arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

اعتراض به افزایش شهریه ‎دانشگاه شهید بهشتی+متن نامه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمعی از دانشجویان نوبت دوم ،پردیس و مهمان دانشگاه شهید بهشتی در نامه ای به ریاست این دانشگاه، نسبت به افزایش شهریه خود اعتراض کردند.

به گزارش «انتخاب»، یکی از دانشجویان معترض در این راستا نامه ای را برای «انتخاب» ارسال کرده که متن آن در زیر می آید:

حضور ریاست گرامی دانشگاه شهید بهشتی جناب آقای دکتر صدوق

با سلام و احترام؛ بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانبان جمعی از دانشجویان نوبت دوم ،پردیس و مهمان نسبت به شهریه ثابت و متغیر تعیینی پردیس و ، توسط هیات امنای محترم دانشگاه و هم چنین منطق حاکم در تعیین خط مشی مالی برای دانشجویان نوبت دوم مهمان معترض هستیم و مراتب اعتراض خویش را به حضور جناب عالی به عنوان بالاترین مقام اداری دانشگاه شهید بهشتی تقدیم مینماییم. امید است با پیگیری های جناب عالی مطالبات معقول دانشجویان بی پاسخ نمانده و دستور لازم جهت پی گیری را ، صادر نمایید.

پس از مدتی -بالنسبه طولانی- اعتراض به واحد آموزش دانشکده ها و آموزش کل دانشگاه (امور مالی) نسبت به مبلغ بسیار بالای عده ای از ، شهریه دوره شبانه و پردیس که هیچ یک از اعتراضات به پاسخی منطقی از دانشکده ها و آموزش کل نیانجامید دانشجویان بر آن شدیم تا برای حل این مشکل از طریق مشارکت همگانی اقدام نماییم فلذا گروه هایی به منظور تجمیع نظریات دانشجویان پردیس ، نوبت دوم و مهمان شکل گرفت و در نهایت به نگارش شکواییه دانشجویان به شرح ذیل انجامید :

رویه معمول وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص تعیین شهریه دوره های مذکور دانشگاه های سراسر کشور که در و بخشنامه ی شماره ی 2942/9/8 مورخ 22/97774بخشنامه های متعدد این وزارت خانه از قبیل بخشنامه ی شماره که هریک صراحت در تعیین سقف شهریه نوبت دوم و پردیس به منظور ایجاد هماهنگی میان مراکز 42/6/29 مورخ 2/22/42922 منتشر شده 2949 آموزش عالی دولتی دارند و هم چنین با توجه به دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد سال تربیت مدرس، ، خوارزمی، ، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به هیات امنای دانشگاه های تهران شهیدبهشتی امیرکبیر و ، که در موارد تقسیم بندی دانشگاه ها از سوی 2 طبق بند 49 درصد به میزان شهریه 22 الی 21 صنعتی شریف حق افزایش از وزارت علوم تعیین شده به میزان شهریه را می دهد همگی حاکی از ممنوعیت سوء استفاده از اختیارات هیات امنا درتعیین شهریه دانشگاه های دولتی می باشد. به 2946 بر همگان واضح و مبرهن است که عدم تعیین سقف شهریه ی دانشگاه دولتی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سال معنای آزادی مطلق و بی قید و شرط در تعیین میزان شهریه نمی باشد؛ همچنانکه دیگر دانشگاه های کشور که از نظر سطح علمی با دانشگاه شهیدبهشتی همتراز و یا بعضا بالاتر میباشند سقف معقول افزایش شهریه را رعایت کرده اند اما متاسفانه طی بررسی های انجام شده متوجه شدیم دانشگاه شهید بهشتی بر خلاف رویه معمول اقدام به اخذ ارقام بعضا نامتعارف از دانشجویان می نماید. نکته شایان توجه اینکه دانشگاه تهران که طبق رتبه بندی سازمان سنجش و آموزش کشور در اغلب رشته ها از نظر رتبه علمی بالاتر از دانشگاه شهید بهشتی است که البته رتبه علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز بر هیچ یک از اعضای جامعه دانشگاهی پوشیده درصدی شهریه خود کرده است که چنین افزایشی 21 اقدام به افزایش 42 به نسبت سال تحصیلی 2946 نیست در سال تحصیلی معقول می نماید.
2
توضیح اینکه: شهریه ی سال ، بررسی خط مشی هیات امنای دانشگاه شهید بهشتی ما را به نتایج تامل برانگیزی رهنمون می نماید نیز49 نسبت به 42 درصد افزایش داشته و در سال تحصیلی 28 به طور متوسط 2942 نسبت به سال تحصیلی 2946تحصیلی . درصدی را تجربه کرده بودند که سبب اعتراضات به حق آنان در دانشگاه شده بود 211دانشجویان افزایش حدود متاسفانه عدم رعایت موازین متعارف ، قانونی و عقلایی در شهریه های دانشگاه شهید بهشتی به این مسائل ختم نمی شود و این دانشگاه به طریقی غیر قانونی اقدام به اخذ شهریه از دانشجویان مهمان روزانه کرده است؛ مطلبی که باعث شد دانشجویان مهمان هم به خیل عظیم دانشجویان پردیس و شبانه در اعتراض به شهریه نجومی تصویب شده توسط هیات امنای دانشگاه بپیوندند. بخشنامه ی اخذ شهریه از دانشجویان مهمان و انتقالی در 279 الی 268 بنا بر رای دیوان عدالت اداری در خصوص دادنامه شماره ابطال گردید اما دانشگاه شهید بهشتی بدون توجه به این رای دیوان همچنان به اقدام غیر قانونی خود در اخذ 2946/9/2تاریخ شهریه از دانشجویان مهمان ادامه می دهد. با توجه به دلایل مشروحه فوق از جناب عالی انتظار داریم در پیگیری مطالبات به حق گفته شده از هیچ اقدامی دریغ نفرمایید و هیات امنای دانشگاه را از ثمره تصمیمات و تبعات سوءآنها بر وضعیت آموزشی دانشجویان آگاه نمایید.

کاهش شهریه از میزان فعلی تا حد قانونی و مصوب آن و حذف شهریه مهمان برای دوره روزانه مطالبات بر حق ما می باشد که از طریق بستانکار شدن ما به میزان پرداخت مبلغ اضافه در سیستم اخذ شهریه این نتایج حاصل می شود و تا لحظه محقق شدن آنها از پا نخواهیم نشست . افزودنیست حق طرح دعوی و تجمع مسالمت آمیز در اعتراض به تصمیمات اتخاذی دانشگاه وفق قوانین موضوعه همچون قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و قانون اساسی را برای خود محفوظ می دانیم در همین راستا رونوشتی از این نامه برای مراحل بعدی طرح دعوی در سازمان بازرسی ، دیوان عدالت اداری و وزارت علوم تحقیقات و فناوری تهیه شد است . ضمنارونوشت دیگری دراختیار رسانه جمعی برای شفافیت در پی گیری دانشگاه قرار گرفته است امیدواریم که الطاف دلسوزانه شما شامل حال دانشجویان این دانشگاه گردد .

باتشکر جمعی از دانشجویان پردیس ، نوبت دوم و مهمان دانشگاه شهید بهشتی

نظرات بینندگان