arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

هاشم‌زایی: جای پارلمان دوم، سنا در ساختار سیاسی ایران خالی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت بازنگری در ساختار سیاسی کشور، گفت که جای پارلمان دوم یا سنا در این ساختار خالی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت بازنگری در ساختار سیاسی کشور، گفت که جای پارلمان دوم یا سنا در این ساختار خالی است.

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌وگو با ایسنا، ابراز عقیده کرد: به نظر من نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و امثال آن نباید قانونگذاری کنند. مثلا مجمع تشخیص مصلحت نظام درست نشده که قانونگذاری کند بلکه تنها باید اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان را حل کند اما گاهی مجمع تشخیص ماهیت یک موضوع اختلافی را آنچنان عوض می‌کند که حکم قانونگذاری پیدا می‌کند.

وی افزود: مجلس سنا در خیلی از کشورها وجود دارد و می‌تواند 50 درصد آن انتخابی و 50 درصد انتسابی باشد و کارویژه آن نیز کنترل قوانین است و نسبت به مجلس شورای اسلامی نقش مکمل خواهد داشت. در حال حاضر جای مجلس دوم یا سنا در نظام سیاسی کشور خالی است.

وی اضافه کرد: مجلس سنا قاعدتا باید از افرادی تشکیل شود که تجربه و سوابق مختلفی به ویژه در حوزه قانونگذاری دارند مثل خیلی از نظام‌های دو پارلمانی که مجلس سنا در آن‌ها بسیاری از خلاءها را پر می‌کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: من معتقدم نباید برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی محدودیتی گذاشت. مثلا در دوره‌های اولیه مجلس فقط خواندن و نوشتن کافی بود و سطح سواد ملاک نبود. به نظرم این حق مردم است و با تعیین شرایط خاص نمی‌توان حق مردم را محدود کرد.

وی همچنین گفت: مجلس جایی است که هم مردم می‌توانند افراد متخصص سطح بالا را انتخاب کنند و هم می‌توانند افرادی از جنس خودشان را به مجلس بفرستند، معنای پارلمان همین است در حالی‌که اگر مجلس سنا داشته باشیم باید شرایط خاصی برای سناتورها تعیین شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر ممکن است نمایندگان با 15 امضا و از سر احساسات طرح یک فوریتی در مجلس مطرح کنند و این طرح از سر احساسات هم رای بیاورد اما قابل اجرا نباشد. قانون‌گریزی هم زمانی اتفاق می‌افتد که قوانین مصوب قابلیت اجرا نداشته باشند. ما تاکنون پنج برنامه توسعه داشته‌ایم که 20 تا 25 درصد آنها قابلیت اجرا داشته است در حالی‌که اگر مجلس دوم یا سنا وجود داشته باشد می‌تواند نقش مکمل در این زمینه داشته باشد و کنترلی نسبت به قوانین مصوب انجام دهد.

برچسب ها: هاشم‌زایی
نظرات بینندگان