arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۰

داستان زندگي مسي؛ از اختلال هورموني تا سومين توپ طلا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ليونل مسي فوق ستاره جديد فوتبال جهان است. اين بازيكن 24 ساله آرژانتيني با وجود سن و سالش كم‌اش، تا كنون سه بار به عنوان بهترين بازيكن جهان انتخاب شده است.

به گزارش انتخاب، زندگي ليونل مسي فراز و نشيب‌هاي زيادي داشته است. او كه روزي از اختلال هروموني رنج مي‌برد و خانواده او قادر به تامين هزينه درمانش نبودند، اكنون با كسب سه توپ طلاي متوالي بر بام فوتبال جهان ايستاده است.

* دوران كودكي

ليونل آندرس مسي در 24 جون 1987 در روساريو آرژانتين ديده به جهان گشود. پدر او خورخه مدير يك شركت فلزات بود و مادرش سليا به عنوان نظافتچي كار مي‌كرد تا كمك خرج خانواده باشد. ليونل پسر آخر از سه پسر اين زوج بود. دو برادر بزرگتر او ماتياس و رودريگو نام دارند. او همچنين يك خواهر به نام مارياسول هم دارد.

در زمان تولد ليونل، فوتبال در آرژانتين در صدر توجه عمومي قرار گرفته بود چون تنها يك سال قبل از تولد ليونل بود كه تيم ملي آرژانتين با درخشش ديگو مارادونا قهرمان جام جهاني شده بود.

علاوه بر اين، فوتبال ورزش خانوادگي ليونل مسي بود. هر سه برادر فوتبال بازي مي‌كردند و خورخه پدر خانواده نيز سرمربي يك تيم ملي جوانان بود. ليونل در پنج سالگي به تيم پدرش پيوست. او نسبت به سنش جثه ريزتري داشت اما با وجود اين بسيار مستعد بود. در اولين روز حضور ليونل در باشگاه به او گفتند كه نمي‌توان همراه ساير بازيكنان پا به توپ شود چون از لحاظ بدني بسيار ضعيف بود. به جاي اين، ليونل به همراه مربي خود به تمرين دريبل‌زني پرداخت و آن قدر در اين كار مهارت پيدا كرد كه در فاصله كوتاهي وقتي بچه‌ها مي‌خواستند براي بازي ياركشي كنند، ليونل اولين بازيكني بود كه انتخاب مي‌شد.

درخشش ليونل در سنين پايين موجب شد تا باشگاه نولز اولد بويز كه يك باشگاه محلي قدرتمند بود به دنبال جذب او باشد. ليونل در هشت سالگي به نولز اولد بويز پيوست. قدمت اين باشگاه به سال‌هاي اوليه قرن بيستم بازمي‌گردد. آن‌ها از دهه 1970 تاكنون چهار بار قهرمان ليگ آرژانتين و دو بار قهرمان كوپا ليبرتادورس شده‌اند. از جمله بازيكنان شاخصي كه در اين باشگاه حضور داشتند مي‌توان به خورخه والدانو و گابريل باتيستوتا اشاره كرد.

همچنين مارادونا نيز مدتي در اين باشگاه توپ مي‌زد. ليونل چيزي بيش از يك مارادونا كوچك در خود داشت. او بسيار سريع بود و بدون ترس بازي مي‌كرد و مي‌توانست در حالي كه با سرعت بالا پا به توپ حركت مي‌كرد، از بين مدافعان حريف مانور دهد و از آن‌ها عبور كند. همچنين از توانايي شوت زدن با هر دو پا برخوردار بود. البته پاي چپش قوي‌تر بود. او همچنين پاس‌هاي خيلي خوبي مي‌داد و با وجود اينكه جثه ريزي داشت، كسي نمي‌توانست توپ را از او بگيرد.

البته مشكل اصلي ليونل همين جثه كوچكش بود. در حالي كه ساير هم‌تيمي‌هايش كه هم‌سن او بودند در هر سال بين 3 تا 5 سانتي‌متر رشد مي‌كردند، رشد ليونل به طور عجيبي كند بود.

وقتي ليونل 11 ساله بود، پزشكان به خانواده‌اش خبر دادند كه پسرشان داراي اختلال هورموني است. درمان هورمون رشد در هر ماه بين 500 تا 1000 دلار هزينه داشت. بيمه پدر ليونل هزينه آمپول‌هاي روزانه او را به مدت حدود يك سال پرداخت كرد ولي وضعيت نامساعد اقتصادي آرژانتين باعث شد كه آن پول در مدت كوتاهي تمام شود. خانواده مسي تصميم گرفتند به استراليا مهاجرت كنند چون دولت در آن كشور همه هزينه‌هاي درمان پسرشان را مي‌پرداخت.

در همين زمان، هزينه درمان ليونل بيش از آن بود كه خانواده مسي از پس پرداخت آن بربيايد. همچنين باشگاه ريور پلاته هم نمي‌توانست از پس اين هزينه بربيايد. اين باشگاه در ابتدا علاقه فراواني به ليونل نشان داده بود ولي وقتي از ميزان هزينه درمان او مطلع شد پا پس كشيد. هيچ كس نمي‌توانست اين بار اضافه را به دوش بكشد. تيمي كه مي‌توانست هزينه درمان مسي را بپردازد بارسلوناي اسپانيا بود. كارلس ركساچ مدير وقت باشگاه از طريق بستگان مسي در كاتالونيا از استعداد بالاي ليونل باخبر شده بود و قبول كرد كه هزينه‌هاي درمان او را بپردازد.

ليونل به همراه پدرش به اسپانيا سفر كرد تا در يك بازي آزمايشي به ميدان برود.

* دوران پيشرفت

ليونل با پيراهن بارسا گرد و خاك زيادي به راه انداخت و موفق شد پنج بار گلزني كند. ركساچ يك پيشنهاد جديد به خانواده مسي ارائه كرد تا به اسپانيا مهاجرت كنند و پسرشان تحت نظارت باشگاه بارسلونا بهترين خدمات پزشكي را دريافت كند. يوهان كرايف كه آن بازي را ديده بود، بعدها گفت كه سران بارسلونا در آن بازي تصميم گرفتند اجازه ندهند مسي بدون امضاي قرارداد باشگاه را ترك كند.

خانواده مسي نمي‌توانست اين پيشنهاد را رد كند. خورخه به دقت و از نزديك روند بازي پسرش را زير نظر داشت و پيشنهاد بارسلونا همان چيزي بود كه انتظارش را مي‌كشيد. در سال 2000 خانواده مسي به آن سوي اقيانوس اطلس نقل مكان كردند و ليونل درمان هورموني خود را آغاز كرد تا قدش رشد كند. خانواده مسي در يك آپارتمان مستقر شدند. پدر ليونل شغلي گرفت و بچه‌ها به يك مدرسه محلي رفتند.

ليونل به تيم زير 14 ساله‌هاي بارسلونا پيوست و تبديل به ستاره تيم شد. وقتي كه ظرافت‌هاي بازي را فرا گرفت، به سرعت به تيم سوم و سپس به تيم دوم بارسلونا راه پيدا كرد و طولي نكشيد كه جاي خود را در تيم اصلي بارسلونا پيدا كرد. مسي در نوامبر 2003 در حالي كه تنها شش ماه از 16 سالگي‌اش مي‌گذشت، نخستين بازي خود را براي بارسلونا مقابل پورتو به انجام رساند.

چند ماه بعد مسي در اولين بازي ملي خود به همراه تيم ملي زير 20 سال آرژانتين مقابل پاراگوئه بازي كرد. ليونل در اواسط اكتبر 2004 به همراه بارسلونا اولين بازي خود را در ليگ اسپانيا انجام داد و فصل را به عنوان بازيكن ذخيره شروع كرد ولي آسيب ديدگي پي در پي مهره‌هاي كليدي بارسلونا موجب شد كه فرصت بيشتري براي حضور در زمين داشته باشد. مسي موفق شد اولين گل خود را در ديدار مقابل آلباسته بالومپي به ثمر برساند.

