arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۷

عزم ارتش آمریکا برای تولید نوعی سلاح بیولوژیک/ احتمال افزایش بروز جنگ‌های میکروبی در جهان

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی از تلاش خطرناک ارتش آمریکا برای تولید نگران‌کننده سلاح جدید میکروبی پرده برداشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، روزنامه ایندیپندنت نوشت ارتش آمریکا در نظر دارد نوع جدیدی از سلاح‌های میکروبی تولید کند که باعث نگرانی دانشمندان شده است.

در گزارش این روزنامه انگلیسی در این‌باره آمده است: دانشمندان هشدار داده‌اند برنامه ارتش آمریکا برای انتشار ویروس‌ها با استفاده از حشرات، ممکن است به تولید «نوع جدیدی از سلاح‌های بیولوژیک (میکروبی)» منجر شود. گروهی متشکل از دانشمندان و وکلا اعلام کردند ارتش آمریکا قصد دارد از حشرات برای انتشار ویروس‌هایی که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده‌اند، استفاده کند تا به وسیله این نوع ویروس‌ها محصولات زراعی را در هر نقطه‌ای از جهان که بخواهد، آلوده کند. چنین اقدامی از سوی ارتش آمریکا عواقبی بسیار ناگوار در پی خواهد داشت و ممکن است به خطری عمیق و جدی برای امنیت زیستی جهان تبدیل شود.

از سوی دیگر، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، موسوم به «دارپا» (Darpa) در آمریکا، که مسئول توسعه فناوری‌های نظامی در این کشور است، از این اقدام خود دفاع و اعلام کرده است: ما صرفاً تلاش داریم از این ویروس‌ها برای ایجاد تغییرات ژنتیکی (مثبت) در محصولات کشاورزی استفاده کنیم؛ مثلاً می‌توانیم بدین ترتیب محصولات کشاورزی خاصی ایجاد کنیم که در برابر خشکسالی یا آفات مختلف مقاوم باشند.

در حال حاضر، شرکت‌های مختلف تحقیقاتی تلاش دارند همین کار را با ایجاد تغییرات ژنتیکی در بذر‌های گیاهی انجام دهند و سپس بذر‌هایی را که مهندسی ژنتیک شده‌اند، به کشاورزان بدهند تا آن‌ها را کشت کنند و محصولات مقاوم در برابر آفات و خشکسالی به دست آورند. این در حالی است که برنامه آژانس نظامی یاد شده در آمریکا این تفاوت را دارد که با استفاده از حشراتِ حامل ویروس‌های تغییر ژنتیک یافته، این کار را برای محصولات کشاورزیِ معمولی انجام می‌دهد. این در حالی است که این محصولات در بدو امر، به صورت عادی در مزارع کاشته شده و رشد کرده‌اند و اصولاً از بذر‌های تغییر یافته ژنتیک برای تولید آن‌ها استفاده نشده است.

در عین حال، دانشمندان این پروژه‎ ظاهراً بی‎‌ضرر را که اهدافی نامعلوم دارد، به شدت مورد انتقاد قرار داده و این سؤال را مطرح کرده اند که اگر هدف از اجرای این پروژه صرفاً کمک به کشاورزان باشد، چرا سازمان‌هایی که بر روی مشکلات کشاورزی تحقیق می‌کنند (نه آژانس‌های نظامی) عهده دار چنین پروژه‌ای نیستند؟

شایان ذکر است، این پروژه آژانس دارپا از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و این آژانس تاکنون برای رسیدن به اهداف تحقیقاتی خود در خصوص این پروژه بودجه تحقیقاتی بیش از ۲۷ میلیون دلاری را میان دانشمندانی که روی آن کار می‌کنند، توزیع کرده است. این در حالی است که دارپا تاکنون نتوانسته است لزوم انجام دادن چنین تحقیقات پرهزینه‌ای را به درستی توجیه کند.

دکتر گای ریوز، یکی از کارشناسان علم مهندسی ژنتیک، گفت: یکی دیگر از نگرانی‌های دانشمندان این است که چرا این پروژه عمدتاً از جامعه علمی آمریکا مخفی نگه داشته شده است؟ از اینرو، بسیاری از دانشمندان علم ژنتیک اصولاً از وجود چنین پروژه‌ای مطلع نیستند و در ضمن، هیچ بحث کارشناسی حتی در جوامع علمی، درباره اهداف یا حتی لزوم اجرای چنین پروژه‌ای انجام نشده است.

ریوز افزود: به رغم این که هدف اعلام شده از سوی دارپا برای اجرای این پروژه صرفاً هدفی کشاورزی (غیرنظامی) است، بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسد که (ارتش آمریکا) بخواهد از این فناوری به عنوان سلاحی میکروبی استفاده کند. این با هدفی که دارپا اعلام کرده است، در تناقض آشکار است.

وی تأکید کرد: کشتن یا عقیم کردن گیاهان با ایجاد تغییرات ژنتیک در آن‌ها (با استفاده از حشرات حامل ویروس‌های یاد شده) به مراتب آسان‌تر از آن است که کسی بخواهد از این روش، آن گیاهان را در برابر سموم نباتی یا آفات زراعی مقاوم کند. اگر کسی قصد تولید چنین محصولاتی را داشته باشد، می‌تواند از همان بدو امر از بذر‌های تغییر ژنتیک یافته موجود در بازار استفاده کند، نه این که ابتدا گیاهی معمولی در مزرعه بکارد و آنگاه بخواهد با ارسال حشراتی که به این نوع ویروس‌ها آلوده شده‌اند، گیاهان خود را در برابر خشکسالی یا آفات، مقاوم کند. این در حالی است که اگر ارتش هر کشوری به چنین سلاح میکروبی دست پیدا کند، قادر خواهد بود محصولات زراعی کشوری را که با آن در جنگ است، کاملاً از بین ببرد یا آن گیاهان را عقیم کند و مانع تولید مثل آن‌ها شود.

خطر دیگر این است که با توجه به برملا شدن این پروژه‎ ارتش آمریکا، سایر کشور‌های جهان نیز ممکن است به عنوان عاملی بازدارنده در برابر چنین حملات میکروبی، خودشان نیز به فکر انجام دادن این گونه تحقیقات بیافتند تا بتوانند سلاح‌های میکروبی مشابهی بسازند. اگر چنین شود، این رقابت تسلیحات میکروبی باعث اشاعه این سلاح‌های خطرناک در سراسر جهان خواهد شد، که به نوبه خود احتمال بروز جنگ‌های میکروبی را در نقاط مختلف دنیا- آن هم با تبعات بلندمدت و بسیار خطرناک زیست محیطی- افزایش خواهد داد.

ایندیپندنت در خاتمه تأکید کرد: ما با آژانس دارپا در آمریکا تماس گرفته‌ایم تا توضیحات خود را در این زمینه ارائه کند، اما مسئولان این آژانس تاکنون هیچ پاسخی به تماس ما نداده اند.

نظرات بینندگان