arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶

استقرار نیروهای روسی در منطقه‌ای در حومه حلب برای ممانعت از درگیری ترکیه با کردها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیروهای روسی وارد منطقه "تل رفعت" در حومه شمالی حلب شدند که طبق اطلاعات به دست آمده، هدف از استقرار آنها جلوگیری از درگیری بین کردها و نیروهای ترکیه‌ای است.

به گزارش انتخاب، به نقل از الشرق الاوسط، منطقه تل رفعت واقع در حومه شمالی حلب تحت تصرف نیروهای "سوریه دموکراتیک" قرار دارد که بیشتر اعضای این گروه را یگان‌های مدافع خلق کرد تشکیل می‌دهند که این نیروها بارها مورد حملات نیروهای ترکیه‌ای و نیروهای سپر فرات قرار گرفته‌اند.

طبق اطلاعات به دست آمده، این نیروهای روسی به عنوان نیروهای حائل میان نیروهای ترکی و کرد عمل خواهند کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه در این خصوص اعلام کرد، ورود نیروهای روسی پس از حمله ناکام در منطقه عین دقنه در چند هفته قبل صورت گرفت که در جریان آن، تعداد زیادی از نیروهای "سوریه دموکراتیک" و نیروهای دیگر گروه‌ها کشته و زخمی شدند.

این نهاد تاکید کرد، ورود نیروهای روسی به مناطق تحت کنترل نیرهای "سوریه دموکراتیک" در حومه شمالی حلب، پس از تلاش‌های طرف روسی از اواسط ماه ژوئیه گذشته جهت کسب موافقت نیروهای کرد پیرامون استقرار نیروهای پلیس نظامی روسیه در منطقه میان شهر مارع و منطقه دیر جمال در حومه شمالی حلب در خط تماس با نیروهای ترکیه‌ای و شورشیان مورد حمایت آنکارا صورت گرفت.

دیده بان حقوق بشر سوریه به این امر اشاره کرد که ورود نیروهای روس همزمان با ادامه مقدمه‌چینی‌های ترکیه جهت عملیات نظامی با هدف بازپس گیری روستاهایی صورت می‌گیرد که نیروهای "سوریه دموکراتیک" در اواخر ۲۰۱۵ و اوایل ۲۰۱۶ میان مارع و دیر جمال تحت تصرف خود درآوردند.

در همین حال، ابو حاتم الشامی، از سرکردگان "الجبهه الشامیه"، یکی از گروه‌های "سپر فرات" در مصاحبه با الشرق الاوسط اعلام کرد: نیروهای روسی عملاً وارد تل رفعت شده‌اند اما نمی‌دانیم که ماموریت این نیروها چیست و آیا این نیروها در چارچوب توافق ترکیه و روسیه وارد شده‌اند یا خیر.

وی گفت: طرف ترکیه‌ای قطعاً اطلاعاتی پیرامون این تحرکات دارد و این تحرکات در چارچوب مقدمه‌چینی‌های سیاسی مشخصی صورت می‌گیرد.

ابو حاتم الشامی در پاسخ به این سوال که آیا مداخله روسیه به توقف عملیات "شمشیر فرات" (عملیات ترکیه برای کنترل بر عفرین) در شمال حلب می‌انجامد یا خیر، تصریح کرد: عملیات شمشیر فرات اصلا شروع نشده است که بخواهد متوقف شود، اما به نظر می‌رسد که جنگ در سوریه به سمت راه‌حل‌های سیاسی پیش می‌رود. کشورهایی هستند که به پرونده سوریه اهمیت می‌دهند و به پرونده سوریه به عنوان بخشی از امنیت منطقه می‌نگرند.

از سوی دیگر، پایگاه "الدرر الشامیه" گزارش داد که کاروان روسی از پایگاه "کفر جنة" حرکت کرد و به سمت منطقه احرص و سپس به شهر تل رفعت رفت و در داخل فرودگاه منغ به گشت زنی پرداخت سپس گشت زنی خود را در جبهه عین دقنه پایان داد تا پس از چند ساعت، به پایگاه خود در حومه شهر عفرین بازگردد.

همزمان، نواف خلیل، مدیر مرکز پژوهش‌های کردی گفت که ورود نیروهای روسیه به تل رفعت با هدف جلوگیری از پیشروی بیشتر نیروهای ترکیه‌ای است اما این اقدام روسیه باعث توقف تهدیدها نمی‌شود.

نواف خلیل که سخنگوی سابق حزب اتحاد دموکرات کردستان بود، همچنین گفت آنچه که صورت می‌گیرد به دور از تصمیمات و اقدامات روسیه و آمریکا نیست، هدف اصلی این دو کشور شکست داعش است و این دو کشور منافعی برای توقف تنش‌ها در حومه حلب و باز نداشتن نیروهای "سوریه دموکراتیک" از نبرد رقه دارند.

وی با بیان اینکه ترکیه کم‌ترین تاثیر را در سوریه دارد، خواهان توجه به مقدمه چینی‌های کنونی جهت نبرد بزرگ و استراتژیک دیرالزور شد چراکه این نبرد با نبرد رقه، آینده سوریه را مشخص خواهند کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان