arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۶

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: فضائل هاشمی همه یک طرف و این صبر برای حفظ نظام یک طرف / ماجرای پاسخ هاشمی به شعر شهریار

حجت الاسلام والمسلمین احمدی به بیان اتفاقی که بین آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهریار رخ داده بود پرداخت و گفت: شهریار آن اشعار زیبا را در باب خطبه‌های او خوانده و هاشمی بر وزن آن اشعاری گفته و گفته هاشمی وارد این جرگه شعر نشو و اگر می‌شوی زیبا سخن بگو. نسبت به شهریار ادب نگه می‌دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: فضائل هاشمی همه یک طرف و این صبر برای حفظ نظام یک طرف / ماجرای پاسخ هاشمی به شعر شهریار

حجت الاسلام و المسلمین «احمد احمدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش بررسی شخصیت و اندیشه‌ی اخلاق آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: معتقدم که اساسا اخلاق در کلی سازی ریشه دارد. یعنی انسان خودش را نگاه می‌کند و می‌بیند از یک سری مسائل خوشش می‌آید یا بدش می‌آید و این را مبنا قرار می‌دهد و می‌گوید هرکسی مانند من باشد خوب است. من از عدل خوشم می‌آید و هرکسی هم مانند من باشد از این مورد خوشش می‌آید. می‌گوید من این صفات را کسب کنم و به کسی ظلم نکنم.

وی در ادامه افزود: اما ضامن اجرای این موارد چیست؟ این کار مشکلی است. ریشه اخلاق در درون انسان است. خدا پیامبران را فرستاد تا گنجینه‌های درون را برانگیزد. کسی هم که ستم می‌کند در درونش چیزی هست و اگر این اساس در درون همه آدمیان نباشد اصلا نمی‌شود قول و قراری گذاشت.

وی همچنین در ادامه گفت: به هر حال این یک اصل است اما ضامن اجرا چیست؟ مرد آن است که پای این اصل را که مطرح می‌کند بایستد. این اصل بنیادی است و کلی سازی از همینجا شروع می‌شود. یک اصلی را می‌گیرد و در مورد بقیه جاری می‌کند. بحث‌های مرحوم صدرا شاید جای گفت‌وگو داشته باشد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش تاکید کرد: بنابر این حرف سر این است که آیا کسی که این اصل را می‌پذیرد خود می‌تواند بر آن استوار باشد یا نه؟ اگر همه مردم قبول دارند که بدی و ستم بد است اما جایی که من می‌خواهم به نفع خودم ستم کنم چه چیزی ضامن اجراست؟ کسی که تربیتی دارد به ستم نکردن عمل می‌کند و کسی که ندارد به سمت دیگری می‌رود.

وی با اشاره به شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: از جمله کسانی که در این میدان، موفق بود آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. از سال 36 به قم آمدند و پای درست آیت الله طباطبایی بودم. هاشمی را آنجا می‌دیدم. یک طلبه فعالی بود. ما بیشتر فکر درس خواندن بودیم ولی او علاوه بر درس مکتب تشییع را منتشر می‌کرد.

وی با اشاره به ساخت شهرک سالاریه در قم توسط آیت الله هاشمی گفت: او علم را برای عمل می‌خواند. بعد از مدتی دیدم تپه‌های سالاریه را گرفته بود و صاف می‌کرد و آنها را به شهر تبدیل کردو در آن زمان هرکسی کوچه ای می ساخت باید از اسم شاهزاده‌ها استفاده می‌کرد. ایشان از اسم گل‌ها استفاده می‌کرد. از او علت را پرسیدم گفت برای فرار از نام گذاری به اسم درباری ها این کار را کرده‌ام. ایشان این مکان‌ها را ساخت و یا به طلبه‌ها هدیه می‌داد یا پول آن را صرف انقلاب می‌کرد. ایشان در دلها جا داشت.

وی همچنین افزود: هاشمی راه امیرکبیر را رفت و اگر امیرکبیر موفق نشد او موفق شد و بنای جمهوری اسلامی را تثبیت کرد. کتابی برای فلسطین ترجمه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با برشمردن ویژگی های اخلاقی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: حق شناس، باهوش و با حافظه قوی بود. هیچ مقداری از وقتش را تلف نمی‌کرد تا به زندان افتاد. گاهی به بند 8 اشاره می‌کرد اما اینقدر مقاوم و شجاع بود که نمی‌گفت چه کردند اما معلوم بود که شکنجه زیادی دیده است. شاید بیشترین شکنجه را دید اما هیچ نگفت.

وی با اشاره به تدوین تفسیر قرآن توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی در زندان گفت: ما هنگام آسایش به زحمت چیزی می‌نویسیم اما هاشمی در زیر شکنجه‌ها تفسیر راهنما را نوشت. بیشتر هم به قول خودش می‌گوید ما فکر کردیم چطور قرآن افراد اولیه‌ی مثل سلمان را تربیت کرد و بعدها نشد. یعنی ما باید از قرآن مبارزه با استبداد در بیاوریم. تفسیر راهنما در زندان شروع شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی در ادامه افزود: او هم مقاوم بود و هم اعتقاد راسخی داشت. او اعتقادش تثبیت شده است. وقتی منافقین یکباره زیر همه چیز زدند ولی هاشمی در برابر آنها چه کرد؟ تزلزل ناپذیر بود.

وی همچنین به سال های حضورش در محضر آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: در مدتی که خدمتشان بودم از آغاز ستاد انقلاب فرهنگی تا زمانی که کنار رفت و از سال 36 با او ارتباط داشتم. این اواخر هم که فشارها بر ایشان زیاد بود ماهی یکبار به عیادتش می‌رفتم. گاهی به او می‌گفتم در برابر اینها جوابی بده. می‌گفت مخالفان از تقابل ما سو استفاده می‌کنند و هر وقت بحث به رهبری می‌رسید می‌گفت مواظب باشیم که ایشان ستون نظام است. نباید آسیب ببیند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ثبات اندیشه و ثبات اعتقادی داشت که گاهی در خطبه‌ها خود را نشان می‌داد. هاشمی آبرویی برای نظام بود. او نشان داد که اسلام را در جامعه می‌شود پیاده کرد. کسی که پست‌های گوناگون را برعهده گرفت و از عهده همه بر آمد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی به بیان اتفاقی که بین آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهریار رخ داده بود پرداخت و گفت: شهریار آن اشعار زیبا را در باب خطبه‌های او خوانده و هاشمی بر وزن آن اشعاری گفته و گفته هاشمی وارد این جرگه شعر نشو و اگر می شوی زیبا سخن بگو. نسبت به شهریار ادب نگه می‌دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد خصوصیات آیت الله هاشمی رفسنجانی و نقش مهم وی برای انقلاب گفت: شنیده‌ام سیاست مدارهای خلیج فارس زمان خطبه‌ی او کارهایشان را تعطیل می‌کردند و خطبه او را گوش می‌دادند.امام کلمه عزیز را برای کم کسی به کار می‌برد. مخالفان به او عالیجناب سرخپوش گفتند و همان کسانی که ناجوانمردانه او را کوبیدند اما نتوانستند ایشان را از پا در بیاورند و سکوت کرد برای حفظ نظام.

وی در پایان گفت: راستی که کسانی که با هاشمی آن برخورد را داشتند، چه در مناظره‌هایی که هاشمی در آن نقشی نداشت اما آن کینه درون جوشید و آن حرفها را زدند و چه در غیر مناظرات هرکجا به هاشمی تاختند به ناحق تاختند و او صبور بود. فضائل هاشمی همه یک طرف و این صبر برای حفظ نظام یک طرف که نمی‌خواست کاری کند که به رهبری و اصل نظام آسیبی برسد. مردم قدرشناس بودند و قدر هاشمی را می‌دانستند.

نظرات بینندگان