arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶
در دیدار اعضای شورای شهر تهران با لاریجانی مطرح شد

محسن هاشمی: ترکیب این دوره شورا، از نظر کیفیت و توازن در ترکیب آن بهبود یافته/ درخواست احیای مصوبه اختصاص دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به توسعه حمل و نقل ریلی

هاشمی تصریح کرد: ترکیب این دوره شورای شهر تهران، اگرچه از نظر کمیت کاسته شده است اما از نظر کیفیت و توازن در ترکیب آن شاهد بهبود بوده است، و بر نسبت حضور زنان، جوانان و متخصصان در حوزه های مختلف افزوده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن هاشمی: ترکیب این دوره شورا، از نظر کیفیت و توازن در ترکیب آن بهبود یافته/ درخواست احیای مصوبه اختصاص دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به توسعه حمل و نقل ریلی

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در دیدار اعضای این شورا با رییس مجلس گفت: این دیدار در راستای برنامه ریزی صورت گرفته برای دیدار اعضا با مقام معظم رهبری و سران سه قوه انجام شده است.

به گطارش سرویس شهری «انتخاب»، هاشمی افزود: نمایندگان مردم تهران در شورای شهر که با مشارکت بی نظیر و بی سابقه مردم در انتخابات پارلمان شهری انتخاب شده اند، امروز دست یاری به سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراز کرده اند تا بتوانند با استفاده از همراهی جنابعالی و سایر نمایندگان مجلس، در ایجاد وظایف خود موفق باشند.

رییس شورای شهر تهران گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر، دو رکن مردم نهاد در نظام جمهوری اسلامی هستند، مجلس شورای ملی با سابقه ای یکصد و ده ساله که ریشه در مشروطیت دارد و شورای اسلامی شهر و روستا که نهالی با قدمتی بیست ساله است و ثمره و ابتکار نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید.

او اضافه کرد: قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر وروستا که نتیجه همکاری و تعامل دولت سازندگی و مجلس پنجم بود، در سال 1375 به تصویب نهایی رسید و در دولت اصلاحات اجرایی شد و امروز اگرچه پنجمین دوره آن آغاز شده است، اما از نظر اختیارات و عملکرد هنوز در آغاز راه است و بخش زیادی از ظرفیت و توانمندی این رکن مردم نهاد مدیریت شهری از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل نشده است.

هاشمی اظهار داشت: نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران از مجلس شورای اسلامی انتظار دارند در روند تقویت و انسجام مدیریت شهری یکپارچه و متمرکز در جهت واگذاری بخشهای فراوان باقی مانده از تصدی گری دولت در حوزه های مختلف شهری نظیر انرژی و زیرساخت، آموزش، ارتباطات و نظم وکنترل ترافیک با توجه به دیدگاه های پیشروی جناب آقای دکتر لاریجانی رییس محترم مجلس شورای اسلامی در این حوزه، شتاب بیشتری ایجاد کند تا هم از بار مسئولیت و تصدی گری دولت که همراه با تحمیل هزینه ها و دشواری های فعالیتهای اجرایی در حوزه شهری است کاسته شود و هم مدیریت شهری با انتقال این وظایف به آن تقویت و تحکیم گردد.

به گفته او، امروزه مدیریت شهری از مشکلات فراوانی نظیر کمبود نقدینگی رنج می برد که بخشی از آن ناشی از عدم پرداخت مطالبات شهرداری توسط دولت می باشد. این موضوع نیز می تواند توسط مجلس شورای اسلامی در قالب ردیفهای مناسب در لایحه بودجه آینده تا حدودی حل گردد.

هاشمی تصریح کرد: ترکیب این دوره شورای شهر تهران، اگرچه از نظر کمیت کاسته شده است اما از نظر کیفیت و توازن در ترکیب آن شاهد بهبود بوده است، و بر نسبت حضور زنان، جوانان و متخصصان در حوزه های مختلف افزوده شده است. امیداوریم بتوانیم با همکاری مجلس شورای اسلامی نه تنها از تضعیف و تخریب جایگاه مدیریت شهری و سرمایه آرای بی سابقه مردم به شورای شهر جلوگیری کنیم بلکه در جهت تقویت اعتبار جایگاه و تقویت نهال نورس شورا حرکت نماییم.

رییس شورای شهر تهران افزود: مجلس شورای اسلامی می تواند با احیای مصوبه قبلی خود در اختصاص دو میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به توسعه حمل و نقل ریلی تهران و همچنین پیگیری اجرای قوانین موجود در بازگرداندن سهم مدیریت شهری از منابع حاصل از مالیات ارزش افزوده و عوارض و جرایم اخذ شده، امکان تسهیل شرایط زندگی و کاهش معضلات را در پایتخت کشور به مثابه ام القری جهان اسلام فراهم آورد.

او ادامه داد: امروز مقارن با روز جهانی فقرزدایی است و همه اعتقاد داریم که میزان آسیبهای اجتماعی و شرایط حاشیه نشینی انبوه زیبنده مرکز نظام اسلامی نیست و باید با ایجاد درآمد پایدار و مدیریت بحران مالی و کمبود نقدینگی مدیریت شهری به سوی کاهش آسیبها و حل معضلات گام برداریم.

به گفته هاشمی، اولویتهای کاری شورای شهر پنجم بر اساس خواسته شهروندان تهرانی به کاهش معضلات اساسی ترافیک و آلودگی هوا، زدودن آسیبهای اجتماعی و ممانعت از بارگذاری غیرقانونی و فروش تراکم خارج از طرح تفصیلی در کنار هدایت ساخت و ساز در جهت نوسازی بافتهای فرسوده می باشد.

هاشمی گفت: در این شرایط مدیریت شهری باید با تلاش درجهت ایجاد تامین درآمد پایدار و کاهش هزینه های اداره شهر، چابک سازی و کاستن از فربهی بدنه مدیریت شهری و تامین منابع درازمدت نقدینگی گام بردارد.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: برای تحقق این اهداف، حمایت همه نهادها و دستگاههای موثر بویژه سران سه قوه و رسانه ملی ضروری است که امیدواریم این حمایت به شکل روزافزونی تحقق یابد.

نظرات بینندگان