arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۰۵ آذر ۱۳۹۶

حقانی: صالحى امیری معاونت اجتماعى و فرهنگى را به ریل باز مى گرداند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد حقانی عضو سابق شورای شهر با اشاره به سوابق راه اندازی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: صالحى امیری معاونت اجتماعى و فرهنگى را به ریل باز مى گرداند

به گزارش انتخاب، وی در خصوص نحوه راه اندازی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی، برخی از مسائل فرهنگی شهر تحت عنوان «سازمان امور تربیتی» که وابسته به شهرداری تهران بود، انجام می‌شد. این سازمان یکی از سازمان‌های مهم و تأثیرگذار شهرداری تهران بود که بعد از انقلاب از بدنه شهرداری جدا شد و تحت عنوان سازمان بهزیستی در دولت شکل گرفت. اما این حرکت بر خلاف جهت جریان آب بود، چرا که تلاش معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این است که بخشی از امور مربوط به شهر را از رویِ دوش دولت بردارد تا دولت بتواند نقش حاکمیتی خود را به درستی ایفاء کند.

حقانی در خصوص انتصاب صالحی امیری گفت: جایگاه معاونت اجتماعی و فرهنگی در شهرداری تهران بسیار قابل توجه و تاثیرگذار است و انتصاب آقای صالحی‌ امیری در این معاونت، انتخاب بسیار مناسبی بود. ایشان از سبقه فرهنگی و اجتماعی ارزشمندی برخوردار هستند و در دولت قبل به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند و در دوره‌ای، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را به عهده داشتند. در نتیجه، می‌توان گفت آقای صالحی امیری یکی از انتخاب‌های خوب شهرداری تهران هستند. ایشان تجربه مدیریت کلان در زمینه فرهنگی داشتند و در دوره مدیریتشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سکان مسائل فرهنگی را در کل کشور به عهده داشتند و می‌توانند به مسائل فرهنگی و اجتماعی به صورت زیربنایی بپردازند و زیرساخت‌هایی که در این بخش نادیده گرفته شده است را احصاء و احیاء کنند. در عین حال، ایشان این امکان را دارند که از زیرساخت‌های موجود حداکثر استفاده را نموده و کمبودهای موجود را به شکل اساسی برطرف کنند. چرا که نگاه ایشان به مسائل فرهنگی، نگاهی کلان است و کلان شهر به چنین نگرشی نیاز دارد.

وی با اشارعه به فعالیت معاونت اجتماعی و فرهنگی از سال ۷۱ ادامه داد: نگاه این معاونت در ابتدا بر این اساس بود که شهرداری باید اداره شهر را در همه زمینه‌ها به عهده داشته باشد اما هنوز "مدیریت واحد شهری" در تهران اجرایی نشده است.در گذشته، شهرداری تهران را دستگاهی صرفاً خدماتی تصور می‌کردند اما در اوایل دهه ۷۰، شهرداری به این نتیجه رسید که برای تثبیت وضعیت خدماتی که در شهر انجام می‌دهد، باید از زاویه اجتماعی و فرهنگی به موضوع مدیریت شهری نگاه کند. تثبیت این وضعیت جز با آموزش شهروندی، آگاه‌سازی عمومی، آشنا کردن مردم به وظایف شهروندی و احساس مسوولیت در قبال شهر، امکان‌پذیر نیست.

عضو سابق شورای شهر عنوان کرد: به عنوان کسی که در تأسیس معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نقش داشته، به این نکته اشاره می‌کنم که متأسفانه با وجود تلاش‌هایی که در این سال‌ها در این معاونت صورت گرفته است، شهرداری مقداری از ریل اصلی خود خارج شد و به مسائلی توجه کرده که به عنوان زیرساخت مطرح نبودند و فقط موجب صرف هزینه‌های هنگفت شدند.

وی تصریح کرد: کوتاه سخن آنکه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای معرفی خدمات شهری و آموزش شهروندان و آشنا کردن آنها با تکالیفشان از یک سو و جلب مشارکت مردم در اداره شهر از سوی دیگر، ایجاد شد تا بخشی از طرح مغفول مانده "مدیریت واحد شهری" را اجرایی کند.

نظرات بینندگان