arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲ خرداد ۱۳۷۷: ریيس دفتر ناطق آمد؛ اعلام‌خطركرد و گفت آقاى ناطق نوری و آقاى مهدوى‌كنى هم بريده‌اند

خاطرات آیت الله هاشمی: اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. گزارش جلسه مشورتي سامان‌دهى اقتصادى را دادكه بى‌ثمر است. از وضع اقتصادى نگران است. [آقای عبدالله بن عبدالحسن الترکی]، وزير اموراسلامی، اوقاف و ارشاد عربستان‌سعودی آمد. ازآثارمهم سفر من و لزوم ادامه توسعه همكارى گفت.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

آقاى احمد جلالى، نماينده ايران در يونسكو آمد. گفت، فضاى آنجا براى ما خوب است و پيشنهاد داشت، در انتخاب دبيركل آينده، ايران نقش جدي ايفا كند؛ يا از ايران نماينده نامزد كنيم، چون نوبت آسيا است و يا از نامزدى مناسب حمايت كنيم. خودش را هم براى دبيركلى مناسب مى‌داند.

كميسيون زيربنايى و امور تولیدی [مجمع تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. شش بند ديگر از سياست‌هاى نفت وگاز تصويب شد. آقايان [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی]، [غلامرضا] آقازاده، [رییس سازمان انرژی اتمی] و [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] گفتند، گروهى كه آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، براى بحث مشاوره در سامان‌دهى اقتصاد به‌كارگرفته، سطحى بحث مى‌كنند و به‌جايى نمى‌رسند. بعضى براساس نظر وزارت‌اقتصاد، دم از ارزان‌كردن ارز مى‌زنند وگاهى صحبت از استقراض از بانك‌مركزى است و از گران‌كردن بنزين هم صحبت‌مى‌شود كه بهترين‌راه، براى تأمين بخشى ازكسری‌بودجه است و گفت، سياست بانك مركزى و سازمان برنامه و بودجه، ادامه سياست تعديل است.

بعد از جلسه، آقای آقازاده ماند و گزارش سفر به روسيه و توافق‌ها و قرارداد آموزش براى ساخت راكتور هسته‌اى را داد و از ریيس‌جمهور گله‌داشت كه ارز مورد نياز را نداده و گفت، اگر ندهد، نمى‌تواند بماند و براى تأمين‌ارز استمدادكرد.

عصر [آقای قدرت‌علی حشمتیان]، نماينده، امام‌جمعه، فرماندار و ساير مسئولان شهر سُنقُركليایى‌آمدند، براى تشكر به‌خاطركارهاى بزرگى‌كه براى شهرستان‌كرده‌ام، از قبيل راه و كار و بيمارستان و مدرسه و... و براى امور ديگركمك‌ خواستند.

آقاى [مسیح] مهاجرى، ریيس روزنامه جمهورى اسلامى آمد. از مراسم دوم خرداد انتقاد داشت و از رفتارهاى نامناسب گروه‌هاى طرفدار آقاى خاتمى و براى علاج مسايل سياسى و اقتصادى از من خواست كمك كنم و تذكراتى در مورد روزنامه فائزه داشت‌كه افراد نامناسب را به كار نگيرد.
آقاى [محمدباقر] نويسى، ریيس دفتر ریيس‌مجلس آمد. از ميدان‌دارى نكردن من و خلأ مديريت‌كلان دركشور، اظهارنگرانى و اعلام‌خطركرد و گفت،آقاى ناطق [نوری] و آقاى مهدوى‌كنى هم بريده‌اند و رهبرى هم دخالت‌شان به نفع نيست و همان رفتن به دانشگاه [تهران] و پيام براى [مردم] اصفهان هم ضرر داشته و سطح ايشان را پايين آورده است.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد. گزارش جلسه مشورتي سامان‌دهى اقتصادى را دادكه بى‌ثمر است. از وضع اقتصادى نگران است. [آقای عبدالله بن عبدالحسن الترکی]، وزير اموراسلامی، اوقاف و ارشاد عربستان‌سعودی آمد. ازآثارمهم سفر من و لزوم ادامه توسعه همكارى گفت.
 

نظرات بینندگان