arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰

جدول وزن لوله های فولادی؛ استیل، مانیسمان و گالوانیزه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جدول وزن لوله های فولادی؛ استیل، مانیسمان و گالوانیزه

در این مطلب به نحوه محاسبه وزن لوله در انواع مختلف می‌پردازیم و جدول وزن و سایز مربوط به سه نوع از پرکاربردترین لوله ‌های فولادی نیز در ادامه مشاهده می‌شود. جدول وزن لوله به منظور تعیین وزن لوله فولادی در قطرها و ضخامت‌های مختلف است. لوله ‌های فولادی کاربردهای گسترده‌ای دارند از جمله: انتقال انواع گازها، انتقال انواع مایعات و انتقال نیرو در کاربردهای ساخت و سازی به همین دلیل علاوه بر قطرها و ضخامت‌های مختلف، در جنس‌های مختلفی هم ساخته می‌شود.

شاید بتوان گفت حداکثر استفاده از لوله های فولادی را می‌توان در یک واحد صنعتی پتروشیمی، نفت و گاز مشاهده کرد. فرض کنید تیمی از مهندسین در حال طراحی واحد جدیدی از یک پلنت پتروشیمی هستند، بخش زیادی از این طراحی مربوط به پایپینگ یا لوله کشی واحد است که مهندسین علاوه بر آگاهی از جنس مناسب لوله فولادی باید از ابعاد دقیق مورد نیاز و متعاقبا وزن لوله فولادی مورد استفاده هم آگاه باشند. اکثر این لوله‌ها روی سازه های فولادی دیگر سوار می‌شوند و از لحاظ استاتیکی تمامی مجموعه باید پایداری لازم برای فعالیت در یک واحد صنعتی را داشته باشد، صنعتی که یک اشتباه ساده محاسباتی می‌تواند منجر به تلفات چشم گیر مالی و جانی شود.

بنابراین آگاهی از جدول وزن لوله های فولادی در انواع مختلف، در طول یک طراحی مهندسی می‌تواند بسیار اثرگذار و مفید باشد. برای محاسبه وزن لوله فولادی می‌توان از موارد مختلفی استفاده کرد. اما معمول‌ترین فرمول محاسبه وزن لوله مطابق زیر است:

M = ((D-2t)*3.14*t*8)/1000

که درآن:

M = وزن لوله فولادی بر واحد متر بر حسب کیلوگرم

D = قطر خارجی لوله فولادی بر حسب میلیمتر

T =  ضخامت لوله فولادی برحسب میلیمتر

8 = چگالی تقریبی فولاد

این نکته قابل تذکر است که در این فرمول، چگالی تمامی انواع فولادها به طور متوسط 8 در نظر گرفته شده است. در حالی که برای مثال چگالی لوله استیل و لوله گالوانیزه کمی از عدد 8 انحراف دارند. اما به عنوان فرض ساده کننده استفاده از عدد ثابت 8 مشکلی در محاسبه وزن انواع لوله ها ایجاد نمی‎کند.

ضمن اینکه در برخی گریدهای لوله فولادی قطر خارجی آن بر حسب اینچ گزارش می‌شود که به منظور تبدیل اینچ به میلیمتر کافی است عدد اینچ را در 25 ضرب کنیم و به این صورت قطر خارجی با تقریب مناسبی بر حسب میلیمتر محاسبه می‌شود و می‌توان در فرمول قرار داد.

در ادامه مطلب نکاتی در خصوص جدول وزن لوله ‌های مانیسمان، گالوانیزه و استیل ارائه شده است.

جدول وزن لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان یا بدون درز را می‌توان یکی از مهمترین محصولات فولادی به حساب آورد. این محصولات به صورت مستقیم از شمش فولادی تولید می‌شوند. به این صورت که شمش فولادی با مقطع دایره پیشگرم شده و در دمای بالا به کمک یک سنبه در مرکز آن حفره ایجاد می‌شود. سپس به کمک روش نورد غلتکی ضخامت آن کم می‌شود تا به عدد مورد نظر برسد. همزمان با این فرایند، طول لوله افزایش پیدا می‌کند و شاخه لوله مانیسمان تولید می‌شود.

به دلیل عدم پدید آمدن درز جوش در فرآیند تولید لوله مانیسمان، نام بدون درز هم به این محصول اطلاق می‌شود. پیش از پرداختن به جدول وزن لوله مانیسمان، باید به این نکته توجه کرد که برای نام گذاری آن‌ها از دو عدد سایز که معرف قطر خارجی (معمولا بر حسب اینچ) و رده است، استفاده می‌شود. رده لوله، تعیین کننده ضخامت آن است و معمولا خرید این محصول در رده‌های 20، 40، 60، 80، 120 و 140 صورت می‌گیرد. در یک سایز ثابت هر چه رده لوله بالاتر باشد، ضخامت آن نیز بیشتر است. همچنین یک رده استاندارد به نام STD هم وجود دارد که شباهت‌های زیادی به رده 40 دارد.

در تصویر زیر می‌توانید جدول وزن لوله مانیسمان را برای سایزها و رده‌های مختلف مشاهده کنید:

جدول وزن لوله های فولادی؛ استیل، مانیسمان و گالوانیزه

آیرومارت تامین کننده لوله مانیسمان در سایزها و رده های مختلف است. کافی است با نگاهی به جدول وزن لوله مانیسمان انتخاب خود را دقیق کنید و با تماس با کارشناسان این شرکت از قیمت لوله مانیسمان آگاهی پیدا کنید. این محصول قابل تامین از معتبرترین برندهای داخلی و خارجی است. از معروفترین این برندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اکسین اهواز
  • دقیق کاوه
  • نورد و لوله صفا
  • گروه صنعتی سپاهان

جدول وزن لوله گالوانیزه

گالوانیزه، پوششی از فلز روی است که می‌توان آن را روی محصولات مختلف فولادی اعمال کرد. فلز روی با دارا بودن پتانسیل شیمیایی مناسب در مقایسه با فولاد (آهن)، زمانی که در مجاورت با آهن قرار می‌گیرد، به عنوان فلز فدا شونده عمل می‌کند. به این معنا که با فراهم شدن فرآیند خوردگی و زنگ زدگی، پیش از آسیب به فولاد ابتدا پوشش روی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل محصولات گالوانیزه، مناسب برای استفاده در محیط‌های مرطوب و خورنده هستند. چنانچه از لوله‌های معمولی در این فضاها استفاده شود، عمر کاری آن‌ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

جدول وزن لوله های فولادی؛ استیل، مانیسمان و گالوانیزه

لوله گالوانیزه معمولا به روش غوطه وری داغ تولید می‌شود و در آن لوله فولادی در حمامی از روی مذاب غوطه‌ور می‌شود تا با خروج لوله از حمام یک لایه نازک با ضخامت مشخص از فلز روی بر سطح لوله شکل بگیرد. لوله گالوانیزه، معمولا با سایز که معرف قطر خارجی آن بر حسب میلیمتر است، شناخته می‌شود. با توجه به نکاتی که در ابتدای مطلب اشاره شد، می‌توان با تبدیل قطر خارجی از اینچ به میلیمتر، وزن لوله گالوانیزه را با تقریب خوبی محاسبه کرد.

بازرگانی فولاد آیرومارت یکی از معتبرترین پایگاه های آنلاین تامین لوله گالوانیزه در کشور است و شما با بررسی وبسایت این شرکت به نشانی www.iromart.com، می‌توانید از قیمت لوله گالوانیزه و سایر نکات مربوط به خرید این محصول پرکاربرد آگاهی پیدا کنید.  

جدول وزن لوله استیل

پیش از هر چیزی، لازم به ذکر است که به گرید فولادهای آلیاژی زنگ نزن در بازار ایران، استیل اطلاق می‌شود. چگالی انواع استیل به دلیل دارا بودن عناصر آلیاژی مختلفی مثل نیکل و کروم، کمی متفاوت از فولادهای معمولی است. اما استفاده از فرمول مذکور در ابتدای مطلب برای محاسبه وزن لوله استیل بلا مانع است.

به طور کلی لوله استیل از لحاظ کاربری در سه گرید صنعتی، صنایع غذایی و دکوراتیو در بازار یافت می‌شود. گرید صنعتی با توجه به نیاز به مقاومت و استحکام بیشتر معمولا در نوع مانیسمان و بدون درز تولید می‌شود. همچنین معمول‌ترین آلیاژ مورد استفاده برای لوله استیل صنعتی، استیل 316 است. گریدهای صنایع غذایی برای کاربردهای خاصی در صنایع غذایی و لبنیات مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا از گرید 304 برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. استفاده از استیل در صنایع غذایی از آنجایی اجباری است که در صورت خوردگی فلز و ورود آن به جریان مواد غذایی، می‌تواند باعث مسمومیت غذایی و خطرات جدی برای انسان شود.

همچنین ظاهر براق و زیبای لوله استیل می‌تواند منجر به استفاده از این لوله به منظور کاربردهای دکوراتیو یا برای ساخت مبلمان منزل شود. در هر صورت وزن لوله استیل در هر گریدی بستگی به قظر خارجی و ضخامت آن دارد.

لوله استیل در تمامی سایزها و گریدها از آیرومارت قابل تامین است. برای استعلام قیمت لوله استیل کافیست به سایت مجموعه مراجعه کنید. همچنین با شماره‌گیری 45306-021 از خدمات مشاوره رایگان کارشناسان آیرومارت بهره ببرید و از یک خرید آسان، سریع و مطمئن لذت ببرید.

 

نظرات بینندگان