arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۹۱۹۰
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹
«انتخاب» گزارش می‌دهد؛

صداوسیما با آن همه ادعای «بی پولی» چگونه ناگهان ثروتمند شد؟ / اگر دولت بودجه لازم را دارد، چرا افزایش حقوق، صرفا نصیب صداوسیما شده؟

به تازگی نامه‌ای با امضای عبدالعلی علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما به معاون سرمایه انسانی این سازمان منتشر شده که بر اساس آن حقوق کارکنان این سازمان در ۶ ماهه دوم امسال، ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. در این نامه تاکید شده که این افزایش حقوق، علاوه افزایش سنواتی اعمال شده در ابتدای سال جاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صداوسیما با آن همه ادعای «بی پولی» چگونه ناگهان پولدار شد؟ / اگر دولت بودجه لازم را دارد، چرا افزایش حقوق، صرفا نصیب کارکنان صداوسیما شده؟

بردیا دانش / سرویس سیاسی «انتخاب»: به تازگی نامه‌ای با امضای عبدالعلی علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما به معاون سرمایه انسانی این سازمان منتشر شده که بر اساس آن حقوق کارکنان این سازمان در ۶ ماهه دوم امسال، ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. در این نامه تاکید شده که این افزایش حقوق، علاوه افزایش سنواتی اعمال شده در ابتدای سال جاری است.

صداوسیما با آن همه ادعای «بی پولی» چگونه ناگهان پولدار شد؟ / اگر دولت بودجه لازم را دارد، چرا افزایش حقوق، صرفا نصیب کارکنان صداوسیما شده؟

افزایش غیرمنتظره قیمت ارز و سکه و همزمان، افزایش قیمت کالا‌های اساسی که همگی در زمره نیاز‌های اولیه زندگی قرار دارند، قدرت خرید مردم را در سال جاری به شدت کاهش داده است. این موضوع در حدی است که اخیرا یک مسئول کارگری خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره را ۱۰ میلیون تومان ذکر کرده.

قشر‌هایی مانند کارگران و حقوق بگیران شرکت‌های دولتی و به طور کلی افرادی که درآمد ثابتی دارند، در چنین شرایطی بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

در چنین شرایطی، انتظار افزایش حقوق در میانه سال از دولت، انتظار نامعقول و نابجایی نیست؛ با این کار، دست کم حقوق گیران دولتی - و البته نه حقوق بگیران بخش خصوصی یا کارگران - می‌توانند تا حدی این کاهش قدرت خرید را جبران کنند. با این حال، این اتفاق رخ نداده تا اینکه خبر افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارکنان صداوسیما منتشر شد. طبعا کسی با این افزایش حقوق مخالف نیست بلکه یکی از کوچکترین اقداماتی است که می‌تواند انجام بگیرد. اما در این بین دو نکته و ابهام وجود دارد.

اول اینکه، تقریبا از دو سال پیش صداوسیما با تمام توان رسانه‌ای خود به تبلیغ «بی پولی» خود پرداخته و زمین و زمان را به هم دوخته تا بلکه از این رهگذر، بودجه‌ای بیشتر دریافت کند. مثلا در آذر ۹۷ قائم مقام معاونت سیما به صراحت اعلام کرد که، چون این سازمان پول ندارد، بنابراین سریال نمی‌سازد. رضا پورحسین درباره شرایط تولید سریال‌های الف. ویژه تلویزیون گفته بود که در حال حاضر ظرفیت و انگیزه لازم برای ساخت سریال‌های الف. ویژه وجود دارد، اما کمبود شدید منابع مالی دست تلویزیون را بسته است.

از چند ماه قبل نیز معاون برون مرزی صداوسیما بار‌ها از «بدهی» این سازمان گلایه کرده و هشدار داده «شبکه‌های مهم ما مثل پرس تی‌وی و العالم به دلیل بدهی، در آستانه حذف از ماهواره قرار دارند». پیمان جبلی گفته بود «علی رغم پیگیری‌های بسیار جدی، حتی یک دلار هم به صداوسیما داده نشده.» این سازمان حتی اعلام کرد که از میان ۱۵ شبکه برون مرزی خود، بدهی سه شبکه البته کم اهمیت‌تر مانند الکوثر داده نشده و این شبکه‌ها قطع شدند.

البته ادعا‌های صداوسیما ابهامات فراوانی هم داشت؛ مثلا بر اساس گزارش راسانه ها، این سازمان از سال ۸۸ تا ۹۸، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار و ۲۷۰ میلیون یورو ارز از دولت دریافت کرده بود و در گزارش‌های رسمی سال ۹۷ نیز آمده بود که شرکت جام‌جم بازرگانی پیشرو که یکی از شرکت‌های محل کسب درآمد صداوسیماست و نامش در فهرست واردکنندگان هزارو ۴۸۲ قلم کالا با ارز دولتی آمده، ۱۶۲ هزار یورو به نرخ دولتی از بانک مرکزی دریافت کرده و برای صداوسیما ذرت برای خوراک دام وارد کرده. شرکت بازرگانی ایمن تجارت جام‌جم، دیگر بنگاه اقتصادی صداوسیما، هم یک‌میلیون‌و ۱۲ هزار یورو ارز دولتی برای واردکردن خودرو دریافت کرده بود.

با این وجود، آنچه صداوسیما که برخی آن را ناکارآمدترین ارگان داخلی می دانند، به صورت رسمی ماه هاست تکرار می‌کند، آن است که این سازمان حتی برای پرداخت حقوق کارکنان و هزینه‌های جاری هم با کمبود بودجه روبه روست. اکنون سوال اینجاست که این همه آه و ناله و فریاد «بی پولی» چطور ناگهان حقوق کارکنان این سازمان ۳۰ درصد افزایش یافته؟

نکته دوم درمورد دولت حسن روحانی است؛ دولت هرگز نتوانسته قیمت کالا‌های اساسی و اولیه‌ای مانند تخم مرغ و نان را کنترل کند؛ دامنه افزایش قیمت در ماه‌های اخیر به طور سرسام آوری در حال گسترش است و تقریبا همه مواد غذایی اولیه موردنیاز به میزانی باورنکردنی گران شده اند؛ از گوشت مرغ گرفته تا حتی کره.

در چنین شرایطی انتظار افزایش حقوق در نیمه دوم سال غیرمنطقی نیست. با این حال این اتفاق رخ نداده و صرفا در سازمان صداوسیما شاهد افزایش ۳۰ درصدی حقوق هستیم. دولت باید پاسخ دهد آیا برای این کار بودجه‌ای در اختیار صداوسیما قرار گرفته؟ اگر پاسخ مثبت است، معنای این بعیض چیست؟ و اگر منفی است صداوسیما باید پاسخ دهد که چگونه می‌توان هم ادعای بی پولی محض این سازمان را باور کرد و هم افزایش ۳۰ درصدی قوق آن هم در میانه سال؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱۲۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
26
169
به نظر من کار کردن در صدا و سیما اگر آدم منصفی باشی سخت است. مخصوصا در بخش های خبری .
چون باید خبرهایی را بخوانی که میدونی واقعیت نداره و این افزایش حقوق در حقیقت سختی کاره که قراره بهشون بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
اول خواستم بهت منفی بدم اما دیدم خداییش درست گفتی.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
85
78
خوب از اول سال صداوسیما افزایش 13 درصدی سنوات داشت در حالیکه تمامی ادارات افزایش بیشتری داشتن در سه سال اخیر صدا.سیما فقط سالانه افزایش میداد الان چه شده بقیه ادارات که 50 درصد 100 درصد افزایش میداد حرفی نمیزدید خوب الان چرا برا بقیه ادارات نمیگید
ضد اصلاحات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
108
54
باز عقده گشایی سر صدا وسیما باز شد مثل اینکه از انتشار مطالب تحریک امیز در مورد استاد مرحوم فارغ شدین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
30
86
پاداش عملکرد بالا در جذب مخاطب است!!!!!
محمدزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
37
55
یعنی در سه سال اخیر با شروع تورم ارزی بقیه ادارات افزایش غیر سنوات ندادند؟خوب صداوسیما در سه سال اخیر فقط همین مورد را غیر سنوات داده
بازنشسته صدا و سیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
38
94
با سلام
شما که اطلاع ندارید لطفا شلوغ نکنید سال قبل که تمام دستگاههای دولتی 50در صد در اسفند ماه افزایش حقوق داشتند کارمندان و بازنشستگان صدا و سیما با استدلالهای سازمان برنامه و بودجه که در سایت خودتان هم منتشر شداز این افزایش حقوق محروم ماندند و حتی تطبیق حقوق بازنشستگی شامل این سازمان نشدحالا پس از اعتراضات بحق کارکنان و بازنشستگان صدا وسیما و رایزنی های بیمشار قرار بر این شده که شاید این افزایش 30 در صدی شامل صدا و سیما شود- البته اگر به لطف سایت وزین شما هوا نشود- نکته بعد اینکه هر فردی با مختصر اطلاعاتی می داند که بودجه عمرانی و برون مرزی از سر فصل حقوق و مزایا جداست و ربطی بهم ندارند در آخر اگر با صدا و سیما دشمن هستید دود آن نباید به چشم کارکنان و بازنشستگان محروم آن برود لطفا منتشر فرمایید
77
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
57
95
چرا چرت پرت مینویسد شما که اطلاع ندارید
تمام ارگان های دولتی ، حقوق پرسنل خود را 50 درصد افزایش دادند علاوه افزایش سنواتی ، انوقت نوبت به کارکنان صدا وسیما میرسه آسمان میتپه .
لطفا نویسنده و سایت انتخاب در چیزی که اطلاع ندارید اظهار نظر نکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
63
87
خیلی بی شرفید، اسفند سال گذشته با مجوز دولت تمامی ارگانها حقوق پرسنل خود را 50 درصد افزایش دادند و کارمندان صدا و سیما از این موضوع محروم ماندند، حال که پس از شش ماه، آنهم با کمک سازمان برنامه و بودجه، حقوق کارمندان و بازنشستگان صدا و سیما تنها 30 درصد افزایش یافته اینگونه می نویسید، تف به قلم و صورتتان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
30
72
راستي چرا در ٢٠:٣٠ و ديگر شبكه ها روي اين خبر كار نمي كنند
طعنه و كنايه و طنز و...؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
احسنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
41
72
سلام.
شما افزایش ۵۰ در صد اسفند ۹۸ دستگاههای دولتی رو ندیدید. فقط این ۳۰ درصد بر دیدگان شما گران آمد به قول حضرت مولانا .... دیدید و کدو را ندیدید. انتخاب جان بدون تحقیق از سر بغض و کینه خودت را بی اعتبار نکن. کارمندان سازمان را نباید قربانی سیاست های آن کرد. دنبال دو قطبی سازی هم نباش مردم از دو گانه راست و چپ عبور کردن.
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
50
72
شما خجالت نمی کشید پای مسائل معیشتی کارکنان مظلوم صدا و سیما رو به مسائل جناجی می کشانید!؟ خاک بر سرتان! الهی گرفتار کرونای جهش یافته بشید! همه ادارات قبلا 50 درصد افزایش داشته اند تازه صدا و سیما میخواد 30 درصد زیاد کنه اون هم پس از کلی اعتراض کارمندا!
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
22
50
سلام. در اصول خبر نویسی خوانده ایم , شنیده ایم و یا تا جای ممکن عمل کرده ایم که اصل درستی و صحت خبر را به عنوان یکی از اصول سه گانه خبرنویسی در تولیدات خود مد نظر قرار دهیم. شما اعلام کرده اید که قرار است 30 درصد به حقوق کارمندان صدا و سیما اضافه بشه . این موضوع درست است. هر کس نداند فکر می کند که 30 درصد قرار است به حکم نهایی فرد اضافه شود . در حالی که این اضافه حقوق صرفا شامل حق پایه است یعنی مبلغی نزدیک به 300 هزار تومان.

و اما نکته دوم بسیاری از سازمان ها و ارگانها قبل تر حتی در سال 98 این اضافه حقوق را داشته اند که نه تنها 30درصد نبوده بلکه 50درصد بود.. بنابراین اضافه شدن این حقوق ناچیز نمی تواند چندان تعجبی باشد که این گونه تیتر صفحه اول سایت شما قرار می گیرد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
23
45
اقبال بیش از بیش مردم به کانال های ماهواره ای خود گویای فلاکت صدا و سیمای به اصطلاح ملی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
32
35
ديگه ٤تا خبر دروغ خوندن كه افزايش حقوق نمي خواد ،در ضمن سايت انتخاب فسمت نظراترو برا بقيه ي اخبار درج نمي كنه جز اين !!!
بحق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
17
36
باعرض سلام و احترام
این افزایش ۵۰ درصدی که قبل از سال به تعدادی از دستگاه های اجرایی تعلق گرفت طبق اینکه در قانون خدمات کشوری آمده بود ولی تا اون لحظه کم لطفی می کردند و اعمال نکرده بودند البته شرکتهای دولتی و بعضی از ارگانها از سالیان قبل دریافت می کردند و این افزایش فقط و فقط شامل قانون مدیریت خدمات کشوری بود که بعد از اون یکی یکی سازمانهای دیگر به بهانه های مختلف افزایش دادند...این رو بیان نمیکنید که چرا قبلاً این دستگاه ها نمی‌گرفتند و اینکه اگر حرف به این باشد که پس حق شرکتها و ارگان‌هایی امثال صدا و سیما حق چنین افزایشی نداشته باشند....صرفا جهت اطلاع
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
17
54
سلام
انتخاب جان بهتر بود سوال می کردی اون 20% مابه التفاوت افزایش سایر دستگاهها و اون 8ماه که به آن ها دادند چرا شامل حال صداوسیما نشد؟
یادمان نرفته که دولت تقریبا تمامی دستگاهها را 50%افزایش حقوق داد
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
16
41
سلام. ایا واقعا تورم تو جامعه هست یا نیست؟
آیا بنظر شما افزایش دریافتی حقوق بگیران ثابت تو این شرایط تورمی پدیده ای نادرست هست؟

کارکنان صداوسیما هم‌مثل هردستگاهی نیازمند این افزایش هستند حال انکه الحمدالله برا بقیه دستگاه ها ۵۰ درصد و برا کارکنان صداوسیما ۳۰ درصد اعمال شد که بازهم خداروشکر


باهم بکوشیم که راهی برا افزایش درامد بقیه افراد جامعه پیدا کنیم نه اینکه نسبت به هم تنگ نظری کنیم


درپناه خدا باشین
محمودرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
14
34
کدام اداره ای اسفند ۵۰ درصد اضافه داشته ما که نداشتیم
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
19
54
مومن خدا اگر اطلاع نداری چرا الکی مطلب میذاری
تمامی ادارات مشمول قانون بودجه کشور 50 درصد افزایش حقوق در اواخر سال 98 داشتن در صورتی که به دلیل بی پولی صداوسیما فقط 13 درصد افزایش داشت به این ترتیب اگه اعمال کنن میشه 43 درصد و بازم کمتر از سایر ادارات و نهادها هستش
نظرات بینندگان