arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

رئیس دیوان محاسبات کشور: فلسفه مچ‌گیری در دیوان محاسبات منسوخ است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: فلسفه مچ‌گیری در دیوان محاسبات منسوخ بوده و فلسفه حاکم، دستگیری از مدیران است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، عادل آذر ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان زنجان، اظهار کرد: فعالیت دیوان محاسبات از اصل قانون اساسی کشور گرفته شده و وظیفه آن صیانت از بیت‌المال است که این شعار سه عنصر دارد که شامل نظارت مستمر مالی پیش‌بینانه، هدایت‌گرانه و مقتدرانه است که در این راستا ساز و کارهایی در صیانت از بیت‌المال تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه بیت‌المال را صرفا در دارایی‌های فیزیکی نمی‌دانیم، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از بیت‌المال سرمایه‌های انسانی هستند و با توجه به اینکه قانون اساسی بر پاسداری از بیت‌المال تاکید دارد باید بدانیم بخشی از آن مربوط به پاسداری و صیانت از افرادی است که فعالیت‌های توسعه‌ای و اجرایی دارند که بخشی از آن شامل مدیران است که عاملان و سربازان توسعه کشور هستند.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه بسیاری از مدیران کشور، مدیران پاک‌دست هستند، تاکید کرد: در بسیاری از موارد شاهد هستیم مدیران به علت عدم اشرافیت به قوانین دچار تخلف می‌شوند و با توجه به اینکه از دو واژه تخلف و جرم، تخلف در دیوان محاسبات رسیدگی می‌شود و جرم وارد دایره قضایی می‌شود این در حالی است که با تعریف دقیق از قوانین شاهد کاهش تخلفات خواهیم بود.

آذر به یکی از راهکارها در حوزه پیشگیری از تخلف به آموزش اشاره کرد و گفت: با آموزش می‌توان محتوا و پیچیدگی‌های قوانین را به مدیران توضیح داد و یکی از موارد صیانت را در آشنایی با قوانین می‌دانیم.

این مسئول به واژه هدایت‌گرانه اشاره و خاطرنشان کرد: این باور را نداریم که کمین کنیم و مچ مدیران را بگیریم بلکه مشاوره را هدایت‌گری می‌دانیم که دیوان محاسبات در استان زنجان نیز کارشناسان خبره و مسلط و دلسوز دارد و بر همین اساس می‌توان گفت از سه شعار نظارت مستمر مالی پیش‌بینانه، هدایت‌گرانه و مقتدرانه دو مورد به نفع حوزه اجرا است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه رمز توسعه‌یافتگی و تحقق‌بخشی از اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال را در دست مدیران می‌بینیم، گفت: هنر ناظران این است که قدرت ریسک را از مدیران نگرفته و نه تنها در تصمیم و اجرا این اجازه را به مدیران بدهد، بلکه مراقب باشد به خطا نروند و اصلا علاقه‌ای نداریم که گذر مدیران به دیوان بیفتد.

آذر با توصیه به اینکه در حوزه استانی و در زمینه آموزش دیوان محاسبات زمینه همکاری را دارد، تاکید کرد: در حین اجرا و اقدام‌های عملی از پرسیدن و مشورت گرفتن خجالت نکشید و این تصور نباشد که با پرسیدن مانع از انجام اقدام مدیران در حوزه قانونی خواهیم بود.

وی افزود: هر مدیر به تناسب دستگاه اجرایی نظام بودجه را بر مبانی عملکرد مستقر کند و هر دستگاهی که این کار را انجام دهد نه تنها مورد تشویق قرار می‌گیرد، بلکه این کار موجب شفافیت نیز خواهد شد.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: بودجه‌های خارج از شمول یکی از مواردی است که مدیران در این حوزه دچار تخلف شده و با توجه به مطالعه صورت گرفته بسیاری از پرونده‌ها نیز در همین حوزه است که این موارد باید مورد توجه جدی باشد، زیرا شاهد اپیدمی شدن این مسئله هستیم که شاید مدیران خودشان هم به مسئله اشراف نداشته باشند ولی این امر دور زدن قانون است به این صورت که ناخودآگاه خود را ملزم به اجرای برخی از مصوبات هیئت‌ها و شوراها می‌دانند و این مصوبات را مبنای اجرای امور قرار می‌دهند.

آذر با تاکید بر اینکه فلسفه مچ‌گیری در دیوان محاسبات منسوخ و فلسفه حاکم، دستگیری از مدیران است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مدیران باید با آگاهی به قوانین مرجع تطابق مصوبات با قوانین بالادستی باشند.
نظرات بینندگان