arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

المانیتور: اروپایی‌ها از اقدام کنگره علیه برجام در فرصت 60 روزه جلوگیری کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

المانیتور در گزارشی با توجه به اتمام فرصت 60 روزه کنگره برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران تاکید کرده است که این تلاش دیپلمات‌های اروپایی در رایزنی با اعضای کنگره آمریکا بوده است که از هر گونه اقدام کنگره علیه برجام جلوگیری کرده است.

روزنامه المانیتور در گزارشی نوشت: تلاش دیپلمات‌های اروپایی باعث آن شد تا کنگره متقاعد شود قانونی را که باعث لغو احتمالی برجام شد، حداقل تا اکنون به تصویب نرساند.

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ در ماه اکتبر در مورد اعلام عدم پایبندی ایران به برجام یک فرصت 60 روزه در اختیار کنگره قرار گرفت تا در مورد بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تصمیم‌گیری کنند.

از طرفی پیش‌نویس قانونی که توسط سناتور باب کورکر و تام کاتن در دست تهیه بود، متوقف شد چراکه دموکرات‌ها به سرسختی با آن مخالف بودند و دیپلمات‌های اروپایی نیز به طور وسیعی در این‌باره با اعضای کنگره و اینکه تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران می‌تواند برجام را نابود کند، گفت‌وگو کردند.

اما از طرفی موافقان برجام در حالی که از انفعال کنگره در این‌باره راضی هستند اما معتقدند که برای جشن گرفتن زود است چراکه ابهام زیادی در مورد قصد ترامپ و عدم توانایی برای پیش‌بینی تصمیم‌های او ادامه دارد.

ریچارد نفیو مذاکره‌کننده پیشین آمریکا به المانیتور گفت: هم‌اکنون در وضعیت پرخطری هستیم. ماندن در برجام بستگی به مقامات، احوال ترامپ و پیشرفت‌های مذاکرات بین طرف‌ها بستگی دارد.

این در حالی است که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که آمریکا فعلا در برجام باقی می‌ماند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این باره به المانیتور گفت: ما فعلا قصدی برای خروج از توافق هسته‌ای ایران نداریم و به تعهدات برجامی خود ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما هیچ‌ گونه نظری در مورد هرگونه پیش‌نویس قانون در کنگره نداریم اما با قانون‌گذاران کنگره برای بهبود نقص‌های برجام همکاری می‌کنیم.

همچنین یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به این روزنامه گفت: آمریکا طی دهه‌های گذشته برای مقابله با اقدامات بدخواهانه ایران در منطقه با متحدان اروپایی خود همواره همکاری کرده است. اما اکنون دولت ترامپ تعهدات خود برای مبارزه با رفتارهای ایران را نادیده می‌گیرد که این موضوع مستقیما با افزایش همکاری با شرکای اروپایی در همه زمینه‌ها مرتبط است. همتایان اروپایی ما به طور شفاف حمایت خود از برجام را اعلام کرده‌اند و در همین حال به ما اعلام کردند که یک تلاش منسجم و جمعی برای کاهش فعالیت‌های ثبات‌زدا، توقف برنامه موشکی بالستیک ایران و نقض حقوق بشر در این کشور مورد نیاز است و ما به دنبال افزایش همکاری‌های خود با متحدان اروپایی خود هستیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان