arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶

آمریکا تسلیحات شیمیایی قدیمی در پاناما را نابود کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن روند امحای ذخایر تسلیحات شیمیایی قدیمی خود مربوط به دوره جنگ جهانی دوم را که از سال‌ها پیش در پاناما جا مانده بود، آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرح اوروتیا، رئیس بخش امور حقوقی وزارت خارجه آمریکا گفت: عملیات نابودی تسلیحات شیمیایی آمریکا در جزیره سن خوزه واقع در سواحل جنوبی پاناما در اواسط سپتامبر آغاز شد.

وی افزود: کارشناسان آمریکایی در انجام این وظیفه با همتایان پانامایی خود همکاری می‌کنند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز از این برنامه حمایت کرده است. این سازمان در جریان بازرسی‌ جزیره سن خوزه  در سال ۲۰۰۲ میلادی هشت بمب شیمیایی را که متعلق به آمریکا بود و از زمان جنگ جهانی دوم در پاناما جا مانده بود، کشف کرد.

احتمالا آمریکا در آنجا آزمایش‌هایی را با گازهای خردل و بمب‌های فسفری و تسلیحات شیمیایی دیگر به منظور استفاده احتمالی از آنها در جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام انجام داده است.

آمریکا از زمان تکمیل حفر کانال پاناما در سال ۱۹۱۴ میلادی تا خروجش در سال ۱۹۹۹ پایگاه‌های نظامی خود در این کشور را حفظ کرده بود.

آمریکا و پاناما سال‌ها در خصوص اینکه در رابطه این تسلیحات چه کاری انجام دهند، مذاکره کرده‌اند. امحای این تسلیحات ابتدا برای سال ۲۰۱۳ میلادی برنامه ریزی شده بود، اما از آنجایی که آمریکایی‌ها نتوانستند سرمایه لازم برای این کار را کنار بگذارند این برنامه هرگز انجام نشد.

اوروتیا گفت: سازمان منع تسلیحات اتمی گزارش اولیه‌ای را ارائه کرده که امحای چهار بمب از این هشت بمب کشف شده را  تایید می‌کند.

وی افزود: هیچ نشانه‌ای از خطر جانی ناشی از این مهمات در بین مردم این جزیره و یا محیط زیست کشف نشده است.
برچسب ها: پاناما
نظرات بینندگان