arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۶

لاوروف: ۲۰۱۷ سالی دشوار بود/ ایران، اوکراین و فلسطین اهداف روسیه ۲۰۱۸ هستند

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های این کشور در مسکو تاکید کرد، ۲۰۱۷ سالی دشوار بود که در آن ما شاهد تهدیدهای آمریکا علیه کره شمالی و ایران بودیم و چنین اقداماتی باعث از بین رفتن ثبات می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های این کشور در مسکو تاکید کرد، ۲۰۱۷ سالی دشوار بود که در آن ما شاهد تهدیدهای آمریکا علیه کره شمالی و ایران بودیم و چنین اقداماتی باعث از بین رفتن ثبات می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس خبری اظهار امیدواری کرد که فرایند مذاکرات ملی سوریه در سوچی به پیشرفت فرایند ژنو کمک کند.

او سپس به مناقشه اسرائیل و فلسطین پرداخته و گفت: بن‌بست در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین باعث دامن زدن به "افراط‌گری" می‌شود.

او در عین حال رویکرد غرب در قبال اوکراین را نیز مورد انتقاد قرار داده و گفت: در ارتباط با اوکراین توافق‌های مینسک کاملا روشن هستند و باید بر آنها تمرکز شود. اما حمایت کورکورانه غرب از کی‌یف در این فرایند اخلال ایجاد کرده است.

لاوروف تاکید کرد: روسیه نهایت تلاشش را برای حفظ منافع مردم و شرکت‌های این کشور و در ضمن آن احترام به قوانین بین‌المللی از طریق صداقت و احترام دوجانبه انجام می‌دهد.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما می‌خواهیم جلوی افتادن جهان به ورطه آشوب و انحطاط را بگیریم. ما شاهد پیشرفت در مساله سوریه هستیم. روسیه مشغول همکاری با ترکیه و ایران بر سر سوریه است در حالی که خود سوریه نیز آماده یک کنفرانس ملی می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که کار بر روی توافق هسته‌ای ایران یکی از اهداف دیگر برای سال ۲۰۱۸ در کنار رسیدگی به مساله فلسطین و وضعیت اوکراین است.

او با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۷ سالی دشوار بود، گفت: آمریکا همواره می‌خواهد اولتیماتوم‌های خود را دیکته کند و نمی‌خواهد که به حرف‌های دیگر مراکز قدرت گوش دهد. آنها حاضر به پذیرفتن یک جهان چند قطبی نیستند.

لاوروف همچنین به روابط کشورش با چین نیز پرداخته و گفت: مسکو و پکن تلاش کرده‌اند تا در حوزه فضا با یکدیگر همکاری کنند اما آمریکا تلاش‌های ما را مسدود کرده و همچنان تلاش دارد "فضا را نظامی سازی کند".

او ادامه داد: چین و روسیه به همکاری با یکدیگر در ارتباط با مساله هسته‌ای کره شمالی ادامه می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: روسیه به حمایت از هرگونه مذاکرات دوجانبه میان دو کره خواهد پرداخت. این مهمترین موضوع در دستور کار چین و روسیه است.

لاوروف با این حال از رویکرد خصومت جویانه آمریکا درباره مساله کره شمالی انتقاد کرده و گفت: این رویکرد وضعیت را بدتر می‌کند.

نظرات بینندگان