arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۰۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۱ - ۱۱ دی ۱۳۹۰

نقاره زنی حرم مطهر امام رضاعلیه السلام ثبت ملی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با تلاش کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی،آیین نقاره‌زنی حرم مطهر امام رضا(ع) در فهرست آثار معنوی کشور جای گرفت.

به گزارش انتخاب  به نقل از اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مجتبی رجایی اظهار داشت: در ادامه روند ثبت آثار برجسته استان در زمینه‌های تاریخی، طبیعت و میراث معنوی در چهارمین همایش شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت 23 اثر دیگر خراسان رضوی واجد ارزش ثبت شناخته شد و در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.
‌رجایی گفت: این آثار در دو مرحله ابتدا در شورای ثبت استانی مطرح و پس از تایید اولیه پرونده ثبتی برای دومین‌ بار در کمیته تخصصی با حضور کارشناسان کشوری ارائه شد که شایستگی طرح آنها در چهارمین همایش شورای عالی ثبت و به تایید رسید.
وی خاطرنشان کرد: آثاری که در این همایش کشوری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده شامل 9 بنای تاریخی، 8 تپه و محوطه ارزشمند، 4 اثر طبیعی‌ و دو عنوان میراث معنوی بوده است.
رجایی افزود: در میان بناهای ثبت شده آب انبار، آس‌آباد‌، آسیاب‌، حمام قدیمی، حوض انبار‌، مسجد، قلعه و خانه قدیمی وجود دارد که آثار طبیعی ثبت شده نیز در شهرستان‌های کلات، چناران‌، گناباد، بردسکن واقع شده‌اند.
وی افزود: همچنین در این همایش دو اثر معنوی استان با موضوعات آیین نقاره‌زنی در حرم مطهر امام رضا (ع) و مدیریت بومی تقسیم آب قنات‌های کاخک گناباد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
رجایی یادآور شد: آثار به ثبت رسیده استان نیز در موضوع تپه و محوطه‌ها که در شهرستان‌های زاوه، تربت‌حیدریه، قوچان، جوین و کلات واقع شده‌اند متعلق به فاصله زمانی از هزاره دوم قبل از میلاد تا قرون میانی اسلامی هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
1
3
دستشون درد نکنه....
نظرات بینندگان