arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

آیت‌الله مکارم: فضای مجازی ابزار انتشار دروغ و تهمت شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه یکی از حربه‌های دشمن، جنگ روانی است که خطر این جنگ گاهی از جنگ نظامی بیشتر است، تصریح کرد: ابزار آن رسانه‌ها و مخصوصا فضای مجازی است، فضای مجازی به ابزار انتشار دروغ و تهمت تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله‌ مکارم شیرازی صبح روز چهارشنبه (۲۲ آذر) در درس خارج در مسجد اعظم، با اشاره به حدیث ۴۵ نهج‌الفصاحه مبنی بر اینکه پیامبر مکرم اسلام فرمودند: «خَیْرُکُمْ مَنْ لَمْ یَتْرُکْ آخِرَتَهُ لِدُنْیَاهُ ، وَلا دُنْیَاهُ لآخِرَتِه ، وَلَمْ یَکُنْ کَلا عَلَی النَّاسِ»، عنوان کرد: در واقع این حدیث برنامه کلی و جامع اسلام است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: بر اساس این حدیث، بهترین فرد کسی است که در ابتدا، آخرت را به خاطر دنیا رها نکند، فقط به دنبال دنیا نباشد و تهذیب و خودسازی و عبادات را رها کند، و دوم اینکه برای آخرت هم دنیا را رها نکند، دائما مشغول عبادات و زیارات و... و اعتنایی به اطرافیان نداشته باشد؛ چنین حالتی از نظر اسلام پسندیده نیست.

وی ادامه داد: اینکه فردی دارایی زیادی ارث برده باشد که زندگی‌اش را کفایت کند، دلیل نمی‌شود که بیکار بماند؛ اگر خودش نیاز ندارد، برای جامعه کار کند، چراکه جامعه نیاز دارد.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه کار عمر انسان را زیاد می‌کند، افزود: حتی بازنشستگان نیز نباید در صورتی که توان دارند بیکار بمانند، بازنشستگی به معنی بیکاری نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: از نظر اسلام هردو حالت یعنی دائما عبادت و زیارت و یا کلا به دنیا پرداختن غلط است؛ این مسیری است که اسلام نشان می‌دهد، لذا زندگانی ائمه نمونه کاملی از این امر است؛ امام علی(ع) چه بسا نیازی نداشتند، اما فراوان کشاورزی می‌کردند و برده‌های فراوانی با دست‌رنج خود آزاد کردند.

وی اضافه کرد: باید به جامعه خدمت کرد، ولو اینک خود نیازی نداشته باشیم؛ البته باید برای جوانان کار تولید شود تا به پیشرفت، اقتصاد و امنیت کشور کمک کنند.

این استاد عالی حوزه در ادامه اظهار داشت: یکی از حربه‌های دشمن جنگ روانی است؛ خطرِ این جنگ گاهی از جنگ نظامی بیشتر و ابزار آن نیز رسانه‌ها و مخصوصا فضای مجازی است؛ از حربه دروغ و تهمت استفاده می‌کنند و هر روز نیز یک دروغ و تهمت در مورد اشخاص مختلف می‌گویند تا ایجاد بدبینی و اختلاف کنند.

این مرجع تقلید بیان کرد: جالب این است که هر چیزی که کذب آن نیز روشن می‌شود باز هم تکرار می‌کنند، این دلیل بر این است که آنان دنبال حقیقت نیستند؛ به هر حال این حربه برای همه اقشار جامعه و شخصیت‌هاست تا ایجاد بدبینی و اختلاف کنند.

وی افزود: یکی دیگر از ابزار دشمن، سیاه نمایی است و سیاست و کشاورزی و فرهنگ و ... کشور را به ویرانه تشبیه می‌کنند، در حالی که اگر کسی نقدی دارد باید منصفانه و با ذکر نقایص و خوبی‌ها و ارائه راه حل باشد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه فضای مجازی ابزاری برای پخش دروغ و تهمت شده است، تصریح کرد: باید کاری کنیم که از منافع این فضا بهره ببریم، ولی از زیان‌های آن در امان باشیم و نگذاریم این فضا ابزاری در دست افراد مفسد برای تخریب دیگران شود.

نظرات بینندگان