arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

الحیات: داعش در صحرای الانبار فعال است/ گروه تکفیری «پرچم‌های سفید» آماده حمله به کرکوک

شهرهای استان الانبار واقع در مجاورت مرزهای سوریه شاهد حملات پراکنده داعشی‌هاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الحیات: داعش در صحرای الانبار فعال است/ گروه تکفیری «پرچم‌های سفید» آماده حمله به کرکوک

شهرهای استان الانبار واقع در مجاورت مرزهای سوریه شاهد حملات پراکنده داعشی‌هاست. این در حالی است که بغداد پیشتر از آزادسازی صحرای واقع در این استان خبر داده بود. همچنین روزنامه القدس العربی در خبری مدعی کشته شدن ۱۳ نیروی حشد شعبی در حمله داعش به غرب موصل شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، شعلان النمراوی، یکی از شیوخ عشایر شهر هیت اظهار داشت: این شهر در روزهای گذشته شاهد انفجارهایی در دو منطقه الحسنیه و الشیحه واقع در شمال صحرای "الجزیره" بود و این نشان می‌دهد که تروریست‌های داعش هنوز توان انجام حملاتی در استان را دارند.

النمراوی با اشاره به وقوع درگیری‌هایی در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه مدعی شد: در این درگیری‌ها تعدادی از نیروهای امنیتی مرزها کشته شدند.

طبق برخی گزارش‌ها، داعش پایگاه‌هایی را در مناطق بیابانی گسترده‌ واقع در شمال رودخانه فرات و برخی مناطق شهری الرطبه ایجاد کرده است.

وی گفت: نیروهای امنیتی عراق پیشروی بسیاری در صحرای شمالی الانبار داشتند و به مناطقی رسیدند که پیش از این در دست تروریست‌ها بود اما مشکل آنجاست که استقرار نیروهای امنیتی جهت برقراری امنیت در روستاهای این منطقه به دلیل کمبود نیروها امکان تحقق کامل را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: گروه‌هایی از نیروهای امنیتی وارد ده‌ها روستا در این منطقه شده و به دنبال داعشی‌ها این روستاها را تفتیش و سپس آنجا را ترک کردند. این به معنی آن است که داعش احتمال دارد هر زمانی دوباره به این مناطق بازگردد. مشکل صحرای الانبار پیچیده بوده و حل آن به حمایت هوایی و اطلاعاتی از پایگاه‌های مخفی داعش در این منطقه نیاز دارد. همچنین مشکل دیگر در جنوب این صحرا در اطراف شهر الرطبه و دشت‌های آن است که امکان مخفی شدن داعشی‌ها در آنجا وجود دارد و چالشی بزرگ برای نیروهای زمینی عراق محسوب می‌شود.

یک منبع امنیتی در استان الانبار اظهار داشت: مراکز ایست‌ بازرسی در نوار مرزی عراق با سوریه از شمال شهر القائم تا شهر ربیعه در استان نینوا ایجاد شده‌اند.

مدیریت اطلاعات نظامی عراق اعلام کرد که نیروهای این مرکز با همکاری عشایر عراقی موفق شدند در ساحل غربی شرقاط در شمال صلاح الدین تعدادی از داعشی‌ها را از پای درآورند.

نیروهای این مرکز در درگیری با تروریست‌ها سه تن از آنها را به هلاکت رساندند و تروریست چهارم هم خود را منفجر کرد.

سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت: تیپ‌های وابسته به مرکز اطلاعات پلیس فدرال عراق موفق به بازداشت دو متهم وابسته به داعش شدند و از آنها تعدادی تفنگ و دو بمب کشف و مصادره شد.
حمله داعش به غرب موصل و افزایش خطر "پرچم‌های سفید"

سبهان کاظم الوردی، یکی از مسؤولان تیپ چهارم ارتش عراق در گفت‌وگو با روزنامه القدس العربی اظهار داشت: حدود ۱۰۰ داعشی با سلاح‌های مختلف سبک، سنگین و نیمه سنگین خود حمله‌ای را به ایست‌های نظامی و مراکز سیار و ثابت نیروهای حشد شعبی در منطقه صحرای تل صفوک در غرب موصل واقع در حد فاصل دو کشور عراق و سوریه آغاز کردند.

به ادعای الوردی، در این حمله ۱۳ تن از نیروهای حشد شعبی از جمله یکی از فرماندهان نظامی این نیروها ملقب به ابو جعفر طیار کشته شد.

همزمان خطر گروه تکفیری موسوم به "الرایات البیضاء (پرچم‌های سفید)" علیه کرکوک افزایش یافته است و به نوشته القدس العربی، این تروریست‌ها که در روستاهای طوزخورماتو حضور دارند اکنون منتظر اعلام ساعت صفر از سوی رهبرانشان برای حمله به کرکوک هستند.

ابورضا النجار، فرمانده محور شمالی حشد شعبی نیز اعلام کرد: عملیات پاکسازی ارتفاعات مشرف به شهر طوزخورماتو جهت نابودی گروه پرچم‌های سفید به زودی آغاز خواهد شد.

این سخن به منزله اعتراضات رسمی به وجود این گروه در منطقه است.

سایت وابسته به نیروهای حشد شعبی نیز فاش کرد: گروه تکفیری پرچم‌های سفید شامل مجموعه‌ای از جدایی طلبان اهل تسنن و گروه‌هایی از پژاک و گروه موسوم به "آزادگان اهل تسنن" هستند و نیروهای امنیتی اطلاعات دقیقی از این گروه‌ها دارند.

نظرات بینندگان