arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶

سعید جلیلی: وزارت نفت تحریم‌ها و تهدیدهای احتمالی را لحاظ نکرده‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در راستای سلسله جلسات «سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم» (دولت سایه)، نخستین نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های وزیر نفت با حضور جمعی از کارشناسان این حوزه در دفتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش انتخاب، در ابتدای این جلسه سعید جلیلی با اشاره به سلسه نشست‌های تخصصی دولت سایه جهت تایید، تکمیل و تصحیح برنامه‌های دولت دوازدهم گفت: سوال اصلی‌که به دنبال پاسخ به آن هستیم این است که طبق وضعیت موجود صنعت نفت و گاز و رصد تمامی احتمالات، چگونه باید به وضعیت مطلوب چشم انداز در چهارسال آینده برسیم و از این نعمت خدادادی به احسن نحو استفاده کنیم؟

سعید جلیلی: وزارت نفت تحریم‌ها و تهدیدهای احتمالی را لحاظ نکرده‌

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: با توجه به اینکه نفت و گاز از مزیت‌های نسبی کشور ماست چگونه می توان از این مزیت نسبی برای ایجاد حداکثری اشتغال استفاده کرد؟ چگونه می‌توان با انجام حداکثر ارزش افزوده در کشور هم اشتغال بیشتری ایجاد کرد و هم درآمدهای ارزی کشور را بالا برد؟ نگاه انقلابی برای پیشبرد، تقویت، تصحیح و تکمیل برنامه های وزارت نفت چه پیشنهادهایی دارد؟

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام همچنین با اشاره به وضعیت صنعت نفت ایران در مقایسه با سایر کشورها بیان کرد: بعضی کشورها که چند دهه بعد از ما به نفت دست یافتند امروز چه در جنبه‌های فنی و چه از نظر اقتصاد انرژی به دستاوردهای چشمگیری رسیده‌اند در حالی که ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز جهان با سابقه بیش از 100 سال در این صنعت می بایست الگوی سایرین در این عرصه قرار می‌گرفت.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از ایرادات اساسی که در برنامه وزرای دولت دوازدهم به چشم می خورد این است که در تصویر چهار سال آینده، تحریم ها و تهدیدهای احتمالی را لحاظ نکرده‌اند و یکی از وزارتخانه های مهم در این باره وزارت نفت است. این یک واقعیت است که دشمنان ملت ما اعمال فشارهای اقتصادی را کماکان در برنامه های خود دارند و به مراتب هم اعلام می کنند.

وی در جمع بندی سخنان خود در نشست نخست بررسی برنامه وزیر نفت دولت دوازدهم تاکید کرد: با این اوصاف اگر امروز بتوانیم کاری برای کشور کنیم ولی آن را انجام ندهیم و به فردا موکول کنیم، خیانت کرده ایم لذا باید نظرات و پیشنهادهایی که در جهت تصحیح و تکمیل روند امور داریم را به دست اندرکاران منتقل کنیم.

جلیلی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم «دکتر احمد خالدی» (معاونت سابق اقتصادی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و معاونت سابق امور بین الملل وزارت نفت) به ذکر نکاتی پیرامون تلاش های خالصانه وی در طول دوره مسئولیت اش پرداخت.

در ادامه این نشست، کارشناسان به نقد و بررسی برنامه‌های وزارت نفت دولت دوازدهم پرداختند.

این جلسه با حضور «مهندس جواد اوجی مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز ایران»، «مهندس سالاری ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ سابق ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﭘﺨﺶ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﻔﺘﯽ»، «دکتر علیرضا ضیغمی معاون اسبق وزیر نفت»، «دکتر مسعود درخشان استاد اقتصاد انرژی و عضو هیأت علمی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی» و تعدادی دیگر از کارشناسان حوزه انرژی برگزار شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان