arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۷

اسلوونی سفیر خود از روسیه را فراخواند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت اسلوونی سفیر خود در فدراسیون روسیه را در ارتباط با پرونده مسمومیت جاسوس سابق روسیه در انگلیس، جهت مشورت فراخواند.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری صربستان، کارل اریاوتس وزیر امور خارجه اسلوونی در جمع خبرنگاران در لیوبلیانا گفت که پریموژ شلیگو سفیر این کشور در مسکو اکنون در اسلوونی بسر می برد.
وزیر امور خارجه اسلوونی پیشتر درباره مسموم شدن جاسوس سابق روسی در انگلیس گفته بود که لوبلیانا هیچ اقدام همبستگی دیپلماسی با انگلیس پیشنهاد نمی کند.
اسلوونی از هشت کشور عضو اتحادیه اروپا است که تصمیمی درباره اخراج دیپلمات های روسی از سفارت فدراسیون روسیه در لوبلیانا در همبستگی با لندن اتخاذ نکرده است.
به گزارش ایرنا، بیش از 25 کشور از جمله آمریکا و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین ناتو از اخراج بیش از 150 دیپلمات روسی از کشورهای خود به نشانه همبستگی با انگلیس خبر دادند.
سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.
انگلیس، روسیه را مسئول مسموم شدن اسکریپال شناخت که از طرف مسکو رد شده است.
اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.
آمریکا به دنبال این حادثه اعلام کرد 60 دیپلمات روس را اخراج و کنسولگری روسیه در سیاتل را تعطیل می کند. کانادا نیز ار اخراج 4 دیپلمات روس خبر داد.
لندن هفته گذشته 23 دیپلمات روس را اخراج و مسکو نیز در اقدامی مشابه همین تعداد دیپلمات های انگلیس را اخراج کرد.

نظرات بینندگان