arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۸ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

صبحانه خبری، ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی / خرید سربازی در سال آینده امکانپذیر می شود؟ / رد خبر آزادسازی پول های ایران در عراق؟ / ممنوعیت بازی به صورت مختلط در کافه بازی های مشهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بایدن: تعداد نه چندان زیادی نیروی نظامی به شرق اروپا اعزام می کنیم

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه (به وقت تهران) از اعزام نیروی نظامی به شرق اروپا خبر داد. تاکید بایدن بر کوچک بودن گروه نظامی که قرار است به شرق اروپا اعزام شوند، در حالی است که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون چند روز پیش گفته بود حدود ۸۵۰۰ نظامی آمریکایی به حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز، به طور بالقوه در کوتاه مدت آماده استقرار در اروپا شوند.

روزنامه دولت علیه احمدی نژاد

روزنامه ایران در یادداشتی پیرامون اظهارات اخیر احمدی نژاد نوشت: آقای احمدی‌نژاد مدعی شده است که به‌واسطه اطلاع دقیق، روسیه و امریکا بر سر ایران و اوکراین معامله کرده‌اند؛ به این معنا که امریکا چراغ سبز حمله روسیه به اوکراین را بدهد و از سوی دیگر، روسیه نیز مانعی بر سر حرکت امریکا به سمت ایران فراهم نکند. گرچه این ادعای آقای احمدی‌نژاد رسماً اقدام علیه امنیت ملی است اما نکته مهم تر این است که باید مشخص شود این دقت در اطلاعات غلط و ساختگی از کدام سمت به ایشان تزریق شده است؟

 ۱۹ ساختمان ۱۶ دستگاه‌ حاکمیتی تخریب می‌شوند

رئیس کل دادگستری البرز گفت: ۱۹ ساختمان مربوط به ۱۶ دستگاه‌های حاکمیتی اعم از نظامی و دولتی که در حریم رودخانه کرج قرار دارند تخریب می‌شوند. قوه‌قضائیه در صورتی که مصلحت بدانند اسامی را اعلام می‌کنند.

آمادگی مسکو برای حمله به اوکراین؟

روزتیرز نوشت: روسیه ذخایر خونی برای زخمی‌های حمله به اوکراین را هم فراهم کرده است.

 

نفت ۹۰ دلاری شد

قیمت نفت به دنبال کاهش دمای هوا در اکثر مناطق جهان و ادامه بحران گاز در اروپا، گران شد و نرخ نفت برنت به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید. اگرچه قیمت نفت روندی صعودی دارد اما کشورهای عضو اوپک‌پلاس همچنان بر ادامه توافق کاهش تولید حداقل تا میانه سال ۲۰۲۲ میلادی تاکید می‌کنند.

پاداش پایان خدمت بازنشستگان افزایش یافت: ۴۷۲ میلیون تومان

طبق توضیحات زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، پاداش پایان خدمت بازنشستگان لایحه بودجه ۱۴۰۱ به رقم ۴۷۲ میلیون تومان رسیده است.

 

تاثیر مثبت ۴۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۱

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه تاثیر مثبت ۴۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۱ قطعی شد گفت: از این پس سه دفترچه سوال در کنکور خواهیم داشت؛ یک دفترچه عمومی و دو دفترچه تخصصی.

آمریکا: رایزنی‌ها درباره مذاکرات وین به مرحله نهایی نزدیک می‌شود

جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی این وزارت‌خانه در پاسخ به سوالی درباره توقف چند روزه مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام در وین درباره احیای این توافق خاطر نشان کرد که این رایزنی‌ها به مرحله نهایی نزدیک می‌شود.

رد خبر آزادسازی پول های ایران در عراق

وزارت صنعت خطاب به انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی اعلام کرد که ظرفیت هایی برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک tbi عراق ایجاد شده و از آنها خواست تا  اولویت های خود را اعلام کنند اما کالاهای تحریمی را در لیست خود نیاورند. در واکنش عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: با وجود آنکه در مذاکرات دو طرف بارها بر سر آزادی منابع ایران در عراق جمع بندی شده اما در عمل تغییری به وجود نیامده است.

هایدماری کخ، ایرانشناس برجسته آلمانی درگذشت

هایدماری کخ، ایرانشناس برجسته آلمانی متخصص تاریخ عیلام و ایران پیشاآریایی، در ۷۸ سالگی درگذشت. او که به دلیل تحقیقاتش در باستان شناسی خاور نزدیک به ویژه ایران باستان، شهرت داشت، در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. پروفسور کخ یکی از پنج دانشمندی است که در زمینۀ تاریخ عیلام قدیم تحقیقات گسترده انجام داده و از علایق خاص او هنر اسلامی و به ویژه معماری و هنر سرامیک بوده است.

تجمع هواداران پرسپولیس مقابل مجلس

هواداران پرسپولیس مقابل مجلس کرده و ضمن حمایت از گل محمدی درخواست استیضاح سجادی، وزیر ورزش را مطرح کردند.

ناتو: تهاجم روسیه به اوکراین می تواند به شکل کودتا، حملات سایبری و خرابکاری باشد

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شد که غرب باید برای تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین که می تواند به صورت تلاش برای کودتا، حملات سایبری و خرابکاری باشد، آماده شود. استولتنبرگ با اشاره به استقرار هزاران نیروی روسیه، هواپیما و سیستم های تسلیحاتی اس – ۴۰۰ در بلاروس افزود: از طرف ناتو ما آماده مشارکت در گفت و گویی سیاسی هستیم، اما اگر روسیه رویارویی مسلحانه را انتخاب کند، آماده پاسخگویی هستیم.

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۱۱هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۲۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۱۸۳ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۲ هزار و ۳۸۰ نفر رسید.

مذاکره ایران و سئول در ماه آینده؟

خبرگزاری کره ای یونهاب اعلام کرد که ایران در ماه سپتامبر نامه‌ای درباره اموال بلوکه شده خود به کره جنوبی ارسال کرده و  اگر دو طرف ظرف ۶ ماه از این نامه راه حلی پیدا نکنند، ایران ممکن است از کره شکایت کند. این خبرگزاری نوشت که  تهران و سئول ماه آینده درباره جزییات انتقال پول به ایران در صورت لغو تحریم‌ها مذاکره می‌کنند.

سفرهای استانی تا اطلاع بعدی انجام نمی‌شود

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت رعایت دقیق‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: در راستای عمل به این دستورالعمل‌ها و لزوم صیانت از جان شهروندان، تا اطلاع بعدی و بهبود شرایط کنونی به لحاظ شیوع سویه جدید کرونا سفرهای استانی دولت موقتا انجام نخواهد شد

دیدار ایران - امارات بدون تماشاگر شد

با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، دیدار تیم‌های ایران و امارات بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. ایران پیشتر صعود خود به جام جهانی فوتبال را قطعی کرده است.

مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس گفت: نمایندگان در نشست نوبت عصر امروز این کمیسیون با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده موافقت نکردند.

خرید سربازی در سال آینده امکانپذیر می شود؟

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق خرید سربازی در سال آینده مجاز خواهد بود. قیمت ها نیز بدین ترتیب است: ۲۵۰ میلیون تومان برای زیر کاردانی، ۴۰۰ میلیون تومان برای لیسانسه‌ها و فوق لیسانسه‌ها و ۶۰۰ میلیون تومان برای صاحبان مدرک دکترا.

 

ممنوعیت بازی به صورت مختلط در کافه بازی های مشهد

بر اساس دستور معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد برگزاری بازی در کافه‌بازی‌های شهر به صورت مختلط ممنوع شده است. رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد خاطرنشان کرد: متأسفانه اخبار، تصاویر و فیلم‌هایی از کافه‌بازی‌های غیر مجاز در فضای مجازی منتشر شده و به دست معاون دادستان رسیده است که در آن اتفاقاتی می‌افتد که دادستانی آن را در راستای ترویج فساد تعبیر کرده‌اند. با این حال این مطالب موجب ایجاد دغدغه‌هایی شده است که کاملاً بجاست.‌‌

اسرائیل: ۱۸ ماه قبل از آمریکا می‌خواستیم سردار سلیمانی را ترور کنیم
گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل گفت:  ۱۸ ماه قبل از آمریکا می‌خواستیم سردار سلیمانی را ترور کنیم، اما او با معجزه‌ای از دید ما خارج شد  ژنرال بازنشسته اسرائیلی در مصاحبه‌ای به پایگاه خبری المانیتور گفت که حدود ۱۸ ماه قبل از عملیات آمریکایی‌ها، سردار قاسم سلیمانی در سوریه بود و مجوز ترور او از سوی مقامات وقت اسرائیل صادر شده بود.‌‌

خطر اومیکرون
دبیر کمیته اپیدمولوژی کرونا گفت که  تعداد موارد روزانه ابتلا به کرونا به سرعت شش رقمی خواهد شد و  هفته‌های آینده سخت خواهد بود. او گفت که  به اجرای واقعی محدودیت‌های هوشمند خوش‌بین نیست.


تزریق سه دُز واکسن برای صنوف اجباری شد

نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران گفت: با تصویب در ستاد ملی کرونا و تاکید سازمان امور استخدامی تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای تمامی اصناف اجباری است. به گفته او، گرو‌های شغلی رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذیرایی در فضای بسته، تالار‌های پذیرائی، سالن‌های سینما و تئاتر، استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های بدن سازی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پیشخوان دولت با محدودیت کرونایی مواجه شدند.‌‌

تعطیلی مدارس به استان ها واگذار شد

سخنگوی ستاد کرونا اعلام کرد که  اختیار تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به ستادهای استانی واگذار شده است.

ادعای صداوسیما: ۷۹ درصد مردم، در دی‌ماه، بیننده برنامه‌های تلویزیون بوده‌اند

نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما درباره برنامه‌های سیما در دی ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد ۷۸.۹ درصد مردم در این ماه مخاطب برنامه‌های تلویزیون بودند. «خندوانه» با ۳۹.۹ درصد، پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه نسیم و تلویزیون در این مدت بوده است.

یک ایرانی‌تبار به رهبری سبزهای آلمان برگزیده شد

حزب سبزهای آلمان روز شنبه دو رهبر جدید خود را برگزید. امید نوری‌پور، شهروند ایرانی‌تبار ۴۶ ساله، کارشناس سیاست خارجی و ریکاردا لانگ، فمینست جوان هدایت این حزب قدرتمند و بلندپرواز حاضر در دولت ائتلافی اولاف شولتس را به دست گرفتند.

نظرات بینندگان