arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۲۹/

رییس سازمان انرژی اتمی در سال ۱۳۸۲: اگر فشار ادامه پیدا کند، همکاری خود با آژانس را محدود خواهیم کرد / وعده کانادا به آمریکا در صورت عدم تصویب قطعنامه علیه ایران

تری وود، معاون وزیر امورخارجه در حوزه عدم گسترش هم به ما گفته است که سفارت کانادا در تهران در نشست ۹ ژوئن آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران شرکت کرده و در گزارش آقای آقازاده چند اطلاعات اشتباه وجود داشته است. وود می‌گوید آقازاده موارد اعلام نشده توسط ایران را غفلت‌هایی غیرمهم توصیف کرده و پروتکل الحاقی را هم «مسئله‌ای نه چندان مهم» دانسته.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از کانادا به تاریخ جمعه ششم تیر ۱۳۸۲ به بحث حمایت کانادا از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس علیه ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: آژانس/ایران: کانادا می‌گوید از تلاش ما برای صدور قطعنامه در شورای حکام حمایت می‌کند
طبقه بندی: محرمانه
پنج شنبه ۲۱:۰۸ دقیقه دوازدهم ژوئن ۲۰۰۳
از: کانادا
به: نامشخص

۱. لاورتو، معاون وزیر امورخارجه کانادا روز ۱۲ ژوئن به سفیر گفته است که کانادا از تلاش ما برای صدور یک قطعنامه رسمی درباره ایران در نشست روز ۱۶ ژانویه هیات حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند. با وجود انتقاد هیات کانادایی در وین، رسیدن به چنین قطعنامه‌ای ممکن است، لاورتو می‌گوید کانادا در کنار ماست. او افزود در صورت غیرممکن شدن صدور قطعنامه کانادا با ما برای رسیدن به یک گزینه جایگزین، یعنی ارسال پیامی روشن از هیات حکام، همکاری خواهد کرد. لاورتو می‌گوید علاوه بر پیام تندی که او و گراهام، وزیر امورخارجه به همتایان ایرانی خود در تهران و پاریس منتقل کرده اند، او با سفیر ایران در اوتاوا هم بعد از انتشار گزارش آژانس دیدار کرده است. لاورتو نگرانی‌های شدید کانادا را تکرار کرده و به سفیر گفته است که استفاده از چنین کلمات تندی در گزارش آژانس بسیار غیرمعمول بوده است.

۲. تری وود، معاون وزیر امورخارجه در حوزه عدم گسترش هم به ما گفته است که سفارت کانادا در تهران در نشست ۹ ژوئن آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران شرکت کرده و در گزارش آقای آقازاده چند اطلاعات اشتباه وجود داشته است. وود می‌گوید آقازاده موارد اعلام نشده توسط ایران را غفلت‌هایی غیرمهم توصیف کرده و پروتکل الحاقی را هم «مسئله‌ای نه چندان مهم» دانسته، زیرا تنها دو کشور دارای برنامه هسته‌ای گسترده تا کنون این پروتکل را امضا کرده اند. آقازاده هشدار داده است اگر فشار ادامه پیدا کند، ایران همکاری خود با آژانس را محدود خواهد کرد.

۳. وود می‌گوید کانادا آماده برای یک نقش آفرینی منسجم در نشست حکام آماده می‎شود. او به نگرانی‌های مشخص کانادا درباره سایت «کالای الکتریک» اشاره کرده گفت که کانادا در اواخر دهه ۱۹۹۰ یک منبع اطلاعاتی در آنجا داشته که آن‌ها از وجود فعالیت‌های هسته‌ای در این مرکز مطلع کرده است.
کلوچی

نظرات بینندگان