arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷

مدیر جدید شبکه افق کیست؟

شبکه افق که از خردادماه ۹۳ تبلیغاتش را آغاز کرده بود، در تاریخ هشت اسفند همان سال افتتاح شد. سید جواد رمضان‌نژاد، از تیر ماه ۱۳۹۳ به‌عنوان اولین مدیر این شبکه منصوب شد و تا تیر ماه ۹۷ نیز به فعالیتش در این جایگاه ادامه داد. او در تیر ماه امسال به‌عنوان مدیر شبکه پنج سیما منصوب شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

هجدهم ماه جاری و پس از مدت‌ها، جلال غفاری قدیر طی حکمی از سوی معاون سیما، به‌عنوان رئیس جدید شبکه افق معرفی شد.

شبکه افق که از خردادماه 93 تبلیغاتش را آغاز کرده بود، در تاریخ هشت اسفند همان سال افتتاح شد. سید جواد رمضان‌نژاد، از تیر ماه 1393 به‌عنوان اولین مدیر این شبکه منصوب شد و تا تیر ماه 97 نیز به فعالیتش در این جایگاه ادامه داد. او در تیر ماه امسال به‌عنوان مدیر شبکه پنج سیما منصوب شد.

**مدیر جدید کیست؟

غفاری، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) است و در کارنامه‌اش ریاست دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع) دیده می‌شود. غفاری چهره‌ای دانشگاهی و رسانه‌ای است، اما تا به حال سابقه اجرایی رسانه‌ای نداشته است. وی که متولد 1356 است، در راستای سیاست جوانگرایی سازمان صدا و سیما آمده است و سکان هدایت شبکه‌ای را برعهده می‌گیرد که پیش از این نزدیک هفت ماه به‌صورت سرپرستی اداره می‌شده است. وابستگی فکری و اعتقادی به جریان جبهه پایداری و سازمان اوج از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر به شبکه افق و برنامه‌هایش نسبت می‌دهند. باید منتظر ماند و دید این گمانه‌زنی‌ها در دوران مدیریت غفاری تقویت خواهد شد یا به دست فراموشی سپرده می‌شود.

**مستقل از اوج و پایداری هستیم

محسن ناجی مدیر گروه تلویزیونی شبکه افق در گفت‌وگو با «ایرناپلاس» درباره انتساب این شبکه به سازمان اوج و جبهه پایداری، به‌عنوان پشتوانه مالی یا فکری می‌گوید: اگر آن کسانی که این نکته را مطرح می‌کنند اندک شناختی از جبهه پایداری داشته باشند، قطعاً می‌دانند این شبکه هیچ نسبتی با این جریان ندارد. دلیلش هم خیلی واضح است که هیچ‌یک از عناصر جبهه پایداری در شبکه افق فعالیت ندارند و گذشته از آن اگر کسی را مثال بزنید رفت‌وآمدی در شبکه افق داشته باشد، هیچ‌گونه تأثیری بر روی آنتن شبکه ندارد.

وی افزود: موضوع اوج اما یک مقوله متفاوت است. سازمان اوج یک سازمان تولید رسانه‌ای است. شبکه افق در مقطعی زیرمجموعه سازمان اوج بوده است. به دلیل اینکه قرار بوده سازمان اوج تولیداتی داشته باشد و چون نیاز به آنتن برای پخش آن تولیدات بود، شبکه افق در آن زمان چنین مأموریتی داشت. بعد از جریاناتی که بحثش مفصل است قرار شد شبکه افق از سازمان اوج جدا شود و اوج، مشی متفاوتی را از شبکه افق در نظر گرفت و الان هم در سطح تولیدات می‌توانید آن را ببینید. مثلاً پایتخت پنج که تولید می‌شود در سازمان اوج، کلاً با مشی و تفکر تولیدات شبکه افق متفاوت است.

ناجی ادامه داد: شما هیچ‌یک از تولیدات شبکه افق را نمی‌توانید پیدا کنید که در سازمان اوج تولید شود. آن یک سازمان انقلابی است که مشی متفاوتی دارد. شبکه افق در حوزه فیلم و سینما و سریال و پروژه‌های بزرگ فرهنگی کار می‌کند و مشی افق هم متفاوت است. در حوزه برنامه‎های تلویزیونی مستند، در حوزه ادبیات، انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان مقاومت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی دارد. این را هیچ‌کدام نمی‌توانیم با یکدیگر مخلوط کنیم. آن کسانی که چنین بحثی دارند یک اشتباه راهبردی می‌کنند و این ربطی به تغییر مدیریت ندارد.

**رفتن رمضان‌نژاد طبیعی بود

ناجی درباره تغییرات در سطح مدیریت این شبکه گفت: تغییر مدیریت یک مورد طبیعی است. یعنی بعد از چهار سال، آقای رمضان‌نژاد به اعتقاد خیلی از تحلیلگران و اهالی رسانه، مدیریت نسبتاً موفقی داشت. مدیریتی که ایجاد یک سازمان را میسر کرد. یعنی ایجاد یک شبکه خیلی کار سختی است، بزرگانی که این کار را در حوزه رسانه انجام داده‌اند، ماندگار شده‌اند. کسانی که شبکه دو، سه و... را تأسیس کرده‌اند و نامشان به‌عنوان افرادی که توانستد این کار بزرگ را انجام دهند، ماندگار شدند. حالا در شرایط بی‌پولی، و سختی رسانه‌ای، سختی گفتمانی یک شبکه انقلابی مثل افق ایجاد می‌شود. قطعاً آقای رمضان‌نژاد در این حوزه موفق بوده‌ و بعد یک ارتقایی پیدا کرده و به شبکه پنج رفته است. آنجا یک شبکه ملی و بزرگ‌تری است، قاعدتاً یک جایگزینی برای ایشان آمده و این طبیعی است که جایگزین هم یک تغییراتی را انجام دهد. یعنی در حوزه مأموریت‌ها، سلایق خصوصاً آقای دکتر غفاری در حوزه رسانه بوده‌اند، دکترای مدیریت رسانه دارد از لحاظ راهبردی انسان پویا و به‌روز و باتجربه‌ای است. در حوزه‌های آکادمیک مدیریت کرده و قاعدتاً در حوزه‌های استراتژیک ایشان ضعف ندارد. حالا در حوزه‌های اجرایی دوستانی هستند که ایشان را کمک می‌کنند و حتماً می‌توانند موفق باشند.

**مخاطبان افق؟

محسن ناجی درباره آمار مخاطبان این شبکه که محل سؤال بسیاری از اهالی رسانه است می‌گوید: اگر بخواهیم معیار را تعداد مخاطب در نظر بگیریم باید موارد زیادی را در نظر بگیریم. چون در یک شبکه تلویزیونی در هر جای دنیا شما اگر بخواهید معیار، تعداد مخاطبش را در نظر بگیرید، باید یک سری پارامترهای دیگر هم لحاظ کنید. از جمله اینکه سن شبکه چه قدر است؟ جامعیت و پوشش آن شبکه چه اندازه است؟ یعنی آن شبکه تا چه اندازه پوشش دارد از لحاظ فیزیکی. نوع دسترسی آن شبکه چه میزان است؟ یعنی دسترسی مخاطب به شبکه تا چه اندازه است! اگر همه این‌ها را در نظر بگیرید و در نظر بگیرید که جنس مخاطب چیست، من با کمال احترام برای همه مخاطبان تفاوت قائل هستم؛ بین یک استاد دانشگاه که یک شبکه تلویزیونی را می‌بیند و یک کارگر ساختمانی که تلویزیون را روشن می‌کند و شبکه تلویزیونی را می‌بیند. قاعدتاً وقتی یک استاد دانشگاه شبکه را می‌بیند و تأثیر می‌گیرد از آن شبکه، یک تأثیر درختی ایجاد می‌کند و احیاناً 10 تا کلاسی که می‌رود و حضور پیدا می‌کند شریان انتقال آن جریان اطلاعات می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم آماری صحبت کنیم باید این موارد را در نظر بگیریم. اما اگر بخواهیم اثرسنجی را ببینیم باز باید یک سری پارامترها را در نظر بگیریم. مهم‌ترین نکته اینکه وقتی شبکه افق برنامه‌ای را پخش می‌کند مثل جهان‌آرا، جهان‌آرا بر مناسبات بین‌المللی تأثیر می‌گذارد. یعنی شبکه‌های بین‌المللی که معارض ما هستند، عکس‌العمل نشان می‌دهند یا نقطه مقابل آن جهان‌آرا نسبت به پیام‌هایی که آن‌ها برای مقابله انقلاب اسلامی تولید می‌کنند، جهان‌آرا نسبت به آن‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد تاثیرگذار است، یا برنامه‎هایی که مخاطبانشان در جامعه تاثیرگذار هستند. وقتی برنامه‌ای مثل عصرانه یک خبری را پخش می‌کند و در مجموعه دولت تأثیرش را می‌بینیم، پس پیداست که تأثیرش، تأثیر عمیق و بجایی است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان