arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۴۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

آدمکش ترین گروه ایرانی، درآستانه خروج از لیست سیاه آمریکا؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد دولت آمریکا در جهت خارج کردن سازمان تروریستی مجاهدین خلق(منافقین) از فهرست گروه های تروریستی حرکت می کند، هر چند می داند که با این اقدام حکومت ایران را به شدت خشمگین خواهد کرد.

به گزارش بازتاب، این گروه قتل هزاران تن از مردم ایران و عراق را در کارنامه خود دارد.

گروهک مجاهدین خلق پانزده سال پیش به خاطر مشارکت در ترور شهروندان آمریکایی قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران و همکاری با رژیم صدام، توسط وزارت خارجه آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار داده شد. طبق این تصمیم تمام دارایی های سازمان مجاهدین خلق از همان زمان در آمریکا مسدود شده و این گروه حق جمع آوری کمک مالی در آن کشور را ندارد.

این گروه تروریستی طی دو سال اخیر با استفاده از تمام امکانات، استخدام وکلای سرشناس، تشکیل لابی های حمایتی و حتی جلب حمایت برخی از سیاستمداران آمریکایی تلاش کرده که نام خود را از این فهرست خارج کند.

مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا می گویند که هیلاری کلینتون هنوز تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ نکرده است. ولی به نظر می رسد که در صورت همکاری مجاهدین خلق با تخلیه نفرات خود در اردوگاه اشرف، در مجموع وزارت خارجه آمریکا برای حذف نام این گروه از فهرست سیاه نظر مثبتی دارد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» افزود: این گروه از چند سال پیش اعلام کرده که تمام فعالیت های تروریستی و مسلحانه خود را تعطیل کرده است و این مهمترین مسئله در تعیین موقعیت سازمان مجاهدین خلق بود. اما نفرات این گروه تاکنون به خاطر هراس از احتمال بازگردانده شدن به ایران از ترک اردوگاه اشرف خودداری کرده اند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا می گویند که هیلاری کلینتون به فاصله ۶۰ روز از خروج نفرات این گروه از اردوگاه اشرف و تکمیل شدن روند انتقال آنها به یک اردوگاه موقتی در حوالی فرودگاه بغداد تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد. دولت آمریکا در همکاری با سازمان ملل متحد می کوشد تا کشور ثالثی را برای انتقال و استقرار دائمی این افراد پیدا کند. از مجموع چند هزار نفر ساکنان اولیه این اردوگاه هنوز حدود 1200 نفر در آنجا ساکن اند.


روزنامه «وال استریت ژورنال» می نویسد: بسیاری از دیپلمات های غربی و ایرانی می گویند که هر گونه تغییری در وضعیت سازمان مجاهدین خلق می تواند واکنش شدیدی از سوی دولت ایران را به همراه داشته باشد. دولت ایران طی سه دهه گذشته این گروه را در صدر فهرست دشمنان خود می دانسته و همواره کشورهای غربی را متهم کرده که به طرق گوناگون از این گروه حمایت می کنند.

مقامات دولت آمریکا می گویند که این تصمیم با مذاکرات هسته ای جاری با ایران هیچ ربطی نداشته و بیشتر از همه به نتایج اقدامات و اعتراضات قانونی این گروه در مراجع قضایی آمریکا ارتباط دارد.

برخی از مقامات آمریکا هشدار می دهند که چنین تصمیمی از سوی وزارت خارجه آمریکا مذاکرات هسته ای با ایران را به خطر خواهد انداخت.

مقاماتی که با پرونده سازمان مجاهدین خلق در وزارت خارجه آمریکا آشنا هستند می گویند که هیلاری کلینتون برای پرهیز از بروز مشکلات جدی در رابطه با حکومت عراق، شرط خروج مجاهدین از اردوگاه اشرف را به روند حذف این گروه از فهرست گروه های تروریستی افزوده است.

مقامات وزارت خارجه آمریکا می گویند که خانم کلینتون هنوز هم بر اساس سایر اطلاعات مربوط به اقدامات تروریستی مجاهدین خلق می تواند تصمیم بگیرد که این گروه در فهرست گروه های تروریستی باقی بماند ولی تاکید می کنند که پس از اعلام شرط خروج نفرات مجاهدین خلق از اردوگاه اشرف از نظر سیاسی تغییر نظر خانم کلینتون بسیار دشوار خواهد بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجوی خارج از کشور
|
UNITED STATES
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
1
1
گروه فسیل و بیخود مزاحمین خلق
خدایا این موجودات بی مخ رو هدایت کن
نظرات بینندگان