arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶

سفیر آمریکا در پاکستان: ترامپ، پاکستان را مقصر شکست در افغانستان نمی‌داند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر آمریکا در پاکستان در گفت‌وگو با مشاور امنیت ملی دولت پاکستان با وی درمورد استراتژی جدید آمریکا در افغانستان و جنوب آسیا که در تاریخ ۲۰ اوت از سوی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد، گفتگو کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از روزنامه نیشن، براساس یک بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی آمریکا مذاکرات تلفنی دیوید هیل، سفیر آمریکا در پاکستان با ناصرخان جانجوآ، مشاور امنیت ملی دولت پاکستان حدود ۵۰ دقیقه به طول انجامید.

دیوید هیل در این گفت‌وگو اظهار داشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پاکستان را از بابت شکست‌ها در افغانستان مقصر نمی‌داند و مطبوعات به جای تفسیر کلی از راهبرد جدید آمریکا این سیاست را به شکلی تکه تکه ارائه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اشتباه است که فرض کنیم این سیاست صرفا یک راه حل نظامی برای افغانستان پیشنهاد داده و هرگونه تعاملی با پاکستان را رد کرده است.

او گفت: این راهبرد نظامی تنها یک بخش از سیاست کلی برای افغانستان است.

سفیر آمریکا همچنین دورنمای همکاری دو طرف را مطرح کرده و از تمایل واشنگتن برای همکاری نزدیک با پاکستان برای یافتن راه حل صحبت کرد.

او گفت: سیاست آمریکا از نقش کشورهای منطقه در یک راه حل صلح آمیز که در آن پاکستان نیز نقش مهمی ایفا کند، حمایت می‌کند.

به گفته هیل، آمریکا به دنبال احیا و تسریع فرایند ۶+۱ است که در آن پاکستان نقشی مهم برای صلح در افغانستان ایفا کند.

به گفته سفیر آمریکا در پاکستان، واشنگتن سربازان بیشتری را در افغانستان به عنوان مربی نیروهای مسلح افغان مستقر خواهد کرد و همچنین اختیارات تصمیم گیری برای فرماندهان میدانی افزایش می‌یابد تا اقدام سریع علیه همه گروه‌های تروریستی از جمله طالبان پاکستان صورت گیرد.

وی افزود: از دولت کابل هم خواسته شده تا به سازمان‌دهی دوباره خود برای ایفای نقش کامل در کنترل شبه‌نظامیان و جلب حمایت مردم و ارتقای حکمرانی بپردازد.

این دیپلمات آمریکا گفت که دولت آمریکا درخصوص هند نیز نسبت به احساسات پاکستانی‌ها درمورد این مساله آگاه بوده و به دنبال کاهش تنش بین دو کشور است و نقش هند تنها برای توسعه اقتصادی در افغانستان در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، ناصرخان جانجوآ نیز گفت که پاکستان نیز در حال بررسی سیاست جدید آمریکا برای افغانستان و در نظر گرفتن همه گزینه‌ها بوده و به دنبال دریافت جزئیات بیشتر از جانب طرف آمریکایی است.

او با این حال گفت که سخنرانی ترامپ در ۲۰ اوت برای اعلام این راهبرد باعث جریحه دار شدن احساسات دولت و مردم پاکستان شد و ناامید کننده بود.

او گفت: پاکستان به اشتباه در این سخنرانی مقصر، به عنوان یک تهدید و به شکلی منفی به جهان جلوه داده شد که قابل قبول نبود. سلاح‌های هسته‌ای ما به اشتباه به تروریسم مرتبط شد که کاملا نابه جا بود. سیاست جدید آمریکا بی اطمینانی‌هایی به وجود آورده و به شکنندگی وضعیت منطقه و عدم توازن دامن زده است. به همین دلیل مردم، پارلمان و دولت پاکستان واکنش شدید نشان دادند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان