arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

رییس مجلس نمایندگان بلژیک: تردید آمریکا در اجرای برجام تاثیری در موضع اروپا ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مجلس نمایندگان بلژیک گفت: ما به ایران اطمینان می‌دهیم که هرگز تردید آمریکا در قبال برجام تاثیری در مواضع اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

به گزارش انتخاب، علی اکبر ولایتی عصر روز یک‌شنبه در دیدار با زیگفرید براک رییس مجلس نمایندگان بلژیک با اشاره به مسائل ژئوپلتیک روز دنیا و منطقه بر ضرورت رصد لحظه به لحظه تحولات بین‌المللی تاکید کرد و افزود: بر خلاف گذشته که تحولات بین‌المللی، موضوعات منطقه را مورد تغییر و تحول قرار می‌داد امروز شاهدیم که تحولات منطقه‌ای عرصه بین‌المللی را متاثر کرده است.
 
رییس مجلس نمایندگان بلژیک: تردید آمریکا در اجرای برجام تاثیری در موضع اروپا ندارد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ایران و بلژیک روابط مثبتی داشته و در حوزه سیاست خارجی مشورت‌های خوبی با یکدیگر دارند.

وی با بیان این‌که ما در منطقه حساسی زندگی می‌کنیم گفت: جمهوری اسلامی ایران مبارزه با تروریسم را به عنوان سیاست اصولی خود به طور جدی دنبال می‌کند.

ولایتی با بیان این‌که ایران به دولت‌های قانونی منطقه در برابر توطئه‌ دشمنان‌شان کمک می‌کند افزود: ما آمادگی همکاری با همه کشورهای علاقه مند و جدی در این مبارزه را داریم.

ولایتی در ادامه به توافق هسته ایران با ۱+۵ اشاره کرد و گفت: بر اساس تمام گزارش‌های موجود، ایران پایبندی خود را به توافق هسته‌ای نشان داده ولی متاسفانه آمریکایی‌ها به ویژه در زمان ترامپ مواضع غیرمنطقی را دنبال می‌کنند که با توافق هسته‌ای در تضاد است.

وی گفت: توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا نیست بلکه توافقی مورد اجماع جامعه جهانی است.

هم‌چنین رییس مجلس نمایندگان بلژیک در این دیدار با اشاره به توسعه روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، خواستار برداشتن گام‌های مثبت در تعاملات دو کشور شد.

وی ادامه داد: از نگاه ما روابط دو کشور نه تنها دو جانبه بلکه چندجانبه است، چرا که بلژیک عضو اتحادیه اروپا است و این امر از اهمیت بالایی برخوردار است. توافق هسته‌ای برای هر دو کشور فرصت مناسبی است ضمن اینکه کشور شما از علم و دانش بالایی برخورد است و به گسترش روابط تمایل داریم.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس نمایندگان بلژیک در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکراتش با مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: من به عنوان سخنگو و رییس این هیات بلژیکی تکرار می‌کنم اتحادیه اروپا همچنان به آنچه در توافق هسته‌ای و برجام آمده پایبند خواهد بود. می‌دانیم که در آمریکا تردید یا اکراه در رابطه با توافق هسته‌ای وجود دارد ولی به شما اطمینان خاطر می‌دهم که این تردید و اکراه مقام‌های آمریکایی هرگز تاثیری در مواضع اتحادیه اروپا نسبت به برجام نخواهد داشت.

وی با اشاره به مسئله صلح در منطقه گفت: ما باید با تروریسم جهانی باید مقابله کنیم. باید منابع تروریسم را ریشه کن کنیم و این کاری دوجانبه خواهد بود که باید در آینده پیگیری کنیم. اکنون در لحظه و منطقه‌ای حساسی به سر می‌بریم و تمام توان خود را برای احیای دموکراسی و رعایت حقوق اقلیت‌ها در منطقه به کار خواهیم گرفت.

رییس مجلس نمایندگان بلژیک با اشاره به اهمیت حضور دفتر نمایندگی هیات اتحادیه اروپا در تهران برای تامین منافع دو و چندجانبه افزود: در حالی که منافع مشترک دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، مهم است ایران و بلژیک در تامین منافع چندجانبه و ارتباط با اتحادیه اروپا هم باهم تعامل داشته باشند. فعالان اقتصادی به جای تمرکز بر بازار ۱۱ ملیونی بلژیک روی بازار ۶۰۰ میلیونی اتحادیه اروپا تمرکز کنند.

ولایتی هم در ادامه در جمع خبرنگاران گفت: موضع اتحادیه اروپا با آمریکا متفاوت است. در جلسه رییس مجلس نمایندگان بلژیک تاکید کرد که در رابطه با اجرای برجام موضعی مستقل نسبت به آمریکا دارند. همچنین دو کشور بلژیک و ایران از راه‌حل‌های صلح‌آمیز در منطقه، سوریه و کشورهای دیگر حمایت می‌کند.

رییس مجلس نمایندگان هم‌چنین قرار است در ادامه سفر خود به ایران، از شهر اصفهان بازدید کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان