arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۳ بهمن ۱۳۷۷: رفیق دوست درمورد دلار ۹۰۰ تومانی اظهار نگرانی کرد / گفت به زنگنه توصیه کنید با انتقال بعضی طرح‌های مهمی نفتی به بنیاد جانبازان موافقت کند

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [محسن] رفيق‌دوست، [رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان] آمد. گفت به آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، توصيه كنم كه با ارجاع بعضى طرح‌هاى مهم نفت به بنياد جانبازان موافقت كنند و گفت، با سخت‌گيرى‌هاى اخير تركيه در مورد ورود فرآورده‌هاى نفتى آذربايجان و آسياى ميانه از طريق ايران، تجار ايرانى ضرركرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى [میرعلی‌نقی] موسوى، مدير مالي مجمع [تشخیص مصلحت نظام] آمد. گزارشی از وضع مالى داد. معلوم شد، يك ميليارد و 100 ميليون تومان را كه از حساب 210 و حواله رهبرى، براى مصارف فوق برنامه و براى كمك به استمدادها، در حسابى گذاشته بوديم، مصرف كرده‌اند.

آقاى [احمد] پيش‌بين، نماينده بافت آمد. از استاندار كرمان و فرماندار بافت، شكايت داشت و گفت، نتوانسته‌اند بر سر تعيين معتمدان محل، براى انتخابات شوراها توافق كنند و گفت، امروز اكثريت نمايندگان، صريحاً مى‌گويند كه رفتن شما از قوه اجرایى، خسارات جبران‌ناپذير پيش‌آورده و راه اصلاح را منحصر به مراجعت تو مى‌دانند. معناى سعه‌صدر و تحمل سليقه‌هاي مخالف متنوع را كه در دولت شما عادي بود، مى‌فهمند و از من خواست كه براى اصلاح دخالت كنم كه گفتم، همان سياست كنار بودن را براى نجات يافتن انقلاب از وابستگى به افراد ادامه مى‌دهم.

[آقایان رحیم جعفری]، برادر و [غلامرضا و علی جعفری]، دو فرزند علامه مرحوم محمدتقى جعفرى آمدند، براى تشكر به‌خاطر پيام [تسلیت] و نيز كمك به ايشان در زمان حيات‌شان و گفتند، ايشان تو را بالاتر از اميركبير معرفى مى‌كرده و كتاب‌هايش را كه حدود 13 هزار جلد است، وقف كرده و قرار شده كه شهردارى تهران، منزل مسكونى ايشان را از وارث بخرد و تبديل به كتابخانه عمومى‌ كنند. برادرش، استاد حقوق دانشگاه آزاد مشهد است و اقدام به تأسيس دانشگاه آزاد اسلامى را بزرگترين خدمت يك انسان به فرهنگ و دانش و پيشرفت كشور مى‌دانند.

ظهر عفت و محسن، با من ناهار خوردند. عفت، براى رسيدگى به خانواده‌هاى بى‌بضاعت رفته وكمك برده بود. عصر عقد ازدواج دختر آقاى [محمدحسن] زورق، [عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی]، با يك پزشك را داشتيم.

آقاى [محسن] رفيق‌دوست، [رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان] آمد. گفت به آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، توصيه كنم كه با ارجاع بعضى طرح‌هاى مهم نفت به بنياد جانبازان موافقت كنند و گفت، با سخت‌گيرى‌هاى اخير تركيه در مورد ورود فرآورده‌هاى نفتى آذربايجان و آسياى ميانه از طريق ايران، تجار ايرانى ضرركرده‌اند. از اوضاع اقتصادى و سياسى كشور، اظهار نگرانى‌كرد و منجمله از گران‌شدن دلاركه به 900 تومان رسيده است و گفت، همه منتظرندكه اقدامى خواهيد‌كرد.

نظرات بینندگان