arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶
النشره:

ارتباط استعفای سعد حریری با سفر اخیر ولایتی به لبنان و ماجرای وساطت پوتین بین ایران و عربستان / پیامی که حریری از سوی تهران برای ریاض برد

چند روز پیش نخست وزیر لبنان، سعد الحریری به عربستان رفته و با بن سلمان دیدار کرد. پس از این دیدار، حریری هیچ فضای منفی را منعکس نکرد، بلکه به بیروت باز گشت و حتی به نبیه بری اطمینان داد که اوضاع مرتب است و به وظایف دولتی اش بازگشت. حریری پس از این سفر به هر کس که به او مراجعه می کرد، می گفت ریاض خواستار استقرار و آرامش در لبنان و حفظ موازین قواست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

النشره نوشت: چند روز پیش نخست وزیر لبنان، سعد الحریری به عربستان رفته و با بن سلمان دیدار کرد. پس از این دیدار، حریری هیچ فضای منفی را منعکس نکرد، بلکه به بیروت باز گشت و حتی به نبیه بری اطمینان داد که اوضاع مرتب است و به وظایف دولتی اش بازگشت. حریری پس از این سفر به هر کس که به او مراجعه می کرد، می گفت ریاض خواستار استقرار و آرامش در لبنان و حفظ موازین قواست.

به گزارش «انتخاب»؛ به عقیده تحلیلگران، حریری از طریق بن سلمان مطلع شده بود که روسیه قصد دارد اختلافات بین ریاض و تهران را برطرف کند. در این بین، سعودی ها بعنوان امتیاز خواهان نفوذ بیشتر در عراق، سوریه و یمن شده بودند.

پس از این، ریاض در انتظار پاسخ ایران به خواسته اش بوده که از طریق حریری به آنها منتقل شده است. حریری نسبت به نقش روسیه خوشبین بود، اما پاسخ ایران که توسط هیئتی به ریاست علی اکبر ولایتی به وی انتقال یافته، پاسخی منفی بوده که با خواسته سعودیها هماهنگ نبوده است. بلافاصه حریری به سمت عربستان پرواز می کند تا جواب ایران در این باره را به آنها برساند. در این دیدار، مقرر می شود که حریری برای وارد آوردن فشار به حزب الله و کمک به حمله اقتصادی آمریکا، استعفای خود را مطرح کند.

این استعفا همچنین به تحولات دیگری در منطقه نیز مربوط می شود، که مهمترین آنها، موفقیت ارتش سوریه و هم پیمانانش در سیطره بر دیر الزور است، مساحتی که سعودیها آن را امتدادی برای عشایر و تشکّلهای خود در شرق سوریه به شمار می آوردند. علاوه بر این، این شهر، راه اساسی به سمت عراق است که ارتش آن نبرد موصل را انجام داد. به این ترتیب، گویی که راه زمینی بین بیروت و تهران، امنیت خود را به دست اورده است.

اما پیامدهای این اتفاق چیست؟تحلیلگران می گویند:جنگ نظامی در کار نخواهد بود، اما فشارهای سیاسی و مالی در اینده لبنان را در شرایط سختی قرار می دهد.

حال، همه در انتظار اقدام عون، رئیس جمهور لبنان، در این باره هستند.

نظرات بینندگان