arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۰

"کشور مردهاي مجرد" معضل جديد جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاري فرانسه با انتشار گزارشي آورد که تا چند روز ديگر آمار جمعيت جهان به مرز هفت ميليارد نفر خواهد رسيد و کارشناسان بيم آن دارند که نابرابري جنسيتي تعداد زنان و مردان منجر به ظهور پديده جديد " کشور مردهاي مجرد" شود ، پديده اي که رقابت براي همسريابي را دشوار خواهد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ پيامدهاي دقيق آنچه که کريستوف گيلموتو جمعيت شناس فرانسوي به عنوان "مذکرسازي هشداردهنده" در کشورهايي مانند هند يا چين از آن ياد مي کند منجر به موارد گزينشي سقط جنين شده است. اما شماري از کارشناسان بر اين باورند که طي پنجاه سال آينده کاهش تعداد زنان در جهان جامعه بشري را با تاثيري مشابه تغييرات اقليمي مواجه خواهد ساخت ، تاثيري که قابل رويت نيست اما واقعي است.در وراي اين هشدارها آمار هايي پنهان شده است که قابل انکار نيست.

اين آمارها حاکي است در برابر يکصد دختر ،‌ بين 104 تا 106 پسر متولد مي شود و کوچکترين تغيير در اين نسبت تنها بر اثر عوامل غيرعادي اتفاق مي افتد.در هند و ويتنام اين آمار تقريبا 112 پسر در برابر يکصد دختر اعلام شده است.

در کشور چين اين آمار تقريبا به 120 پسر در برابر صد دختر مي رسد و در برخي مناطق نيز تا 130 پسر شمارش شده است.

اين گرايش به تولد نوزادان پسر رو به گسترش است به اين صورت که در جمهوري آذربايجان ، گرجستان و ‌ ارمنستان اين نسبت بيش از 115 پسر در برابر يکصد دختر گزارش شده است .در صربستان و بوسني هرزگوين نيز همين روال برقرار است.
"آمارتيا سِن" اقتصاددان و برنده هندي نوبل صلح در سال 1990 مقاله اي منتشر کرده بود که عنوان آن شوک آور بود ،‌ در اين عنوان نوشته شده بود  :بيش از يکصد ميليون زن در جهان کم است.

متخصصان جمعيت شناسي بر اين باورند که اين رقم از مرز 160 ميليون هم فراتر رفته است و علت آن را بايد در مواردي مانند ترجيح والدين براي داشتن نوزاد پسر ، کاهش ميزان باروري و از همه مهمتر اکوگرافي با قيمت ارزان دانست که نوعي تسهيلات براي اقدام غيرقانوني سقط جنين در صورت دختر بودن نوزاد به شمار مي رود.

گيلموتو متخصص فرانسوي جمعيت شناسي معتقد است حتي اگر نرخ تولد در هند و چين نيز تا ده سال آينده به حالت عادي برگردد ،‌ ازدواج در اين دو کشور تا دهها سال همچنان براي مردان به عنوان کاري پر دردسر باقي خواهد ماند.

وي در تحليل خود مي گويد نه تنها اين مردان مجبور خواهند شد در سنين بالاتر ازدواج کنند بلکه احتمال دارد در برخي کشورها حتي مجرد باقي بمانند.

چند سالي است که والِري هودسون و آندريا دن بوئر متخصصان مسائل سياسي کشورهاي آسيايي را که جمعيت مردان در آنها بسيار زياد است نوعي تهديد براي غرب دانسته اند.

موسسات سازمان ملل نيز درباره رشد کاهش شمار زنان در برابر مردان و همچنين مهاجرت مردم براي ازدواج هشدار داده اند. اما راه حلهاي اندکي براي حل و فصل اين مشکل تا کنون پيشنهاد شده است.گيلموتو معتقد است که اولويت امروز اطمينان يافتن از اين موضوع است که اين مشکل عموميت پيدا خواهد کرد و تنها در کشورهاي نوظهور اتفاق نمي افتد.
نظرات بینندگان