arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۷ خرداد ۱۳۷۷: دو پیام محرمانه امیرعبدالله به خاتمی دور از چشم سعودالفیصل / پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با ایران در کشوری ثالث

خاطرات آیت الله هاشمی: شب آقاى [محمدرضا]نورى [شاهرودی]، سفیرمان در عربستان آمد. اطلاع داد که امروزآقاى عبدالحسن تویجیرى، به صورت محرمانه، دو پیام ویژه از طرف امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی]، براى آقاى [سیدمحمد]خاتمى، [رییس‌جمهور]آورده. از طرف آمريكا پيشنهاد داده‌اند، ايران و آمريكا، دو نماينده تعيين كنند تا دركشور سومى مذاكره‌كنندكه آقاى خاتمى، جواب را به بعد موكول‌كرده و [تويجيرى] گفته، اين پيام‌ها سرّى است و حتى به آقاى سعودالفيصل وزير امورخارجه هم نگفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

 

در منزل بودم. وقت به مطالعه و ديدن بولتن‌ها و جرايد گذشت. در گزارش‌ها، اعلان رسمى پنج آزمايش اتمى در بلوچستان پاكستان مهم است. سرعت عمل پاكستان، بعد از انفجارهاى هسته‌اى هند، على‌رغم تهديدها و فشارهاى جهانى، قابل‌ توجه است. عكس‌العمل هند و بسيارى از كشورهاى غربى، سريع و تُند است و اعلان تحريم‌ها شروع شده است. مسابقه تسليحات هسته‌اى در منطقه ما خطرناك است. از مسايل مهم ديگر بحران اقتصادى در روسيه است‌كه پس از سقوط قيمت‌سهام در بورس‌مُسكو، بهره را سه ‌برابر كرده‌اند.

شب آقاى [محمدرضا] نورى [شاهرودی]، سفيرمان در عربستان آمد. اطلاع داد كه امروزآقاى عبدالحسن تويجيرى، به صورت محرمانه، دو پيام ويژه از طرف اميرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی]، براى آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] آورده:

1- از ايشان خواسته كه دو نفر شيعه سعودى را كه متهم به بمب‌گذارى در الخُبَر هستند و در ايران‌اند، تحويل بدهند كه آقاى خاتمى گفته، بررسى‌هاى گذشته نشان داده كه در ايران نيستند؛ قبلاً هم همين جواب را داده بوديم.

2- از طرف آمريكا، پيام آورده كه پيشنهاد داده‌اند، ايران و آمريكا، دو نماينده تعيين كنند تا دركشور سومى مذاكره‌كنندكه آقاى خاتمى، جواب را به بعد موكول‌كرده و [تويجيرى] گفته، اين پيام‌ها سرّى است و حتى به آقاى سعودالفيصل وزير امورخارجه هم نگفته است.

نظرات بینندگان