arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۲ خرداد ۱۳۷۷: علی لاریجانی گفت راه‌چاره درباره سامان دادن امور منحصرا در ميدان‌دارى شماست / از قدرت ناطق‌نورى، براى اداره جناح‌شان هم مأيوس است / برای تاسیس حزب اعتدال و توسعه پیگیری می کند

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]،آمد؛ راجع به حزب درحال تأسيس [اعتدال و توسعه] صحبت شد؛ هم نمى‌خواهد مسئوليت رسمى داشته باشد و هم مايل است كه تحت تأثير او باشند. اخيراً آنها به آقاي دكتر [حسن] حبيبى توجه‌كرده‌اند.گفت، آقاى [علی] لاريجانى هم براى [تأسیس] حزب پيگيرى مى‌كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى على لاريجانى، [رییس سازمان صداوسیما] آمد. از روند امور در كار دولت و رهبرى، اظهار نگرانى کرد و از اينكه خودشان بتوانند امور را سامان دهند، اظهار يأس نمود و گفت، با جمعى از همفكرانشان از چپ و راست و ميانه، راه‌چاره را منحصر در ميدان‌دارى شما دانستيم. گفتم، هنوز فكر مى‌كنم بايد تلاش كنيم، انقلاب از وابستگى به افراد و شخص من، نجات يابد و كمك‌ها را بدون نام و غيرعلنى داشته باشيم. پيشنهاد داشت، حزبى تشكيل شود كه براساس افكار و روش‌هاى اعتدال، به‌طور غيررسمى، تحت هدايت من باشد.


اخيراً مطلع شده كه جمعى از مديران دولت من، بنا دارند چنين حزبى تشكيل دهند و او را هم دعوت به همكارى‌كرده‌اند. گفت، به اين صورت كه رهبرى به دانشگاه رفتند و حمله‌اى كه به روشنفكران شد، موافق نبوده. از كسالت رهبرى هم مطلع بود و ناراحت. از قدرت آقاى [علی‌اکبر] ناطق‌نورى، براى اداره جناح‌شان هم مأيوس است و ادامه داد، جلسه و مذاكرات سامان‌دهى اقتصادى دولت، بى‎نتيجه بوده و آقاى خاتمى، تصميمى نمي‌گيرد. از برنامه دوم خرداد در دانشگاه تهران هم انتقاد داشت. از اينكه جناح مقابل هم انتقادات را متوجه سوت و كف‌زدن كرده، ناراضى است.


دكتر [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک ‌مرکزی] آمد. از مشكلات ارزى و خطر عدم‌امكان پرداخت تعهدات ارزي در سه ماه آينده گفت. ذخاير را مصرف‌كرده‌اند و مقدارى از طلاها هم كه در خارج بوده، سواپ شده و مى‌خواهند طلاهاى داخل را كه زير كليد خزانه است، ببرند. پيش‌فروش نفت هم به آسانى نمى‌توانند داشته باشند. بيش از يك ميليارد دلار پيش‌فروش‌كرده‌اند. از فضاى ناامن اقتصادى و سياسى و از عواقب محاكمه شهردارتهران نگران است و از من براى حل اين مشكل كمك خواست.گفت، جلسه سامان‌دهى بى‌نتيجه بوده و فقط اثرش اين بوده كه آقاى خاتمى بفهمد، معمولاً مشاورانش بيشتر از مديران اجرايي نمى‌دانند و راه‌حلى ندارند.

عصر دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، از وضع رهبرى و كم‌شدن محبوبيت و سلامتى ايشان، اظهارنگرانى‌كرد. راجع به حزب درحال تأسيس [اعتدال و توسعه] صحبت شد؛ هم نمى‌خواهد مسئوليت رسمى داشته باشد و هم مايل است كه تحت تأثير او باشند. اخيراً آنها به آقاي دكتر [حسن] حبيبى توجه‌كرده‌اند.گفت، آقاى [علی] لاريجانى هم براى [تأسیس] حزب پيگيرى مى‌كند.

به محل [سالن] كنفرانس‌هاى بين‌المللى رفتم. در مراسم شروع برنامه‌هاى میهمانان خارجى سالگرد امام، در مورد عوامل تكوين شخصيت امام و جامعه انقلاب‌اسلامى، سخنرانى‌كردم. آقاى [سیدعلی‌اصغر] حجازى، از دفتر رهبرى، اطلاع دادكه رهبرى پيشنهاد من، براى ايراد سخنرانى‌كوتاه در مراسم سالگرد امام را پذيرفته‌اند.

نظرات بینندگان