arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۶۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

انتخاب بهترین کمپ ترک اعتیاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتخاب بهترین کمپ ترک اعتیاد

انتخاب کمپ ترک اعتیاد برای افرادی که به این بیماری دچار هستند بسیار مهم است؛ زیرا این پروسه می‌تواند طولانی، سخت و طاقت‌فرسا باشد. امروزه مصرف مواد مخدر در بین رده‌های سنی مختلف به یک معضل اساسی تبدیل شده و این افراد نمی‌توانند بدون انگیزه و از همه مهم‌تر استفاده از روش‌های مناسب مواد را ترک کنند.

از این رو برای حل این مشکل در کشورهای مختلف، مراکز درمانی راه‌اندازی شده تا پزشکان متخصص بتوانند راهکارهای مناسبی برای ترک مواد به افراد دارای اعتیاد ارائه دهند. اما سوال اینجاست که آیا تمامی مراکز ترک اعتیاد از استانداردهای لازم پیروی می‌کنند؟ آیا می‌توان بدون تحقیق و بررسی، خود یا نزدیکانمان را در این مراکز بستری کنیم؟

با توجه به اینکه ترک اعتیاد سختی‌های خاصی دارد، حتما باید کمپی را انتخاب کرد که علاوه‌بر استفاده از روش‌های استاندارد، از متخصصین با تجربه‌ای نیز در این زمینه کمک بگیرد. بنابراین در ادامه با ما همراه بمانید تا در رابطه با ویژگی­های یک کمپ ایده­آل با شما صحبت کرده و در نهایت یک مرکز معتبر را معرفی کنیم.

مرکز ترک اعتیاد چه خدماتی دارد؟

کمپ ترک اعتیاد تخصصی مرکزی است که در آن تمامی امکانات مشاوره‌ای، درمانی، ارزیابی، پیشگیری و بررسی تحت نظر متخصصان این حوزه انجام می‌شود. خدمات پزشکی، روان‌پزشکی و روان‌شناسی این مراکز باید با آخرین متد روز دنیا هم‌خوانی داشته و تحت نظر کادری کاملا مجرب انجام شود.

به‌همین دلیل نیز یافتن کمپ ترک اعتیاد که تمام این موارد را با بهترین کیفیت به افراد ارائه دهد کمی مشکل است. شما نباید بدون کسب اطلاعات کافی در ارتباط با مرکز مورد نظر، خود یا فرد دارای اعتیاد را در این کمپ‌ها بستری کنید.

انتخاب بهترین کمپ ترک اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بهترین کمپ ترک اعتیاد مرکزی است که در آن فرد با استفاده از بهترین روش‌ها تحت درمان قرار گیرد. به‌گونه‌ای که در این مدت‌ به‌ هیچ مواد اعتیادآور دیگری وابسته نشود. متاسفانه در برخی مراکز از دارو یا موادی برای ترک افراد استفاده می‌کنند که خود آنها باعث اعتیاد مجدد خواهد شد. در نتیجه نه‌تنها درمانی صورت نمی‌گیرد بلکه وابستگی‌های مخرب دیگری نیز به‌وجود می‌آید.

انتخاب کمپ ترک اعتیاد نمونه برای رهایی کامل از مواد افیونی اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به‌بررسی مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این مراکز باید دارا باشند می‌پردازیم.

داشتن مجوز رسمی

هر مرکزی در هر زمینه‌ای که بخواهد به‌فعالیت بپردازد، در اولین قدم باید مجوزهای رسمی را از سازمان‌های مربوطه دریافت کند. این موضوع برای مراکز ترک اعتیاد که ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارند نیز صدق کرده و شما باید تمامی مجوزهای پزشکی و کسب‌وکار آنها را بررسی کنید.

در این کمپ‌ها افراد زیادی به‌عنوان پزشک، روانشناس، روان‌پزشک، پرستار و حتی نیروی خدمه به­فعالیت مشغول هستند. این کارکنان نیز باید مجوزهای بهداشتی و پزشکی لازم را داشته باشند.

امروزه مراکز بسیار زیادی در حال فعالیت هستند که متاسفانه بسیاری از آنها مجوزهای مربوطه را اخذ نکرده‌اند.

