arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۶

چین: آمریکا باید به حق حاکمیت افغانستان و پاکستان احترام بگذارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین در واکنش رسمی به راهبرد مطرح شده رییس جمهوری آمریکا برای افغانستان و پاکستان تاکید کرد که واشنگتن باید به حق حاکمیت این دو کشور احترام بگذارد.

به گزارش انتخاب، دونالد ترامپ به تازگی در جریان تشریح راهبرد خود در جنوب آسیا اعلام کرد که کشورش به دنبال پیروزی در افغانستان است و مدعی شد که پاکستان مامن تروریست ها است.
 
او گفت که آمریکا میلیاردها دلار در اختیار پاکستان گذاشته ولی آنها به گروه هایی که عوامل بی‌نظمی و خشونت هستند، فضای امن داده‌اند.
 
«یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین در واکنش به این اظهارات گفت که پکن خود را به پیشبرد صلح و مصالحه در افغانستان متعهد می داند.
 
روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین روز جمعه می نویسد که «یانگ» این مطلب را در جریان گفت و گوی تلفنی این هفته خود با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده است.
 
«یانگ» به وزیر خارجه آمریکا گوشزد کرد که از دیدگاه چین تنها راه حل برای افغانستان گفت و گوهای سیاسی است.
 
او ضمن انتقاد تلویحی از سیاست های جدید دولت آمریکا در قبال افغانستان و پاکستان گفت: جامعه بین المللی نیازمند حمایت از افغانستان است.
 
مقام ارشد چین ضمن مخالفت با مداخله بیگانگان در امور افغانستان گفت: باید به پیشبرد گفت و گوهای سیاسی و اینکه مردم افغانستان سرنوشت کشورشان را تعیین کنند، کمک کرد و راه توسعه این کشور را مورد احترام قرار داد.

عضو ارشد شورای دولتی چین افزود که کشورهای دیگر باید به افغانستان برای مبارزه با تروریست ها و افراطیون کمک کنند.

وی تاکید کرد که آمریکا می بایست به نقش پاکستان در امور افغانستان نیز توجه کند و همزمان نباید حق حاکمیت و ملاحظات امنیتی اسلام آباد نادیده گرفته شود.

مقام چینی گفت که پکن آماده همکاری با سازمان های بین المللی و آمریکا برای پیشبرد صلح و مصالحه در افغانستان و کل منطقه است.

طرفین در این گفت و گوی تلفنی در باره سفر سال جاری میلادی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به چین نیز گفت و گو و ابرازامیدواری کردند این سفر با موفقیت انجام شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان