arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

گران‌ترین آپارتمان در آمریکا و مقابسه با قیمت تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهران نه تنها در بین کل شهرهای ایران که در مقایسه با کشورهای دارای سوابق بحران مسکن، رتبه اول گرانی ملک‌مسکونی را در اختیار دارد به طوری که در حال حاضر میانگین قیمت آپارتمان در پایتخت ایران ازمیانگین قیمت آپارتمان در آمریکا، گرانتر است این در حالی است که قیمت املاک آمریکا به مراتب بیشتر از سایر کشورها برآورد می‌شود.

سایت «الف» با بررسی قیمت مسکن در پنج کشوری که طی سال‌های اخیر تحولات بازار مسکن آنها در صدر اخبار بین‌المللی بوده، به تاثیر رفتار خریداران مسکن بر قیمت‌‌ها پرداخته و نوشته است: «در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی، قیمت مسکن، براساس سال ساخت تعیین می‌شود و متقاضیان در صورت کمترین نوسان مثبت، خرید مسکن را متوقف می‌کنند و به همین دلیل، بهای مسکن در بیشتر نقاط جهان رشد منفی را تجربه می‌کند.»

در این گزارش، میانگین قیمت مسکن در آمریکا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و عربستان مورد بررسی قرار گرفته که مقایسه این قیمت‌ها با وضعیت ملک در ایران نشان می‌دهد: سطح قیمت مسکن در ایران از همه این پنج کشور با فاصله زیادی، بالاتر است.

در گزارش سایت «الف» آمده است: در شهر سن‌فرانسیسکو گران‌ترین شهر آمریکا، قیمت هر فوت‌مربع بهترین مسکن مبله شده با تمامی‌لوازم و تجهیزات، 420 دلار و 99 سنت است که این رقم برای یک مترمربع – هر 9 فوت مربع، حدود یک متر مربع است- برابر با 3780 دلار است. این قیمت چنانچه با قیمت دلار مرجع در ایران محاسبه شود، مترمربعی 4 میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین هر متر مربع ملک مسکونی در آمریکا حدود یک‌هزار دلار است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با توجه به آخرین آمار رسمی‌مربوط به میانگین قیمت مسکن در تهران، قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در این کلان شهر حدود 2 میلیون تومان است که در مقایسه با قیمت ملک مسکونی در آمریکا، 35 درصد بیشتر است.
متن کامل گزارش «الف» درباره قیمت مسکن در کشورها به این شرح است:
قیمت هر متر مربع مسکن که ضروری‌ترین کالای هر سبد خانوار می‌باشد، در کشورمان به طور عجیب و غریب و با برخی دلال بازی و سفته بازی های بیهوده، نرخی بی نظیر در جهان می‌باشد. به همین بهانه قصد داریم به بررسی میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در برخی شهرها و کشورهای جهان بپردازیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ابتدا به ترتیب میانگین قیمت هر متر مربع مسکن را در 9 شهر آمریکا مورد بررسی قرار می‌دهیم:
در ایالت اندین پلیس آمریکا، میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن نوساز مبله شده با تمامی‌لوازم و تجهیزات، 207 دلار و 26 سنت برابر با 2میلیون‌و 400هزار تومان به ازای هر متر مربع است. در ایالت دیترویت آمریکا، میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن نوساز مبله شده با تمامی‌لوازم و تجهیزات برابر با 188 دلار و 97 سنت است که می‌شود 2میلیون تومان به ازای هر متر مربع. در ایالت فورت وین آمریکا، میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن نوساز مبله و نوساز، برابر با 201 دلار و 16 سنت است که می‌شود 2میلیون و300هزار تومان به ازای هر متر مربع. در شهر تولدو آمریکا نیز میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن 204 دلار و 21 سنت است که می‌شود 2میلیون و 355هزار تومان به ازای هر متر مربع.
در شهر نیوجرسی، میانگین هر فوت مربع مسکن نوساز و مبله شده با تمامی‌لوازم و تجهیزات، 299 دلار برابر با 3 میلیون و 450 هزار تومان به ازای هر متر مربع.
در شهر واشنگتن نیز، میانگین قیمت هر فوت مربع مسکن نوساز و مبله شده، 381 دلار برابر با 3430 دلار در هر متر مربع است که می‌شود 4میلیون و 399 هزار تومان به ازای هر متر مربع.
اما در شهر سن فرانسیسکو گران‌ترین شهر آمریکا، قیمت هر فوت مربع بهترین مسکن مبله و با تمامی‌لوازم و تجهیزات، 420 دلار و 99 سنت برابر با 3780 دلار است که می‌شود 4 میلیون و 800هزار تومان به ازای هر متر مربع.
اما میانگین هر فوت مربع قیمت مسکن در کشور آلمان بنابر تازه ترین لیست ارائه شده، 98 دلار آمریکا برابر 882 دلار در هر متر مربع است که می‌شود یک میلیون و 131هزار تومان به ازای هر متر مربع.
نکته جالب اینکه میانگین قیمت مسکن در هر فوت مربع شهر مادرید پایتخت اسپانیا با کاهش 29 درصدی روبه‌رو بوده و به تنها 26 دلار رسیده که می‌شود 234 دلار در هر متر مربع برابر با تنها 300هزار تومان به ازای هر متر مربع.
اکنون به قیمت مسکن در شهرهای مختلف عربستان سعودی می‌پردازیم: در شهر جده، میانگین قیمت بهترین مسکن مبله، نوساز و با تمامی ‌لوازم و تجهیزات، هر متر مربع 653 دلار برابر با 805 هزار و 70 تومان.
در شهر ریاض نیز میانگین قیمت هر متر مربع مسکن مبله، نوساز، نزدیک به مرکز شهر 762 دلار برابر با 934 هزار و 212 تومان است. همچنین قیمت یک آپارتمان 150 متری نوساز آماده فروش در مرکز پاریس با تمامی‌امکانات و تجهیزات مبله شده، برابر با 60 هزار دلار یعنی حدود 74 میلیون تومان است و نکته قابل‌توجه اینکه در کشور فرانسه، قیمت مسکن سال‌ها است که هیچ تغییری را تجربه نکرده است.
نظرات بینندگان