arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷

سناتور امریکایی: شواهد بسیار قوی مبنی بر دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی وجود دارد/فکر نکنم بتوانیم این موضوع را پنهان کنیم

رند پال اذعان کرد به‌دلیل وجود شواهد قوی، واشنگتن نمی‌تواند بر موضوع دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی سرپوش بگذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رند پال، سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی، روز یکشنبه با حضور در برنامه «رو در روی ملت» شبکه تلویزیونی سی بی اس، اعلام کرد شواهد بسیاری قوی وجود دارد که نشان می دهد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد وی دست داشته است. رند پال در ادامه اذعان کرد: فکر نکنم بتوانیم این موضوع را پنهان کنیم.

در ادامه گزارش هیل آمده است اظهارات این سناتور جمهوری خواه آمریکا پس از آن بیان می شود که روز جمعه آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سازمان جاسوسی سیا) در گزارشی تأیید کرد ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

رند پال همچنین در ادامه افزود آمریکا به جای تحریم مقامات سعودی که در رابطه با قتل خاشقجی بازداشت شده اند، باید فروش تسلیحات را به عربستان متوقف کند. این سناتور جمهوری خواه آمریکایی همچنین اذعان کرد به نظر او وضع تحریم ها تظاهر به اتخاذ اقدامی در این رابطه (قتل خاشقجی) است، بدون آنکه در حقیقت کاری در این باره صورت گرفته باشد. رند پال افزود: «بیشتر این افراد (چند تبعه سعودی که وزارت خزانه داری آمریکا برای فریب اذهان عمومی به تازگی در رابطه با قتل خاشقجی تحت تحریم قرار داده است) اکنون در زندان به سر می برند؛ غیر از ولیعهد سعودی که در حال اداره عربستان است و ما با او کنار آمده ایم».

این عضو جمهوری خواه کنگره همچنین افزود: اگر افرادی را که در حبس هستند تحریم کنیم، آیا واقعا کاری برای مجازات آنها انجام داده ایم؟ آنها پیش تر زندانی شده اند. ما باید فردی که دستور (قتل خاشقجی) را صادر کرده است مجازات کنیم؛ شخصی که زمام امور به دست اوست. آنها (سعودی ها) تنها قدرت را درک می کنند. اگر رئیس جمهور (ترامپ) می خواهد قدرتمندانه عمل کند، باید فروش تسلیحات را (به عربستان سعودی) متوقف کند.

در ادامه مطلب آمده است طبق گزارش رسانه ها، سیا یک تماس تلفنی را بررسی کرده است که در آن برادر بن سلمان، خال بن سلمان، از خاشقجی می خواهد برای دریافت مجوز ازدواجش به کنسولگری عربستان (در شهر استانبول ترکیه) برود. خاشقجی دوم نوامبر به کنسولگری وارد و پس از آن ناپدید می شود. خالد بن سلمان تماس تلفنی خود با خاشقجی را تکذیب می کند.

گزارش هیل می افزاید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تاکنون از اینکه انگشت اتهام را در ماجرای قتل خاشقجی به سمت بن سلمان بگیرد، خودداری کرده است. او روز شنبه مدعی شد گزارش های سیا درباره این ماجرا کامل و دقیق نیستند.

شبکه الجزیره روز شنبه به نقل از منابع ترکیه‌ای گزارش داد سازمان سیا چند روز پیش رسماً به دولت ترکیه اطلاع داده آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ولیعهد سعودی، متهم اصلی قتل جمال خاشقجی است. پیش از این نیز واشنگتن‌ پست به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود سازمان سیا پس از بررسی مستندات، با اطمینان بالا به این جمع‌بندی رسیده که بن سلمان شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

با این حال روزنامه واشنگتن پست در مطلب دیگری به نقل از معاون ترامپ نوشت: دونالد ترامپ از دلایلی که دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی را ثابت می‌کرد مطلع شد، اما با این حال به دنبال راه‌هایی است تا مسئولیت این کار بر دوش محمد بن سلمان نیفتد.

برچسب ها: رند پال ، خاشقجی ، عربستان
نظرات بینندگان