این موضوع به‌‌دلیل حیطه کاری حساس و سخت‌گیری‌هایی است که سازمان‌هایی مانند بهزیستی برای فعالیت کمپ در نظر گرفته‌اند. لازم به‌ذکر است مجوزهایی مانند مجوز درمان به‌صورت بستری که توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی برای برخی مراکز ارائه می‌شود، مدت‌دار هستند و مدیران این کمپ‌ها باید برای تمدید آنها اقدام کنند.

داشتن خدمات رفاهی مناسب

از آنجایی که در کنار درمان، بیمار باید مدت‌زمانی را در کمپ بستری باشد و زندگی کند، لازم است مرکز از خدمات رفاهی مناسب و کاملی برخوردار باشد.

اینکه بیمار بتواند در مدت اقامت خود زندگی شاد و سرزنده‌ای را بگذارند، قطعا تاثیر بسیار مثبتی روی روند درمانش خواهد داشت. به‌همین دلیل باید کمپی را انتخاب کنید که دارای امکانات رفاهی و درمانی باشد.

استفاده از روش‌های درمان متناسب با نیاز بیمار

افراد مختلف ممکن است تنها از یک ماده مخدر یا از چند ماده به‌صورت هم‌زمان استفاده کنند. این موضوع در کنار شرایط روانی، اجتماعی و خانوادگی فرد باعث شده که روش درمانی خاصی برای وی تجویز شود.

ترک موادی مانند هروئین، تریاک، شیشه، کوکائین و دیگر مواد مخدر روش‌های متفاوتی دارد؛ حال اگر فردی به چند ماده اعتیاد داشته باشد، پزشک باید مناسب‌ترین و بی­خطرترین روش درمانی را برای او تجویز کند.

همچنین لازم به ذکر است که بیمار باید علاوه‌بر استفاده از روش‌های مختلف کمپ ترک اعتیاد از برنامه‌های فردی و گروهی مناسبی استفاده کند.

 به این ترتیب دیگر احساس ناامیدی و بی‌انگیزگی در او به­وجود نخواهد آمد. برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند بازی‌های گروهی و ورزش برای این مورد مناسب هستند.

کمک به بیمار در دوران نقاهت

اعتیاد نوعی بیماری است که اگر به‌خوبی درمان و کنترل نشود احتمال بازگشت آن تا حد زیادی بالا می‌رود. به‌همین دلیل نیز دوران نقاهت را باید بسیار جدی گرفت.

اعتیاد علاوه‌بر اینکه جسم افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باعث بروز مشکلات عصبی و اختلالات مغزی نیز می‌شود. این مشکلات با ترک مواد مخدر از بین نرفته و لازم است تا با مشاوره رایگان اعتیاد و کمک‌گرفتن از پزشکان متخصص سپری شود.

در صورتی که به این مورد اهمیت داده نشود، این آسیب‌ها می‌توانند زمینه‌ساز روی‌آوردن مجدد بیمار به مواد اعتیادآور شوند.

داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت

اعتیاد بیماری‌ نیست که در یک یا چند جلسه بتوان آن را درمان کرد. هر چند در برخی افراد ممکن است مشکلات جسمانی پس از گذشت دوران کوتاهی درمان شوند، اما قطعا آسیب‌های روانی آن تا زمان طولانی‌تری همراه بیمار خواهند بود.

اثری که مواد مخدر روی روح و روان فرد می‌گذارد بسیار نامطلوب است و مرکز ترک اعتیاد باید روش‌های مناسب و بلندمدتی برای کاهش و درمان آنها داشته باشد. نوع ماده‌ اعتیادآور مصرفی، مدت‌زمان استفاده از آن و شرایط جسمانی هر فرد باعث شده تا علاوه‌بر تفاوت در روش‌ درمان، مدت‌زمان آن نیز برای هر فرد متفاوت باشد.

لذا داشتن برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای درمان اعتیاد یکی از ویژگی‌های اساسی مراکز است و قبل از مراجعه به هر کمپی باید این موضوع را مد نظر داشته باشید.

نکات مهم برای ترک اعتیاد

انتخاب کمپ مناسبی که از بهترین روش‌های درمانی استفاده ‌کند، مهم‌ترین نکته‌ای است که برای ترک مواد باید به آن توجه کرد. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به این بیماری مبتلا شده‌اید، حتما توجه داشته باشید که خوددرمانی و استفاده از روش‌های نامناسب می‌تواند سلامتتان را تا حد زیادی تهدید کند.

همچنین انتخاب روش نامناسب برای ترک انواع مواد ممکن است باعث افزایش شدت اعتیاد یا روی‌آوردن فرد به مواد مخدر جدید شود.

از طرف دیگر مشکلات و افسردگی که با اعتیاد به‌وجود می آید، در صورت شکست در ترک این مواد بیشتر شده و فرد دیگر انگیزه‌ای برای درمان نخواهد داشت. لذا باید از خوددرمانی پرهیز کرده و معتبرترین مرکز ترک اعتیاد را انتخاب و به آن مراجعه کرد.  

دیگر نکات مهم برای ترک اعتیاد عبارت‌اند از:

  • برای درمان ترک اعتیاد صبوری لازم است.
  • ترک مواد مخدر راه میان‌بری نداشته و باید مسیر کامل را طی کرد.
  • خرافات را وارد مراحل درمان نکنید.
  • استفاده از داروهای گیاهی برای درمان اعتیاد موثر نیست.
  • مراجعه به مراکز غیر تخصصی و بدون مجوز می‌تواند مشکلات جدیدی برای فرد به‌وجود آورد.
  • از باورهای غلط دوری کرده و برای درمان از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

انتخاب کمپ ترک اعتیاد در تهران

با توجه به اینکه تهران شهر بزرگ و پرجمعیتی است می‌توان گفت آمار مبتلایان به اعتیاد نیز در این کلان‌شهر همواره رو به افزایش است. در این بین وجود مراکز ترک اعتیاد متعدد، انتخاب را برای افرادی که به‌دنبال ترک این مواد افیونی هستند سخت می‌کند. چراکه یافتن کمپ ترک اعتیاد با بهترین کادر درمان و مناسب‌ترین خدمات، در بین انبوهی از مراکز می‌تواند کمی مشکل باشد.

کمپ ترک اعتیاد ازگل یکی از مراکز معتبر در تهران (شمیرانات) است که با اخذ مجوز رسمی از سازمان بهزیستی توانسته با بهترین روش‌ها به درمان بسیاری از بیماران بپردازد. در کمپ ترک اعتیاد ازگل علاوه ‌بر ارائه خدمات درمانی مناسب، امکانات و خدمات رفاهی مانند انواع برنامه‌های آموزشی و ورزشی برای بیماران تدارک دیده شده است.

مرکز ترک اعتیاد (کمپ) امید رهایی راگا با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در شهرستان شمیرانات استان (تهران) در سال های 1396، 1398 و 1400 به‌عنوان کمپ نمونه و رتبه یک در بین مراکز اقامتی در تهران و شمیرانات انتخاب شد.

این کمپ در حال حاضر بهترین تیم درمان اعتیاد در کشور را دارا ‌می‌باشد و به‌صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات به هموطنان است.

در این مرکز آموزش‌های متعددی در حوزه درمان و پیشگیری اعتیاد انجام و در حال حاضر آموزش 27 باور غلط اعتیاد بین مددجویان مقیم و در حال بهبودی به‌صورت حضوری و آنلاین توسط روانشناس متخصص ارشد عمومی مرکز سرکار خانم غلامی درحال تدریس و انجام است. این مجموعه آموزش‌ها به‌صورت هفتگی با گروه‌های همتا و جامعه هدف انجام می‌شود.

جمع‌بندی

برای درمان اصولی و کامل اعتیاد باید در اولین اقدام کمپ ترک اعتیاد مناسب و متخصصی انتخاب کرد تا این مسیر طولانی با کمترین تنش طی شود.

اعتیاد نوعی بیماری است که نمی‌توان آن را به‌صورت خودجوش و با روش‌های غلط درمان کرد. زیرا شکست در این راه می‌تواند انگیزه‌های فرد را از بین ببرد. از طرف دیگر نیز ممکن است آسیب‌های جدی برای وی به‌همراه داشته باشد.

مرکز ترک اعتیاد نیز باید از ویژگی‌های مهمی مانند اخذ انواع مجوز از سازمان‌های مربوطه، بهره‌گیری از کادری مجرب و متخصص شامل پزشک، روان‌شناس و روان‌پزشک، داشتن برنامه‌های بلند‌مدت و کوتاه‌مدت برای بیمار و انتخاب روش‌های درست متناسب با هر فرد برخوردار باشد.

نظرات بینندگان