arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷

جاسوس افزارهایی که امپراتوری مواد مخدر «ال چاپو» را ساختند / شنود و ردیابی مکالمات خانواده و همکاران / نظارت بر معاملات غیرقانونی و قاچاق ها

آتلانتیک نوشت: خواکین گوزمن قاچاقچی سرشناس که با نام مستعار "ال چاپو" شناخته می شود، بارها دستگیر شده و فرار کرده است. اما یکی از جدیدترین اظارات جنجالی در مورد او که در جریان محاکمه جدیدش مطرح شده است، پیشنهاد پرداخت رشوه به مقامات بلندپایه مکزیک و کلمبیا برای فرار از جریان دادرسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آتلانتیک نوشت: خواکین گوزمن قاچاقچی سرشناس که با نام مستعار "ال چاپو" شناخته می شود، بارها دستگیر شده و فرار کرده است. اما یکی از جدیدترین اظارات جنجالی در مورد او که در جریان محاکمه جدیدش مطرح شده است، پیشنهاد پرداخت رشوه به مقامات بلندپایه مکزیک و کلمبیا برای فرار از جریان دادرسی است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، وقتی از شاهد این پرونده که ادعای پرداخت مالیات توسط ال چاپو را مطرح کرده بود پرسیدند این کار چگونه انجام می شده، وی تایید کرد که این رشوه به شکل ماهانه پرداخت می  شده است و البته از طریق تلفن های همراه 2 طرف قابل پیگیری است.

گوزمن  با اتهاماتی سنگین مانند پولشویی، قاچاق مواد مخدر، آدم ربایی و قتل رو به روست و بر اساس شواهد کاملا مشخص، یک امپراتوری مواد مخدر و اسلحه را در سراسر آمریکای جنوبی و بین ایالات متحده و مکزیک اداره می کند. در دادگاه، دادستان های فدرال چندین بار از گوزمن خواسته اند که اطلاعات تماس، سفارشات، نحوه انتقال محموله ها، قاچاق کالاها و ... را اعلام و متوقف کند(چرا که حتی با وجد دستگیری وی امپراطوری او به راهش ادامه می دهد) ولی طبعا وی این موارد را نپذیرفته است.

در مجموع، اف بی آی از 200 تماس را از سوی گوزمن و صدها نفر از کارکنان زیر دست او، پیشخدمت ها و اعضای خانواده اش ردیابی و متوقف کرده اند. این موضوع نشان می دهد، امپراطوری وی تا چه حد به شبکه های اجتماعی، مبادلات از طریق تماس های تلفنی و پیام های کوتاه وابسته است.

اما با وجود همه توقف تماس ها و ارتباطات، اف بی آی متوجه شد ال چاپو همچنان با روشهای آفلاین به کار خود ادامه می دهد.تا جایی که برخی از نزدیکان گوزمن ادعا می کنند وی با یک مذاکره غیرقانونی از داخل بازداشتگاه موقت یک معامله پر سود کوکائین ترتیب داده است.

درواقع مشخص است که قطع دسترسی گوزمن به کانال های ارتباطی کاملا موقتی بوده است و در نتیجه برخی مقامات قضایی خواستار دسترسی به شبکه های ارتباطی ال چاپو شدند. تیم سایبری تخصصی نزدیک به 18 ماه با اف بی آی کار کردند تا  این شبکه را به خطر بیندازد و دسترسی به صدها تماس را که اساس پرونده ها را تشکیل می داد شناسایی کنند.

 در نهایت، این علاقه شخصی گوزمن برای نظارت بر امور روزمره و جرم جنایاتش بود که برایش حاشیه ساز شد. چرا که برخی ماموران فدرال مراقب وی اعلام  کردند که گوزمن شخصا 50 تلفن بلک بری را با نرم افزار نظارت"FlexiSpy" تجهیز کرده تا بتواند به مرور و بررسی رفتارهای افراد تحت امر خود بپردازد. اصولا این نرم افزارها غیر قابل کشف است و می تواند پیام های متنی و سیاهه های تماس را بخواند، کلمه عبور ذخیره شده در دستگاه را سرقت کند و از راه دور روی گوشی سوئیچ شود و به تماس های افراد گوش دهد . بسیاری از توسعه دهندگان این سیستم را روی میکروفون های خود نصب کرده و به عنوان یک فرم کنترل والدین بر کودکان و نظارت بر کارکنان به فروش می رسانند و جالب است بدانید قیمت این سیستم ها از 68 دلار در ماه شروع می شود. (این نرم افزار انتقاداتی سخت را از سوی تکنولوژیست ها و گروه های حامی حمایت از قربانیان خشونت خانگی دریافت کرده که می گویند این نرم افزار برای کنترل قربانیان استفاده می شود).

گوزمن تلفن های جاسوسی خود را به نام "تلفن های ویژه" می نامد و از آنها برای جاسوسی در حلقه یاران ویژه خود استفاده می کرد و در نهایت در حال ایجاد یک عادت بین اعضای خود بود که بدانند تحت نظرند. تکنیک او به این شکل بود که ناگهان و غیرمنتظره با افراد تماس می گرفت و سپس دکمه ضبط تماس را فعال می کرد. وی این کار را نه تنها با کارمندان بلکه با همسر و فرزندان خود نیز انجام می داد.

 

نظرات بینندگان