arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶

تقویت مناسبات اقتصادی ایران و کرواسی در پرتو همکاری شرکت‌های بزرگ دو کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیاتی بلندپایه از گروه شرکتهای "مپنا" طی سفری فشرده وموفق به کرواسی با مقامات دولتی و روسای معتبرترین موسسات و شرکتهای این کشور در بخش های سرمایه گذاری ،تولید انرژی ،صنایع ریلی وکشتی سازی دیدار و گفتگو کردند.
در این سفر که به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در کرواسی وبا دعوت روسای بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه انرژی و نیروگاهی این کشورصورت پذیرفت، مذاکرات فشرده و موفقی در زمینه های مورد علاقه طرفین به انجام رسید.
هیات مپنا به ریاست دکتر علی آبادی رییس گروه شرکتهای مپنا وحضور مدیران شرکت" مکو"، شرکت" توگا "و معاون بازاریابی و فروش برق مپنا طی سفری سه روزه به کرواسی در آخرین روزهای آبان ماه با مقامات عالیرتبه وزارت انرژی و محیط زیست و اقتصاد این کشور و همچنین با روسا و مدیران عامل شرکت های خصوصی کرواسی دیدار و گفتگو کردند و از چندین کار خانه این کشور بازدید نمودند.
یادآوری می شود شرکت مپنا بنابر ارزیابی موسسه تخصصی انرژی امریکایی در ردیف سومین گروه شرکت های قدرتمند و معتبر ساخت نیروگاه در دنیا بعد از ژنرال الکتریک و زیمنس قرار دارد.
در دیدار مدیر عامل گروه مپنا با معاون وزارت انرژی کرواسی در خصوص چگونگی و مشارکت مپنا در ساخت نیروگاه در کرواسی وفعالیت در حوزه های نفت و گاز در ساحل و فراساحل و همچنین ساخت نیروگاه و پالایشگاه در کشورهای ثالث، بحث وتبادل نظر شد.
آقای"میلوتیچ" معاون وزیر انرژی کرواسی ، آمادگی همه جانبه این کشور را جهت همکاری با مپنا در حوزه انرژی اعلام کرد و از همکاری شرکتهای ایرانی وکروات‌ استقبال و توسعه فعالیت مپنا در کرواسی را راه حلی عملی برای تقویت همکاریهای دوکشور توصیف کرد. همکاری در زمینه ساخت و راه اندازی یک نیروگاه حرارتی 350 مگاوات در کرواسی از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

تقویت مناسبات اقتصادی ایران و کرواسی در پرتو همکاری شرکت‌های بزرگ دو کشور

تقویت مناسبات اقتصادی ایران و کرواسی در پرتو همکاری شرکت‌های بزرگ دو کشور

تقویت مناسبات اقتصادی ایران و کرواسی در پرتو همکاری شرکت‌های بزرگ دو کشور
طی دیدار هیات مپنابا آقای "ماریو آنتونیچ" معاون وزیر اقتصاد کرواسی نیز، آمادگی و اراده سیاسی طرف کروات جهت همکاری با مپنا مورد تاکید قرار گرفت و از مشارکت مپنا در پروژه های تولید برق و انرژی در این کشور استقبال بعمل آمد. هیات ایرانی آمادگی خود جهت بازسازی و تجهیز نیروگاههای فرسوده کرواسی و تولید برق در کرواسی را از طریق تشکیل کنسرسیومی از شرکت های کروات و مپنا اعلام نمود.
در دیدار جداگانه هیات مپنا با مقامات ارشد بانک نوسازی و توسعه کرواسی (هابور) کنسرسیوم شرکت های کروات علاقمندی خود را برای سرمایه گذاری ومشارکت در ساخت یک مجتمع پتروشیمی در ایران اعلام نمودند. مسئولین بانک هابور نیز آمادگی این بانک برای تامین مالی این پروژه با مشارکت شرکتهای کروات و مپنا وسایر شرکتهای ایرانی را اعلام نمودند.
هیات ایرانی همچنین با آقای "دانکو کونچار" مالک هلدینگ کرماس وکشتی سازی"بردوتروگیر" ملاقات نمود و دکتر علی آبادی طرح ساخت و فروش موتور وتوربین مخصوص کشتی، ونیز مشارکت در ساخت توربین های خاص و نیروگاههای تولید برق پرتابل و کشتی هایی که برق در آن تولید می شود را در قالب پروژه مشترک ارایه نمود که مورد استقبال همه جانبه ئ طرف کروات قرار گرفت.
آقای دانکو کونچار نیز متقابلا پیشنهاد همکاری با مپنا در زمینه معادن،‌ کشتی سازی،‌ نیروگاههای برق بادی را ارائه نمود و آمادگی شرکت های خود،جهت سرمایه گذاری مشترک در ساخت انواع کشتی، یخ شکن، کشتی با اهداف اکتشافی،‌ و همچنین آمادگی برای سرمایه گذاری در ایران را اعلام نمود.
هیات ایرانی در دیدار با مدیر عامل شرکت" اینگرا " موضوع نوسازی نیروگاههای قدیمی برق کرواسی و همچنین ساخت نیروگاههای جدید تولید برق در این کشور و کشورهای حوزه بالکان بررسی شد.
مدیر عامل شرکت اینگرا ضمن تاکید بر وجود زمینه های متنوع همکاری بین طرفین، پیشنهاد همکاری با مپنا جهت انجام کار مشترک در کرواسی و در کشورهای ثالث را اعلام نمود.
همکاری مشترک در پروژه های ریلی و تولید لکوموتیو ، توربین بادی،‌ و تولید تاسیسات برق فشار قوی و همکاری در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر موضوعات مورد گفتگو با مسئولین گروه شرکتهای کونچار کرواسی بود.
هیات مپنا همچنین دریک نشست فنی تخصصی مشترک با شرکت "جورجاکویج" و "اینپیریو" حضور یافت.
همچنین با هماهنگی نمایندگی کشورمان در اسلونی ، هیات مپنا در سفر یکروزه ای به لوبلیانا از کارخانجات شرکت های "ریکو "، "لیتستروی پاور"و "کولکتور"بازدید و در خصوص زمینه های همکاری مذاکره نمودند.
انتظار می رود با اجرایی شدن تفاهمات فی مابین مپنا و شرکتهای طرف مذاکره ، سطح مناسبات اقتصادی تجاری ایران وکرواسی در زمینه های سرمایه گذاری مشترک بر روی پروژه های زیربنایی، انرژی، پتروشیمی، تولید برق، کشتیرانی و گردشگری و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی و تکنولوژی ایرانی و بلعکس بین دو کشور به میزان چشمگیری ارتقاء یابد.

نظرات بینندگان