arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

مخالفت حزب‌الله با اعطای شهروندی به پناهجویان در لبنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اعطای شهروندی به پناهجویان در لبنان مخالفت کرد و خواستار بازگشت آنها به کشورهایشان شد.

به گزارش تارنمای «العهد» قاسم دوشنبه شب در مراسمی در بیروت گفت: لبنان به هیچ وجه کشور پناهجویان نخواهد شد؛ چه کسانی از گذشته یا اخیرا از کشورشان به لبنان آمده اند.
 
منظور شیخ نعیم قاسم پناهجویان فلسطینی و سوری است که تعدادشان در لبنان 2 میلیون نفر برآورد می شود.
 
معاون دبیرکل حزب الله گفت: ما می خواهیم همه آنها با عزت و کرامت به کشورشان برگردند. هرکس به هر علتی کشورش را ترک کرده ما به او کمک خواهیم کرد تا به کشورش برگردد نه اینکه در کشور ما باقی بماند. ما می خواهیم آنها در کشورشان با عزت زندگی کنند تا همه منطقه طعم عزت و کرامت را تجربه کند. آینده نسل های ما با این کار ساخته خواهد شد.
 
به تازگی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواستار اعطای شهروندی به پناهجویان سوری در کشورهای همجوار این کشور شده بود؛ این سخنان واکنش های منفی بیشتر گروه های لبنانی را در پی داشت.
 
شیخ نعیم قاسم در بخش دیگر سخنانش به آمریکا حمله کرد و گفت: آمریکا علت و اساس همه بحران های موجود در دنیاست و به خاطر منافع خود بحران و تنش ایجاد می کند. شعار دائمی آمریکا این است که شهروندان آمریکایی زندگی آسوده ای داشته باشند ولو اینکه به قیمت ویرانی دنیا تمام شود.
 
معاون دبیرکل حزب الله افزود: آمریکا با شعارهای پر زرق و برقی مانند حقوق بشر و دموکراسی و احترام به طرف مقابل و آزادی های مختلف سعی کرد فرهنگ خود را در دنیا گسترش دهد و نقشه و هیمنه خود را پیش ببرد اما معلوم شد که این شعارهای مسموم در نهایت ما را به بردگی آمریکا می کشاند. امروز دست آمریکا در منطقه ما رو شده و دیگر قادر به تبلیغ شعارهای خود نیست برای همین نیز مجبور شده پرده از چهره واقعی خود بردارد و به ابزارهایی مانند اسرائیل و گروه های تکفیری و حکومت های مستبد متوسل شود.
 
به گفته شیخ قاسم آمریکا مقاومت را تروریسم می نامد و آزادی فلسطین را تجاوز به اسرائیل معرفی می کند. التزام به دین در نظر آمریکا به معنی مخالفت با جامعه مدنی است و باورهای فرهنگی ما را عقب ماندگی تعریف می کند. آمریکا در بعد فرهنگی تلاش زیادی برای تخریب وجهه ما کرد اما الگوهای آمریکایی نتوانست جای خود را در کشورهای ما باز کند و از این به بعد هم در منطقه ما جایی نخواهد داشت چرا که ما الگویی پیدا کرده ایم که با ما و با حقوق و آینده نسل های ما سازگاری بیشتری دارد و ما حاضر به پذیرش الگوهای شکست خورده آنها نخواهیم شد.
 
وی تصریح کرد: الگویی که ما در اختیار داریم باعث بزرگی و کرامت ما شده و روز به روز دستاوردها و پیروزی های تازه ای برای ما به ارمغان آورده است. این الگوی ایمانی قابلیت های خود را در عرصه های مختلف از مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری گرفته تا برقراری وحدت و التزام به قانون و انتخابات آزاد و مخالفت با دنباله روی بیگانگان و.. به اثبات رسانده است. برای همین نیز اگر همه دنیا هم بخواهند ما را به تبعیت از الگوی آمریکایی بکشانند ما زیر بار نخواهیم رفت.
معاون دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه با تاکید بر پایبندی به سه گانه «ارتش، ملت، مقاومت» گفت: اسرائیل امروز آلت دست آمریکاست. بعضی ها فکر می کنند اسرائیل دنیا را اداره می کند و می تواند بر کشورهای عربی و غربی و اروپایی تاثیر بگذارد. اسرائیل را زیاد بزرگ نکنید. اسرائیل شیطان کوچکی است که شیطان بزرگ یعنی آمریکا آن را اداره می کند. اسرائیل در سال 2006 به دستور آمریکا وارد جنگ شد؛ در زمان بوش نتوانست با ایران وارد جنگ شود چون دستورهایش را از آمریکا می گیرد. اسرائیل در منطقه ما مانند چماقی است که برای تحقق بخشیدن به منافع آمریکا به حرکت در می آید. آمریکا در این جایگاه و در موقعیت حمایت از اسرائیل صلاحیت ایجاد راه حل برای هیچ گونه معضل و بحرانی را ندارد.
 
معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد: به اعتقاد ما راه حل در منطقه جز از طریق مقاومت که اثربخشی و کارآیی خود را به اثبات رسانده و پیروزی های متعددی کسب کرده نیست.
مقاومت، لبنان را از موقعیت ضعف به جایگاه قدرت رساند و باعث شد این کشور به جای آنکه مرکزی برای سرویس های جاسوسی قدرت های بزرگ باشد یک کشور تاثیرگذار با پیروزی های خاص خود باشد.
 
شیخ قاسم تصریح کرد: به کسانی که جلسه می گیرند (فرقی نمی کند یک کشور عربی بزرگ این کار را انجام دهد یا یک کشور اروپایی یا آمریکا) و رهبران و مسئولان مختلف را در آن جمع می کنند تا گروهی را علیه ما در آن سازماندهی کنند و معادله را در لبنان تغییر دهند می گویم: شما تنها مجسمه هایی را دور هم جمع می کنید؛ مردم در کنار مقاومت هستند و از لبنان یکپارچه حمایت می کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان