arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰
گزارش هشدار دهنده فائو:

ناتوانی ۳ میلیارد نفر برای تهیه یک وعده غذایی سالم

گزارش وضعیت بخش غذا و کشاورزی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (SOFA) برای سال ۲۰۲۱ بر نیاز به انعطاف پذیری بیشتر سیستم‌های کشاورزی در برابر شوک‌ها و استرس ها، مانند همه گیری کرونا، شرایط آب و هوایی شدید و درگیری‌های مسلحانه را مورد تاکید قرار می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش وضعیت بخش غذا و کشاورزی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (SOFA) برای سال ۲۰۲۱ بر نیاز به انعطاف پذیری بیشتر سیستم‌های کشاورزی در برابر شوک‌ها و استرس ها، مانند همه گیری کرونا، شرایط آب و هوایی شدید و درگیری‌های مسلحانه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از واتیکان نیوز، تخمین زده می‌شود که ۳ میلیارد نفر، یعنی تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت جهان، توانایی پرداخت پول کافی برای دریافت یک رژیم غذایی سالم را ندارند.

آژانس سازمان ملل متحد که با گرسنگی، سوء تغذیه و ناامنی غذایی مبارزه می‌کند، در گزارش جدیدی که روز سه شنبه در رم منتشر شد، اعلام کرد: "اگر رویداد‌های غیرقابل پیش بینی بیشتر درآمد‌ها را به میزان یک سوم کاهش دهد، یک میلیارد نفر دیگر به رقم فعلی افزوده می‌شوند. "


گزارش وضعیت غذا و کشاورزی (SOFA) برای سال ۲۰۲۱ توسط سازمان غذا و کشاورزی (FAO) با عنوان "ایجاد انعطاف پذیری بیشتر سیستم‌های کشاورزی مواد غذایی در برابر شوک‌ها و استرس ها" است. این گزارش در حالی که ارزیابی توانایی سیستم‌های کشاورزی-غذایی ملی برای پاسخ‌دهی به شوک‌ها و عوامل استرس‌زا یا بازیابی سریع آن‌ها را ارائه می‌کند، همچنین راهنمایی‌هایی به دولت‌ها در مورد چگونگی بهبود تاب‌آوری ارائه می‌دهد.

ناتوانی ۳ میلیارد نفر برای تهیه یک وعده غذایی سالم

گزارش SOFA شوک‌ها را به عنوان رویداد‌های کوتاه مدتی تعریف می‌کند که اثراتی منفی بر سیستم، رفاه افراد، دارایی ها، معیشت، ایمنی و توانایی مقاومت در برابر شوک‌های آینده دارد. در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی، کشاورزی به ویژه در معرض خطراتی مانند تغییرات آب و هوایی قرار دارد.

گزارش شاخص فائو بر نیاز کشور‌ها به مقاوم‌تر کردن سیستم‌های خود در برابر شوک‌های ناگهانی، مانند همه‌گیری کرونا، که نقش مهمی در آخرین افزایش گرسنگی جهانی داشت، تأکید می‌کند.

کو دونگیو، مدیر کل فائو، در مراسم رونمایی مجازی گزارش SOFA گفت: «این بیماری همه‌گیر هم انعطاف پذیری و هم ضعف سیستم‌های کشاورزی و غذایی ما را برجسته کرد». حتی قبل از کرونا، آژانس سازمان ملل احساس می‌کرد که جهان در مسیر تحقق تعهد خود برای پایان دادن به گرسنگی و سوء تغذیه تا سال ۲۰۳۰ قرار ندارد.

گزارش فائو شامل شاخص‌های سطح کشور در بیش از صد کشور عضو، با تجزیه و تحلیل عواملی مانند شبکه‌های حمل و نقل، جریان‌های تجاری و در دسترس بودن رژیم‌های غذایی سالم و متنوع است. در حالی که کشور‌های کم درآمد به طور کلی با چالش‌های بسیار بزرگ تری روبرو هستند، کشور‌هایی با درآمد متوسط ​​نیز در معرض خطر هستند.

این شاخص‌ها استحکام تولید اولیه و در دسترس بودن غذا و همچنین دسترسی فیزیکی و اقتصادی به غذا را اندازه گیری می‌کند. بنابراین، آن‌ها می‌توانند به ارزیابی ظرفیت سیستم‌های کشاورزی-غذایی ملی برای جذب شوک‌ها و استرس‌ها، که یکی از جنبه‌های کلیدی تاب‌آوری است، کمک کنند. این شوک‌ها شامل رویداد‌های شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌ها و آفات گیاهی و حیوانی است.

در حالی که زنجیره‌های تولید و تامین مواد غذایی به طور سنتی در برابر تغییرات آب و هوایی، درگیری‌های مسلحانه یا افزایش قیمت جهانی مواد غذایی آسیب پذیر بوده اند، فراوانی و شدت این شوک‌ها در حال افزایش است. اختلال در خطوط مهم حمل و نقل همچنین می‌تواند قیمت مواد غذایی را برای حدود ۸۴۵ میلیون نفر افزایش دهد. این گزارش شامل شاخص‌های سطح کشور در بیش از صد کشور عضو، با تجزیه و تحلیل عواملی مانند شبکه‌های حمل و نقل، جریان‌های تجاری و در دسترس بودن رژیم‌های غذایی سالم و متنوع است

نظرات بینندگان