arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰

سخنگوی دولت: رفع تحریم ها نیاز به اقدام عملی دارد / در خصوص تماس احتمالی مستقیم آمریکا با ایران اطلاع جدیدی نداشته ایم / اگر طرف آمریکایی پیشنهاد بهتری دارد که مستلزم مذاکره نباشد، می‌تواند آن را از مجاری رسمی با ما در میان بگذارد

ربیعی:در خصوص تماس احتمالی مستقیم دولت آمریکا با ایران برای رفع تحریم های اطلاع جدیدی در این زمینه دریافت نشده و نداشته ایم. لذا همانطور که قبلا اعلام شده است رفع تحریم ها نیاز به اقدام عملی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آيا دولت بايدن هنوز هم هيچ تماسي با ايران در خصوص رفع تحريمها نداشته اند؟ گفت:در خصوص تماس احتمالی مستقیم دولت آمریکا با ایران برای رفع تحریم های اطلاع جدیدی در این زمینه دریافت نشده و نداشته ایم. لذا همانطور که قبلا اعلام شده است رفع تحریم ها نیاز به اقدام عملی دارد.

به گزارش انتخاب؛ ربیعی افزود: متاسفانه آقای بایدن مواضع پیش از انتخابات خود را بعد از پیروزی در انتخابات نقض کرده و همچنان روش شکست خورده ی فشار حداکثری را ادامه داده است. این نحوه مواجهه، نه تنها هیچ کمکی به بازسازی اعتماد از دست رفته نمی کند بلکه ما را نسبت به جدیت دولت جدید آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی به تردید انداخته است.

مردم ما عهد شکنی آمریکا را با گوشت و پوست و سفره زندگی احساس کردند و خشونت ترامپ و عهده شکنی رژیم ترامپ را احساس کردند و امروز می بینند که دولت جدید آمریکا هیچ تغییری در آن روش غیرمتمدنانه ایجاد نکرده است.

برگزاری نشست قبل از لغو تحریم ها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات، حتی اگر مضاری نداشته باشد، هیچ ضرورت و فایده ای هم ندارد. ما اعتقاد داریم بازگشت به تعهدات به هیچ وجه پیچیده و مستلزم نشست مذاکراتی نیست. اگر آمریکا آماده باشد که همه تحریم های وضع شده در نقض برجام را یکجا و با قابلیت قابل راستی آزمایی متوقف کند، ما هم آماده ایم در کوتاه ترین فرصت قابل قبول برای همه طرف ها، تمام تعهدات خود را بلافاصله از سر بگیریم.

اگر طرف آمریکایی پیشنهاد بهتری دارد که مستلزم مذاکره نباشد، می تواند آن را از مجاری رسمی با ما در میان بگذارد و ما با جدیت آن را بررسی خواهیم کرد.

ما تاکنون حسن نیت خود را جهت حفظ و اجرای کامل برجام اثبات کرده ایم و آمادگی داریم در چارچوب برجام و با روشی مشخص به گفتگوهای سازنده ادامه دهیم. این مسیر همچنان برای آمریکا باز است.

چارچوب های مورد نظر ما در این خصوص به روشنی توسط مقامات ارشد نظام و وزیر امور خارجه اعلام شده است. ما کماکان رایزنی خود را با طرفهای باقی مانده در برجام ادامه می دهیم.

نظرات بینندگان