در همان سال، آرژانتين قهرمان جام جهاني زير 20 سال شد و ليونل مسي ستاره آن رقابت‌ها بود و به عنوان بهترين گلزن و بهترين بازيكن رقابت‌ها جوايز كفش طلا و توپ طلا را از آن خود كرد. مسي در ديدار نهايي آن رقابت‌ها مقابل نيجريه كه با برتري 2 ـ 1 آرژانتين به پايان رسيده بود، هر دو گل تيمش را از نقطه پنالتي وارد دروازه حريف كرد.

عملكرد خوب مسي در اين رقابت‌ها موجب شد كه به تيم ملي بزرگسالان آرژانتين دعوت شود. نخستين بازي مسي براي تيم ملي آرژانتين مقابل مجارستان بود. در اين ديدار مسي به عنوان بازيكن ذخيره وارد زمين شد و بلافاصله بين مدافعان مجارستان شروع به حركت كرد. بازيكنان حريف براي مهار او پيراهنش را كشيدند و مسي نيز بي‌تجربگي كرد و در مقابل چشم داور با آرنج به بازيكن حريف ضربه زد تا در اولين دقيقه حضور خود در يك بازي ملي با كارت قرمز داور مواجه شود!

مسي در اولين ديدار خود در جام جهاني مقابل پاراگوئه عملكرد خوبي داشت. وي پيش از بازي به شوخي گفته بود كه حضور قبلي‌شان در تيم ملي بسيار كوتاه بود و اين بازي «آغاز مجدد» اوست.

بارسلونا در اوايل فصل 2006 ـ 2005 قرارداد مسي را تا سال 2014 تمديد كرد. او 10 روز بعد حق شهروندي اسپانيا را كسب كرد. اين موضوع از اين نظر اهميت داشت كه بارسلونا به سقف بازيكنان غير اروپايي خود رسيده بود و به اين ترتيب، مسي جزو بازيكنان خارجي بارسلونا محسوب نمي‌شد.

اولين آزمايش جدي مسي در ديدار ليگ قهرمانان اروپا مقابل اودينزه ايتاليا بود. وقتي ليونل به عنوان بازيكن جانشين وارد زمين شد، هواداران بارسلونا ايستاده او را تشويق كردند و او نيز با چند حركت تركيبي زيبا با رونالدينيو پاسخ تشويق‌هاي آن‌ها را داد. در آن سال، مسي چند بازي عالي انجام داد كه بهترين آن‌ها مقابل يوونتوس و چلسي حريفان اروپايي بارسلونا بود.

ليونل موفق شد در 17 بازي ليگ اسپانيا شش گل به ثمر برساند و در شش بازي ليگ قهرمانان نيز يك بار موفق به گلزني شد ولي در ديدار مقابل چلسي از ناحيه عضله آسيب ديد و نتوانست فصل را به پايان برساند. مسي ساير بازي‌هاي فصل را از روي نيمكت مشاهده كرد. در آن فصل بارسلونا هم قهرمان لاليگا شد و هم جام قهرماني ليگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

در اين زمان پرسشي كه براي تيم ملي آرژانتين مطرح شد اين بود كه آيا مسي به جام جهاني 2006 مي‌رسد يا خير. او در ماه مي به تيم دعوت شد و در ديدار دوستانه مقابل تيم زير 20 سال آرژانتين و تيم ملي آنگولا به ميدان رفت ولي ديدار نخست آرژانتين در جام جهاني مقابل ساحل عاج را از روي نيمكت تماشا كرد.

مسي در دومين ديدار آرژانتين مقابل صربستان در 15 دقيقه پاياني به ميدان رفت. در آن لحظه آرژانتين با چهار گل از حريف خود پيش بود. مسي پس از ورود به زمين يك پاس گل به هرنان كرسپو داد و يك گل هم خودش به ثمر رساند تا نتيجه بازي 6 ـ صفر شود. به اين ترتيب او تبديل به جوان‌ترين بازيكني شد كه براي آرژانتين در جام‌هاي جهاني به ميدان رفته است و همچنين عنوان جوان‌ترين گلزن آرژانتين در جام‌هاي جهاني را نيز به دست آورد.

