) طراحی کرده که سابقه‌ای در صنعت خودرو ندارد اما به خاطر طرح‌هایش برای سامسونگ و تولیدکنندگان پوشاک مثل پوما و پرادا مشهور است.

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدجیسون مارکز (چپ) و فارست نورث (وسط) بنیانگذاران شرکت تلو در کنار ایو بهار (راست) طراح وانت

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدطول وانت تلو به اندازه یک مینی کوپر است

طول ماشین ۳۸۶ سانتی‌متر است و هم‌اندازه مینی کوپر است، اما ارتفاعش بیشتر است و برخلاف وانت‌های موجود در بازار کاپوت کشیده‌ای ندارد. این ترکیب باعث شده تا جای بار و سرنشینان حداکثر باشد. تلو قابلیت تغییر زیادی دارد و بسته به نیاز می‌توان جای بار یا سرنشین‌ها را بیشتر کرد. یک ردیف صندلی مخفی هم زیر جای بار است که می‌توان آن را باز کرد و با گذاشتن یک سقف روی جای بار ظرفیت ماشین را به هشت نفر افزایش داد.

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدجای بار و سرنشین‌ها را می‌توان در حالت‌های مختلف تغییر داد

وانت تلو دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. کارخانه آمریکایی می‌گوید ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر سرعت وانت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعتش چهار ثانیه است.

قیمت وانت تلو ۵۰ هزار دلار است و کارخانه می‌گوید تا پایان سال آینده میلادی ۵۰۰ دستگاه از این ماشین تولید خواهد کرد. عرضه گسترده وانت از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود و قرار است ده هزار دستگاه از آن در سال تولید شود.

سایبرتراک از نگاه مدیر فورد

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدوانت سایبرتراک تا پایان سال جاری میلادی به بازار خواهد آمد

مدیر فورد می‌گوید از آمدن وانت تسلا به بازار نگران نیست و این وانت بر خلاف وانت الکتریکی فورد برای «آدم‌های واقعی» ساخته نشده است.

تحویل وانت سایبرتراک تسلا به مشتریان از چند ماه دیگر آغاز می‌شود. فورد به تازگی وانت الکتریکی F150 را به بازار عرضه کرده و دویست‌هزار دستگاه از آن پیش‌فروش شده است. بسیاری معتقدند با آمدن تسلا به بازار پرسود وانت، رقابت برای شرکت‌هایی مانند فورد و جنرال‌موتورز سخت‌ می‌شود.

اما جیم فارلی، مدیرعامل فورد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CNBC‌ آمریکا، وانت تسلا را «محصولی باحال و گران که روبروی یک هتل پارک می‌شود» توصیف کرد و گفت: «من چنین وانتی نمی‌سازم. من برای آدم‌های واقعی وانت می‌سازم که کار واقعی می‌کنند و این ماشین ]با سایبرتراک[ فرق دارد.»

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدوانت الکتریکی فورد به تازگی به بازار عرضه شده است

تسلا همزمان با رونمایی ماشین در سال ۲۰۲۱، پیش‌فروش ماشین را با دریافت مبلغ ۱۰۰ دلار آغاز کرد و گفته می‌شود حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای خرید ثبت‌نام‌ کرده‌اند. تحویل ماشین به مشتریان بارها به تعویق افتاده و قیمت ماشین هم هنوز معلوم نیست. رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت پایه سایبرتراک بین ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار دلار باشد. قیمت وانت فورد بسته به مدل‌های مختلف بین ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار است.

تحقیق از فولکس‌واگن در چین

جهان خودرو؛ لوکس‌ترین مدل رنو رونمایی شدفولکس‌واگن

فولکس‌واگن تحت فشار سهامداران و فعالان حقوق بشر درباره استفاده از نیروی کار اجباری در کارخانه‌هایش در چین تحقیق خواهد کرد. اولیور بلوم، مدیر فولکس‌واگن هفته گذشته گفت که این تحقیق در اولین فرصت توسط موسسه‌ای مستقل انجام خواهد شد.

یک روز پیش از اظهار نظر آقای بلوم، یک موسسه غیرانتفاعی به نام «مرکز اروپایی حقوق قانون اساسی و حقوق بشر» از فولکس‌واگن، مرسدس-بنز و ب‌ام‌و به دادگاه شکایت کرد. این موسسه سه خودروساز آلمانی را متهم کرده که در فعالیت‌هایشان در استان سین‌کیانگ از کارگرانی استفاده می‌کنند که برخلاف میلشان در کمپ‌های کار اجباری نگهداری می‌شوند.

این شکایت براساس قانونی تنظیم شده که در ابتدای سال ۲۰۲۳ در آلمان تصویب شد. براساس این قانون، شرکت‌های بزرگ آلمانی باید رعایت حقوق بشر و میزان آلوده‌شدن محیط زیست را در فعالیت‌هایشان بررسی کنند و به مسائل مربوط به این دو موضوع رسیدگی کنند.

در شکایتی که علیه فولکس‌واگن تنظیم شده آمده: «همین که کارخانه در شهر اورومچی است، کافی است تا احتمال استفاده از کارگران اویغور افزایش یابد.»

فولکس‌واگن پیش از این می‌گفت که شرکت سایک، شریک چینی کارخانه، با تحقیق و تفحص مستقل موافق نیست و فولکس‌واگن هم بدون توافق سایک امکان فرستادن بازرسان مستقل را ندارد. آقای بلوم حالا گفته که مذاکراتش در این باره با سایک «ثمربخش» بوده است.

شکایت از بنز و ب‌ام‌و هم در ارتباط با قطعه‌سازانی است که در سین‌کیانگ و استان‌های اطراف فعالیت می‌کنند. مرکز اروپایی حقوق قانون اساسی و حقوق بشر می‌گوید این خطر وجود دارد که این قطعه‌سازان از نیروی کار اجباری استفاده کنند.

سازمان ملل متحد سال گذشته درباره اتهام‌‌های بدرفتاری با مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌ها در استان سین‌کیانگ چین گزارشی منتشر کرد و دولت چین را به «نقض جدی حقوق بشر» متهم کرد. دولت چین این اتهام‌ را رد می‌کند.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان