arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

آوایی: طرح دعوی در ایران ارزان است/ حجم ورودی به دستگاه قضا باید کاهش یابد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمیسیون عمران مجلس امروز میزبان وزیر پیشنهادی دادگستری برای بررسی برنامه‌های وی بود.

به گزارش انتخاب، سید علیرضا آوایی در این جلسه با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه این وزارتخانه تنظیم ارتباط سه قوه است، گفت: خوشبختانه با قانونی که اخیرا مصوب شده مجموعه دادگستری مکلف است که این ارتباط را تقویت کند.

او در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص مشکلاتی که برای کولبران به وجود می‌آید، اظهار داشت: در سال ۶۲ که دادستان کردستان بودم بخشی از کار مردم در جهت امرار معاش با کولبری انجام می‌شد که آن را تجارت می‌خواندند، در این موضوع با تعارضاتی مواجه هستیم در حالی که همه بر مبارزه با قاچاق و حمایت از تولید داخل تأکید دارند اما با کسانی مواجه هستیم که تنها راه امرار معاش‌ آنها کولبری است.

وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه سخت‌گیری بیش از حد در بحث قاچاق به انجام کارهای مختلف و گاهی غیرقانونی منجر می‌شود، تصریح کرد: با توجه به هزینه‌هایی که به کشور تحمیل می‌شود باید راهی را پیدا کنیم که به سیاست‌های کلی کشور آسیب وارد نکند.

آوایی با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان در خصوص شلوغی بیش از حد مراجع قضایی خاطرنشان کرد: در این رابطه باید حجم ورودی به دستگاه قضا را کم کنیم، به طور مثال در کشورهای پیشرفته وکالت اجباری وجود دارد و هزینه‌های اخذ وکیل نیز بالا است، به همین دلیل برای افراد به صرفه نیست که برای امور جزئی و پیش پا افتاده دادخواست تنظیم کنند.

او با بیان اینکه ارزان بودن طرح دعوا در ایران مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، ابراز داشت: در ایران افراد به خود اجازه می‌دهند با پرداخت ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان در مورد کسی حتی به ناحق طرح دعوا کند که اگر این هزینه‌ها افزایش یابد علاوه بر کاهش ورودی به دستگاه قضا از فرسودگی قضات نیز جلوگیری می‌شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری با تأکید بر ضرورت افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در ایران بیان کرد: در این رابطه قوه قضائیه کار بسیار مناسبی انجام داده و با ایجاد مجامعی در استان‌ها قدم‌های خوبی در این رابطه برداشته شده است.

وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان در خصوص ناکارآمدی برخی از ساختمان‌های دادگستری در برخی استان‌ها یادآور شد: قوه قضائیه نوسازی این ساختمان‌ها را با منابعی که در اختیار دارد در دستورکار قرار داده است.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان