arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۹۱۱۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

سفیر انگلیس در اسرائیل: روابط لندن–تل‌آویو هیچ‌وقت تا این حد نزدیک نبوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر انگلیس در اراضی اشغالی تاکید کرد که روابط لندن-تل‌آویو هیچگاه تا به این میزان نزدیک و جدی نبوده و پرونده اختلاف فلسطین–اسرائیل دیگر همانند گذشته نقطه اختلاف دو طرف نیست.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید کوئری، سفیر انگلیس در اراضی اشغالی در گفت‌وگو با آریئل کهانا، نویسنده سایت ان‌.‌آر.جی رژیم صهیونیستی گفت: لندن برای دستیابی به راه حلی سیاسی در درگیری‌های موجود در منطقه به نحوی که منافع همه طرف‌ها یعنی اسرائیل، فلسطین و انگلیس محقق شود، تلاش می‌کند اما همزمان به دنبال تقویت روابط خود با تل‌آویو از طریق آغاز مشارکتی کامل در تمامی زمینه‌ها با اسرائیل است.

کوئری که پیشتر سفیر کشورش در آمریکا و هند نیز بوده، درباره حل اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی گفت: خوش‌بینی نسبت به دستیابی به راه حلی برای این اختلافات در مدت کوتاه یعنی دو تا سه سال آینده با وجود فرصت بزرگی که برای همکاری میان تل‌آویو و برخی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس وجود دارد، بسیار دشوار است اما من معتقدم که ایجاد دو کشور تنها راه حل قابل اجرا است چراکه امنیت هر دو طرف را فراهم می‌کند.

سفیر انگلیس در تل‌آویو در پاسخ به سوالی درباره علت عدم موضعگیری روشن لندن نسبت به تحولات اخیر مسجدالاقصی و بسنده کردن به دعوت دو طرف به توقف خشونت گفت: لندن روابط مستحکمی با اردن و اسرائیل دارد و این دو مستقیما با وضعیت بیت‌المقدس در ارتباط هستند به همین دلیل لندن به دنبال نقش آفرینی در این مسائل نیست چراکه مشکلات متعددی در اروپا دارد.

وی در ادامه به مهمترین ابعاد همکاری‌ها میان لندن و تل‌آویو به ویژه رزمایش‌های مشترک نیروی هوایی دو طرف پرداخت و گفت: علاوه بر نیروی هوایی ناوهای نیروی دریایی انگلیس نیز پس از ده‌ها سال در بندر حیفا پهلو گرفتند، علاوه بر این همکاری‌های اطلاعاتی میان دو طرف وجود دارد که پرداختن به جزئیات آن ممکن نیست اما این همکاری‌ها بسیار گسترده بوده و رو به افزایش هستند.

کوئری افزود: تل‌آویو و لندن در حوزه‌های علمی و فناوری نیز با یکدیگر همکاری دارند و بیش از 1000 دانشمند از هر دو طرف در 120 موسسه در حال کار بر روی پروژه‌های مختلف هستند و این نشان می‌دهد که جنبش جهانی تحریم اسرائیل نتوانسته این همکاری‌ها را متوقف کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان