arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۴ مرداد ۱۳۷۷: پاتک سخت به محمد یزدی

خاطرات آیت الله هاشمی: روزنامه توس، امروز نامه آقاى [محسن]نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی]به رییس‌جمهور را منتشرکرده که با اجازه رهبرى ۲۰ میلیارد ریال از سپرده‌هاى مردم در دادگسترى را به حساب شخصى خود ریخته‌که براى کمک به معیشت قضات استفاده کند و در جاهاى دیگر هم خارج از محدوده مجوز، مصرف‌کرده است. آقاى یزدى، [رییس قوه قضاییه]ناراحت بود و گفت، اول بار فائزه در روزنامه زن، به طور مبهم نوشته؛ قرار است کمیته‌اى رسیدگى کنند. در مقابل مسأله شهردارى، پاتک سختى به قوه قضاییه زده‌اند و به خصوص آقاى رازینى.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

اولين كاروان زایران كربلا، بعد از سال‌ها محروميت از زيارت، امروز با مراسمى از مرز خسروى عبوركرد، ولى محدود به خانواده‌هاى ايثارگر است. اضطراب شديدى سفارتخانه‌هاى آمريكا در سراسر دنيا را گرفته و مرتباً اخطار انفجار دريافت مى‌كنند و محل را ترك مى‌كنند. جنگ روانى شديدى است و در حال آماده باش كامل هستند. فعلاً در سویيس، آرژانتين، آلبانى و... .

آقای [غلامرضا] آقازاده آمد.گزارشى از وضع طرح‌هاى انرژى هسته‌اى داد و گفت، با اينكه آقاى خاتمى به سازمان برنامه و بودجه و بانك مركزي دستور داده، هنوز اقدامى در تأمين اعتبار نكرده‌اند؛ خواست كه به آنها تذكر بدهم. به آقاى خاتمى‌گفته است‌كه از طرح ساماندهى اقتصادي، چيزى عايد نمى‌شود و مردم دو سه ماه ديگر از دولت مأيوس و طلبكار مى‌شوند. از خطبه جمعه اخير تشكركردكه راه درست را براى دولت و مردم مشخص‌كردم و تأكيدكرد، راهى جز برگشتن به فضاى سازندگى نمى‌بيند.

آقاى [حسین] محلوجى، [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد و با طرح مشكلات سياسى و اقتصادى كشور، از خطرهاى دركمين اظهار نگرانى‌كرد و از بى‌برنامگى دولت و نهاد رهبرى و سرد شدن نيروهاى مدير و مؤثر گفت و از توطئه عليه خودش، از سوى قوه قضایيه و دفتر رهبرى، ابراز نگرانى نمود.

آقاى [محمدحسن] تولایى، معاون وزير دفاع آمد. از حمايت‌ها و هدايت‌‌هاى گذشته من از صنايع دفاعى كشور تجليل كرد و گفت،كشور هنوز از آنها ارتزاق مى‌كند.گزارشى از پيشرفت كار ساخت هواپيماى مسافربرى با اوكراين و طرح هواپيماى بزرگتر با روسيه و اوكراين و تكميل موتور حساس هواپيماهاى بدون سرنشين با قدرت 35 اسب بخار و ساخت هلى‌كوپترهاى كبرى و 205 و موتور موشك كروز داد و از كمى اعتبارات، اظهار نگرانى كرد.

عصر، مصاحبه‌اى با نشريه «گفت‌وگو» دربارة ريشه‌هاى انقلاب و نقش مذهب و مذهبى‌ها داشتم که ناتمام ماند؛ از مسأله انجمن‌هاى ايالتى و ولايتى و انقلاب سفيد شاه گفتم.دكتر [هادی] منافى آمد. گزارشى از رونق استفاده از هيپنوتيزم در پزشكى و بى‌هوشى‌هاى جراحى داد. خود و چند پزشك ديگر استفاده مى‌كنند و كلاس آموزش گذاشته‌اند.گفت نقش زيادى در صرفه‌جويى در مصرف دارو دارد و نمونه‌هاى مشخصى را ذكر كرد. هيپنوتيزم را از آقاى بيات، بازنشسته نظامى ياد گرفته است. چند سال پيش، او براى ما نمايش‌هاى جالبى داد. از درگيرى‌هاي جريان‌هاى خودى و سوءاستفاده جريان‌هاى بيگانه، اظهارتأسف‌كرد وگفت، ضدانقلاب، پُررو و گستاخ شده، به‌خصوص در بيمارستان‌ها.


شب، سران سه قوه در دفتر من جلسه داشتند. آقاي ناطق [نوری، رییس مجلس]، به خاطر درد كمر نيامد. مسأله افشاگرى عليه آقاى [علی] رازينى، ریيس دادگسترى تهران مطرح شد. روزنامه توس، امروز نامه آقاى [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] به ریيس‌جمهور را منتشركرده كه با اجازه رهبرى 20 ميليارد ريال از سپرده‌هاى مردم در دادگسترى را به حساب شخصى خود ريخته‌كه براى كمك به معيشت قضات استفاده كند و در جاهاى ديگر هم خارج از محدوده مجوز، مصرف‌كرده است. آقاى يزدى، [رییس قوه قضاییه] ناراحت بود و گفت، اول بار فائزه در روزنامه زن، به طور مبهم نوشته؛ قرار است كميته‌اى رسيدگى كنند. در مقابل مسأله شهردارى، پاتك سختى به قوه قضایيه زده‌اند و به خصوص آقاى رازينى.

دربارة افغانستان بحث كرديم. شوراى عالى امنيت [ملي] سردرگم است و طرحى ندارد. راهنمايى‌هايي براساس تجربه جنگ كردم. آقاى خاتمى، براى اجلاس غيرمتعهدها عازم سفر به آفريقاى جنوبى است و نيز به نيويورك براى [مجمع عمومی] سازمان‌ملل و دربارة ملاقات با ايرانى‌ها مشورت‌كرد.

شب در دفترم ماندم. در گزارش‌هاى جهانى، انفجار مهيبى در ايرلند شمالى و مرگ 28 نفر و زخمى شدن 280 نفر مورد توجه است. انفجارات ايرلند، از سى سال قبل بى‌سابقه است. معمولاً بمب‌گذارها در گذشته، قبل از انفجار، براى جلوگيرى از تلفات، پليس را مطلع مى‌كرده‌اند. اين بار هم كرده‌اند، ولى اشتباه پيش‌آمده و برعكس مردم را در محل انفجار جمع كرده‌اند. اكثر تلويزيون‌هاى ماهواره‌اى، در صدر اخبارشان مطرح مى‌كنند؛ بعد از انفجارهاى كنيا و تانزانيا مهم است.

نظرات بینندگان