مسي در ديدار بعدي آرژانتين مقابل هلند كه با تساوي بدون گل به پايان رسيد، از ابتدا بازي كرد ولي در بازي مرحله يك هشتم نهايي مقابل مكزيك بازي را از روي نيمكت شروع كرد. در دقيقه 84 و در حالي كه بازي با نتيجه تساوي 1ـ1 دنبال مي‌شد، پكرمن سرمربي آرژانتين مسي را به زمين فرستاد. مسي چند لحظه پس از ورود به زمين از خط دفاعي مكزيك گذشت و دروازه اين تيم را باز كرد ولي كمك داور پرچم خود را بالا برد و اعلام آفسايد كرد. آرژانتين در اين ديدار در وقت‌هاي اضافه موفق به گلزني شد و به مرحله بعد راه يافت.

نيمكت‌نشيني مسي در ديدار يك چهارم نهايي مقابل آلمان ميزبان باعث به وجود آمدن انتقادهاي تند و تيزي عليه پكرمن شد. آن بازي به ضربات پنالتي كشيد و تيم ميزبان با نتيجه 4ـ2 به برتري رسيد. مسي پس از بازي به شدت عصباني بود و حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران نشد.

در فصل 2006 ـ 2007 آسيب ديدگي يك بار ديگر به سراغ اين بازيكن آمد و او را به مدت سه ماه دور از ميادين نگه داشت ولي از ماه فوريه دوباره به تركيب تيم برگشت و تا ماه مارس شرايط ايده‌آل خود را پيدا كرد.

* دوران اوج‌گيري

مسي پس از رهايي از مصدوميت، اولين بازي كاملش را در ال كلاسيكو مقابل رئال مادريد برگزار كرد. در آن مسابقه كه با نتيجه تساوي 3 ـ 3 به پايان رسيد، مسي هت تريك كرد و هر سه گل تيمش را به ثمر رساند. او در آن زمان 18 سال داشت و تبديل به جوان‌ترين بازيكني شد كه در ال كلاسيكو براي بارسلونا گلزني كرده است.

پيشرفت مسي ادامه داشت. او در پايان فصل 14 گل زده بود كه 11 گل مربوط به 13 بازي آخر او مي‌شد. مسي در مسابقه جام حذفي مقابل ختافه گلي زد كه يادآور گل مارادونا به انگليس در جام جهاني 1986 بود. او در ميانه زمين توپ را در اختيار گرفت، به سرعت دو هافبك ختافه را در پشت سر گذاشت، به سرعت پا به توپ به سمت دروازه حريف حركت كرد، در محوطه جريمه دو مدافع را دريبل زد از دروازه‌بانان نيز گذشت و توپ را وارد دروازه ختافه كرد.

پس از اين گل، روزنامه‌هاي اسپانيايي به او لقب «مسيدونا» دادند. نكته جالب اينجا بود كه مسي در ديدار بعدي تيمش اسپانيول گل ديگري به ثمر رساند كه يادآور يك گل ديگر مارادونا به انگليس بود. مسي براي زدن توپ با سر به هوا برخاست ولي توپ به دستش برخورد كرد و به تور دروازه چسبيد.

در جون همان سال، مسي به همراه آرژانتين در رقابت‌هاي كوپا آمريكا شركت كرد. او جوان‌ترين بازيكن اين رقابت‌ها بود ولي اين موضوع اصلا به چشم نمي‌آمد. آرژانتين با درخشش مسي موفق شد به ديدار نهايي كوپا آمريكا راه پيدا كند ولي آرژانتيني‌ها در اين ديدار مغلوب برزيل شدند و به نايب قهرماني رقابت‌ها دست پيدا كردند.

فصل 2007 ـ 2008 براي مسي بسيار خوب شروع شد. در اواسط فصل، بسياري او را بهترين مهاجم جهان مي‌دانستند. در نظرسنجي يك روزنامه اسپانيايي، 77 درصد راي دهندگان او را به عنوان بهترين بازيكن جهان معرفي كردند.

مسي در ماه مارچ مجددا آسيب ديد و يك ماه نيمكت نشين شد. اين سومين باري بود كه او در چهار فصل اخير دچار اين نوع مصدوميت مي‌شد. با اين حال، در پايان فصل در 28 بازي ليگ 10 گل زد و 12 پاس گل داد. همچنين در 9 بازي ليگ قهرمانان اروپا نيز شش بار دروازه حريفان را گشود.

با نزديك شدن زمان المپيك 2008 پكن، ترديدها درباره حضور مسي در اين بازي‌ها بالا گرفت. حضور مسي در المپيك به قيمت از دست دادن چند بازي بارسلونا تمام مي‌شد. با اين حال مسي به پكن رفت و در ديدار نهايي مقابل نيجريه يك پاس گل داد تا آرژانتين آن مسابقه را با نتيجه 1 ـ صفر به سود خود به پايان ببرد. به اين ترتيب، مسي مدال طلاي المپيك را نيز به كارنامه افتخارات خود افزود.

رونالدينيو در فصل 2009 ـ 2008 از بارسلونا جدا شد و مسي كه تاكنون با پيراهن شماره 19 بازي مي‌كرد، اين فرصت را پيدا كرد كه پيراهن شماره 10 بارسلونا را به تن كند. اولين مسابقه مسي با شماره 10 زماني بود كه او در ماه سپتامبر در ديدار ليگ قهرمانان بارسلونا مقابل شاختار دونتسك به عنوان بازيكن ذخيره به ميدان رفت و دو گل به ثمر رساند تا تيمش بازي 1 ـ صفر باخته را با پيروزي 2 ـ 1 عوض كند. در ديدار برگشت بارسلونا مقابل رئال مادريد كه با پيروزي 6 ـ 2 بارسلونا به پايان رسيد، مسي چند بار موفق به گلزني شد. او پس از هر گل به سمت دوربين‌هاي تلويزيوني مي‌رفت و پيراهن خود را بالا مي‌زد تا تي‌شرت كه روي آن علامت سندروم "اكس" حك شده بود به نمايش بگذارد. هدف مسي از اين كار اعلام حمايت از موسسه خيريه‌اي بود كه به كودكان بيمار سندروم اكس كمك مي‌كند.

بارسلونا در اين سال قهرمان جام حذفي اسپانيا شد. مسي در ديدار نهايي مقابل اتلتيكو بيلبائو كه با پيروزي 4 ـ 1 بارسلونا به پايان رسيد يك گل زد و يك پاس گل داد تا ستاره ميدان باشد. اين قهرماني پايان 11 سال ناكامي بارسلونا در جام حذفي بود. بارسلونا در اين سال به عنوان قهرماني لاليگا هم دست پيدا كرد.

مسي در ليگ قهرمانان سال 2009 هم عملكرد فوق‌العاده‌اي داشت و با به ثمر رساندن هشت گل تيمش را به ديدار نهايي رقابت‌ها مقابل منچستريونايتد فرستاد. در اين ديدار بارسلونا با دو گل اتوئو و مسي، منچستريونايتد را شكست داد. گل مسي در اين ديدار يكي از معدود گل‌هاي اين بازيكن ريزنقش بود كه با ضربه سر به دست آمد.

در همين سال مارادونا به عنوان سرمربي تيم ملي آرژانتين انتخاب شد ومسي را به تيم ملي دعوت كرد. ليونل در ديدار مقدماتي جغام جهاني مقابل ونزوئلا با شماره 10 به ميدان رفت و يك گل به ثمر رساند. آرژانتين اين بازي را با نتيجه 4 ـ صفر به سود خود به پايان برد.

اواخر سال 2009 گوارديولا اعلام كرد كه مسي بهترين بازيكن جهان است. فيفا نيز او را به عنوان بهترين بازيكن جهان در سال 2009 برگزيد و توپ طلا را به او داد تا اولين آرژانتيني برنده اين جايزه باشد. مسي همچنين در ديدار نهايي جام جهاني باشگاه‌ها گل پيروزي بارسلونا را مقابل استوديانتس به ثمر رساند. قهرماني بارسلونا در اين رقابت‌ها ششمين قهرماني اين تيم از سال 2009 محسوب مي‌شد. در اين زمان باشگاه بارسلونا قرارداد مسي را تا سال 2016 تمديد كرد.

با شروع فصل 2010 ـ 2009 گلزني‌هاي مسي افزايش يافت. او موفق شد در يك هفته هشت گل وارد دروازه حريفان كند. در ماه مارچ، مسي اولين بازيكن بارسلونا شد كه در چند بازي متوالي در ليگ هت تريك كرده است. در ماه آپريل، در ديدار يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان چهار گل به آرسنال زد. مسي با اين گل‌ها موفق شد از ركورد ريوالدو عبور كرده و عنوان بهترين گلزن ليگ قهرمانان اروپا را از آن خود كند. مسي در پايان فصل 34 گل در لاليگا به ثمر رسانده بود كه برابر با ركورد رونالدو برزيلي در سال 1997 بود.

وي همچنين براي دومين سال پياپي به عنوان بهترين بازيكن شاغل در ليگ اسپانيا انتخاب شد.

جام جهاني 2010 در حالي آغاز شد كه همگان انتظار زيادي از تيم ملي آرژانتين داشتند و منتظر بودند كه تركيب مارادونا ـ مسي بتواند جام قهرماني را پس از سال‌ها براي آرژانتيني‌ها به ارمغان ببرد. آرژانتين در اولين بازي خود نيجريه را با نتيجه 1 ـ صفر از پيش رو برداشت. مسي چند موقعيت خوب ايجاد كرد ولي هيچ يك از ضربات او به درون دروازه راه نيافت. در بازي بعدي آرژانتين مقابل كره جنوبي، مسي در همه جاي زمين حضور داشت و در حالي كه همه توجهات به سوي او جلب شده بود، گونزالو هيگواين سه گل به ثمر رساند و اين بازي با برتري 4 ـ 1 آرژانتين به پايان رسيد. شاگردان مارادونا با وجود اينكه با اين پيروزي راهيابي خود به مرحله بعد را قطعي كرده بودند در ديدار سوم مرحله گروهي، يونان را با نيز دو گل شكست دادند.

آرژانتين در مرحله يك هشتم نهايي مكزيك را نيز با نتيجه 3 ـ 1 پشت سر گذاشت. مسي در اين ديدار يك پاس گل داد. آرژانتين در بازي بعدي با چهار گل مغلوب آلمان شد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

اواخر سال 2010 مسي اعلام كرد كه قصد دارد با نامزدش ازدواج كند. وي در همين سال براي دومين سال پياپي به عنوان بهترين بازيكن جهان انتخاب شد و توپ طلا را از آن خود كرد.

ليونل مسي به همراه بارسلونا در فصل 2010 ـ 2011 به عنوان قهرماني لاليگا و قهرماني ليگ قهرمانان اروپا دست يافت. اين بازيكن اسپانيايي در سال 2011 نيز توپ طلا را از آن خود كرد تا همچون ميشل پلاتيني سه بار پياپي به عنوان بهترين بازيكن جهان انتخاب شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
1
4
یاشاسین
حسام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
1
6
این مسی واقعا یک موجود خارق العاده است. اگر تو هر زمینه دیگه ای وارد می شد همین طور مطرح می شد. داروین، نیچه، مارکس، فروید، هانتینگتون، این ها هر کدوم یه جور نابغه بودند. هر چند حوزه ها متفاوت است اما نبوغ این چنینی را هر کسی ندارد.
نظرات بینندگان