arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶

ابتکار: فمینیست نیستم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ابتکار: فمینیسیم نیستم
 
معاون امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه خاستگاه فکری ما در حوزه زنان فمینیسم نیست، افزود: بسیاری از مشکلات ناشی از نگرش‌ها، باورهای غلط و پیرایه‌های نادرستی است که به دین زده می‌شود.

ابتکار گفت: معتقدم در حوزه زنان برای پیشبرد امور نباید وارد تقابل شویم، حتما باید وارد تعامل شویم. تا امروز همه پیشرفت‌هایی که در حوزه زنان اتفاق افتاده با استدلال، با منطق و با تلاش‌های خود زنان محقق شده است. ما امروز یک قشر تحصیل‌کرده بزرگ از زنان توانمند داریم که مطالبات روشنی دارند. به‌طور طبیعی هیچ دولتی نمی‌تواند این جریان اجتماعی را نادیده بگیرد.

ما باید در این زمینه‌ها تلاش کنیم و مسائل را با تعامل با مجلس شورای اسلامی، قوه ‌قضائیه، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید پیش ببریم. نگاه تعاملی با تشکل‌های غیردولتی هم بسیار مهم است که باید مورد توجه همه کسانی باشد که می‌خواهند قدمی در حوزه زنان بردارند.

ابتکار در ادامه گفت: «من فکر نمی‌کنم لزوما باید ریشه فعالیت‌های‌مان در بهبود وضعیت زنان در جامعه را در اندیشه فمینیسم جست‌وجو کنیم. ما اساس فعالیت‌ها و زمینه فکری خود را باید در فرهنگ و باورهای دینی خودمان پیدا کنیم و جامعه، اقتضائات و نیازهای خودمان را باید بشناسیم و با این پس‌زمینه اقدام کنیم.

شأن و منزلت جامعه اسلامی این است که زنان در یک جایگاه رفیع متناسب با تعالیم قرآن و نگاه بلند امام به‌ عنوان بنیان‌گذار انقلاب و جایگاه بلندی که رهبری در نظر دارند، قرار گیرند. ما باید بتوانیم این جایگاه را امروز محقق کنیم. در حال‌ حاضر شرایط جامعه ما نسبت به آنچه گفته می‌شود و باید به آن برسیم خیلی فاصله دارد. آسیب‌ها و چالش‌ها در حوزه زنان زیاد و فاصله‌های فرهنگی عمیق است.

معاون رئیس‌جمهور درباره راهکار عملی معاونت امور زنان و خانواده برای رسیدن به وضع مطلوب و رفع محدودیت‌های موجود نیز این‌طور توضیح داد: «در همه زمینه‌ها باید دیده‌بان وضعیت زنان، فعال شود و نقاط قوت و البته محدودیت‌ها و موانع شناسایی شود. سعی می‌کنیم مشکلات را به‌صورت حقوقی و با تعامل پیش ببریم. در موارد زیادی حقوق زنان نادیده گرفته شده است، اما معتقدیم راهکار رفع این موارد، باورهای دینی و ملی خودمان است. با این‌حال حتما با دنیا تبادل تجربه خواهیم داشت. نگاه ما نگاه شهروند جهانی است. ما موفقیت‌های زیادی در حوزه زنان داشته‌ایم که باید در سطح منطقه و جهان معرفی کنیم و از سویی در سطح دنیا هم تجربیات خوبی وجود دارد که نمی‌توانیم نادیده بگیريم.

مناسبات بین‌المللی ما هم در سطح جهانی و هم در رویکردهای دوطرفه برنامه‌ریزی خواهد شد.

ابتکار درباره خشونت علیه زنان نیز گفت: موضوع خشونت در جامعه وجود دارد. این خشونت در سطح خانواده، جامعه و در محیط کار دیده می‌شود که ریشه فرهنگی دارد. تأمین امنیت زنان در برابر خشونت و تدوین لایحه‌ای در این زمینه با همکاری قوه قضائیه یکی از برنامه‌های خوب معاونت امور زنان در دوره گذشته بود که این موضوع با تعامل با قوه قضائیه پیگیری خواهد شد.

برای رسیدن به نقطه مورد نظر، همچنین نیازمند آموزش حقوقی و مهارت‌آموزی اجتماعی به زنان و دختران و چه‌بسا مردان هستیم.
 
منبع: شرق
نظرات بینندگان