arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
شماره ۱۹۰/

اسناد ویکی لیکس / آبان ۱۳۸۲؛ پیام ایتالیا به امریکا: ترجیح می دهیم از رویکرد مذاکره در قبال ایران استفاده کنیم

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسناد ویکی لیکس / آبان ۱۳۸۲؛ پیام ایتالیا به امریکا: ترجیح می دهیم از رویکرد مذاکره در قبال ایران استفاده کنیم

 «انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در ایتالیا در تلگرافی محرمانه به تاریخ جمعه، ۲۳ آبان ۱۳۸۲ به رایزنی آمریکایی ها با ایتالیا در مورد موضوعات مختلفی از جمله ایران، پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: فراتینی وزیر امورخارجه ایتالیا تاکید دارد معماران امنیتی کنفرانس بین دولتی، تهدیدی برای روابط اروپا و آمریکا نیست؛ پیش بینی می کند که قانون اساسی در دوره ریاست ایتالیا نهایی شود

موضوع سند: ریاست ایتالیا بر اتحادیه اروپا پاسخ به تلگراف مربوط به نشست وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در روزهای 17 و 18 نوامبر

طبقه بندی: محرمانه

جمعه 16:48 دقیقه 14 نوامبر 2003

از: ایتالیا

به: نامشخص

 

  1. در پاسخ به نکات مطرح در تلگراف مرجع، رابط وزارت امورخارجه بر دیدگاه های ایتالیا که در تلگراف مرجع و تلگراف قبلی بیان شده بود، تاکید کرد. اینکه تغییرات مدنظر در کنفرانس بین دولتی درباره سیاست دفاعی اتحادیه اروپا برای تقویت و نه به حاشیه راندن روابط اروپا و آمریکا انچام می شود، جیووانی برازی، مدیردفتر ناتو در وزارت امورخارجه هم به برخی از نکات مطرح در تلگراف مرجع اشاره کرده و از یک عملیات جدی توسط اتحادیه اروپا سخن گفت. فرستاده سیاسی پیشنهاد کرد که کلمه جدی را می توان به معنی تلقی کرد. برازی همچنین خواهان روشن کردن این مطلب شد که آیا نکات مطرح در تلگراف مرجع برای نشان دادن این مسئله بوده که تمامی عملیات های اتحادیه اروپا، و نه صرفا عملیات مدیریت بحران و برلین پلاس، باید با هماهنگی ناتو انجام شود.
  2. برازی در اشاره به نکته سوم تاکید کرد که همکاری ساختار یافته راهی برای ایجاد همکاری نزدیکتر میان برخی کشورها برای آماده سازی بمنظور ماموریتهای منسجم تر است. او گفت برلین پلاس به این می پردازد که متحدان خارج از اتحادیه اروپا چطور می توانند به عملیات های اتحادیه اروپا بپیوندند و تاکید کرد که ایتالیا خواهان چندجانبه گرایی است و با چندقطبی مخالف است (نکته: تروئیکای آمریکا و اتحادیه اروپا در روز 18 نوامبر احتمالا فرصتی خواهد بود تا این نکات برای ریاست روشن شود، البته اگر زمان وجود داشته باشد).
  3. هماهنگ کننده وزارت امورخارجه و نماینده اروپا، ساندرو دو برنادین گفت که آمریکا و ایتالیا نرگانی های مشابهی درباره حفظ برتری برلین پلاس در تعریف روابط میان سیاست امنیتی اتحادیه اروپا و ناتو دارند. او از آمریکا خواست که به ایتالیا و متحدان همفکر خود اعتماد کند تا کار درست را در کنفرانس بین دولتی انجام دهند زیرا این مسئله به امنیت دو طرف آتلانتیک مربوط است و نگرانی های ما درباره دوباره کاری و توانمندی‌ها را هم در بر می گیرد. او گفت که ریاست تلاش خواهد کرد تا لحن مفاد پیش نویس را که به عملیات/اجرا مربوط می شوند تغییر دهد تا مشخص کند که هر تصمیمی برای استفاده از زور با اتفاق آرا گرفته خواهد شد.
  4. ایران/عراق: به گفته لوییجی ماکوتا، مدیر دفتر ایران/عراق در وزارت امورخارجه، ایتالیا هم از میزان کمک به بازسازی عراق در نشست کمک دهندگان در مادرید خوشنود بود. ماکوتا روز 14 نوامبر به فرستاده سیاسی گفت ایتالیا از انتقال سریع قدرت به یک دولت فعال در عراق حمایت می کند اما تنها در صورتی که شرایط امنیتی و توانمندی های دولتی برای چنین انتقالی و موفقیت آن فراهم باشد. او تاکید کرد بعد منطقه‌ای، مهمترین مسئله است. بازیگران منطقه ای باید ترغیب شوند تا نقشی سازنده در ثبات منطقه بازی کنند. ماکوتا که تحلیل دولت آمریکا درباره گزارش 10 نوامبر آژانس درباره برنامه هسته ای ایران را مشاهده کرده بود گفت که اعضای اتحادیه اروپا در آستانه نشست شورای حکام در روزهای 17 و 18 نوامبر، این گزارش را بررسی خواهند کرد. او تاکید کرد که باید حداکثر شفافیت در برنامه هسته ای ایران ایجاد شود و اضافه کرد که ایتالیا ترجیح می دهد از رویکرد مذاکره با ایران استفاده شود که سه کشور اروپایی اخیرا در آن موفق بوده اند.

اسکودون

نظرات بینندگان