arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷

قایق آوارگان روهینگیایی به مالزی رسید

مقام‌های کشور مالزی اعلام کردند: قایق حامل ۵۶ نفر روهینگیایی که از خشونت‌ها در میانمار گریخته‌اند، به سواحل جزیره «لنکاوی» در شمال غرب این کشور رسیده و مسافران آن اجازه ورود به کشور را پیدا خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های کشور مالزی اعلام کردند: قایق حامل ۵۶ نفر روهینگیایی که از خشونت‌ها در میانمار گریخته‌اند، به سواحل جزیره «لنکاوی» در شمال غرب این کشور رسیده و مسافران آن اجازه ورود به کشور را پیدا خواهند کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه ۳ تلویزیون مالزی، «احمد قمرالزمان» فرمانده نیروی دریایی این کشور اظهار کرد: نیروهایش عصر گذشته هنگام رسیدن قایق آوارگان روهینگیایی که حامل ۱۹ مرد، ۱۸ زن، ۱۱ دختر و ۸ پسر بوده، در منطقه حضور داشتند.
حدود ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیایی میانمار در پی دور جدید خشونت‌های ارتش و افراط گرایان بودایی که به کشته شدن هزاران نفر منجر شد، در مدت هفت ماه گذشته به کشور بنگلادش در همسایگی میانمار گریختند.
رسیدن نخستین قایق آوارگان پس از دور جدید خشونت‌ها، همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره کثرت جمعیت و نامناسب بودن وضعیت در اردوگاه‌های آوارگان روهینگیایی در بنگلادش همراه بوده است.
فرمانده نیروی دریایی مالزی درباره وضعیت این آوارگان که به صورت غیرقانونی و از راه پر خطر دریا به مالزی سفر کرده اند، گفت: تمامی ۵۶ سرنشین از جمله زنان و کودکان، در امنیت کامل، اما بسیار خسته و گرسنه هستند.
وی اضافه کرد: قایق و مسافران آن به اداره مهاجرت تحویل داده خواهند شد.
روز یکشنبه گزارش شده بود که این قایق که از ایالت «راخین» میانمار هفته گذشته به مقصد مالزی حرکت کرده بود، به دلیل شرایط بد آب و هوایی مجبور به توقف در یکی از جزایر تایلند شد و مسافران آن پس از بازجویی توسط نیرو‌های تایلندی، به دریا بازگردانده شده بودند تا به مسیر خود ادامه دهند.
کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) عنوان کرده بود که با نیرو‌های دریایی مالزی در ارتباط است تا آوارگان روهینگیایی سالم به مقصد برسد.
شرایط نابسامان آوارگان اقلیت مسلمان روهینگیایی که بسیاری از آن‌ها در مناطق بین مرز‌های میانمار و بنگلادش گرفتار شدند، به گونه‌ای است که دو کشور با امضای قراردادی بنا بود شرایط بازگشت آوارگان را فراهم کنند، اما طبق گزارش نهاد‌های مدنی، میانمار با خودداری از انجام تعهدات خود، هنوز این شرایط را فراهم نکرده است.
هزاران نفر از جمعیت اقلیت روهینگیایی میانمار که چندین دهه مورد آزار قرار داشته و از حق شهروندی محروم بوده اند، همواره توسط قاچاقچیان انسان به کشور‌های اطراف و عمدتا در جنوب شرق آسیا منتقل می‌شوند.
این روند اگرچه از سال ۲۰۱۵ و در پی عملیات ارتش تایلند علیه قاچاقچیان انسان و همچنین خودداری این کشور از پذیرش قایق‌های مهاجران به طور موقت متوقف شد، اما در هفت ماهه گذشته به دلیل سرکوب روهینگیایی‌ها توسط ارتش میانمار شدت یافته است.
ستم دیدگان روهینگیایی پیش از این نیز از راه پر خطر دریا به کشور‌های با اکثریت مسلمان مالزی و اندونزی سفر کرده بودند.
طبق اعلام کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل در مالزی (UNHCR Malaysia) حدود ۱۵۰ هزار پناهنده در مالزی حضور دارند که حدود ۹۰ درصد آن‌ها روهینگیایی هستند.

نظرات بینندگان